Gott nytt år!!

Sista dagen på 2014 inleddes med världens regnoväder. Vaknade mitt i natten av att halva himlen regnade ner. Det är i och för sig inget ovanligt då jag ofta har vaknat till regn under den här resan. Som tur är har hittills ingen av de här dödsskurarna kommit på dagen. Jag har dock plågats av magont hela natten och haft jättesvårt att sova. Tog en treo på morgonen vilket har hjälpt så jag har varit förskonad från smärtor mest hela dagen.
 
Gick ner till frukosten vid 9 och jag åt pannkakor och Fredrik ägg och bacon. Och ja, vi bor på ett jättefint hotell men idag har det ju hänt mer än en grej som gör att det här hotellet inte kommer att hamna i topp bland våra favorithotell.
 
Både på det här hotellet och det förra så har dom ingen frukostbuffé, utan man beställer från deras meny. Så vi beställde två juice innan vi hade bestämt oss för maten, vilket man till 99% gör vid alla restaurangbesök. Det tar helt ärligt 10 minuter för dom att komma med juicen, och när servitören har ställt ner glasen är han klar att gå, så säger jag att vi är redo att beställa. Så pekar jag på menyn vad jag vill ha och så säger han okej och går därifrån. Utan att fråga vad Fredrik vill ha, eller ta med sig menyerna. Så går det typ fem minuter till så kommer det en annan servitris som tar vår beställning.
 
Vi beställde båda frukt och toast samt att jag tog pannkakor och Fredrik ägg och bacon. Så får vi in frukten och toasten, vilket vi båda dels hinner äta upp och dessutom vänta i 10 minuter till innan resten av vår mat kommer. När man beställer allt samtidigt, och alltså inte förrätt och varmrätt, så förväntar jag mig att få allting samtidigt.
 
Så mitt under frukosten så kommer en städerska fram till oss och frågar om vårt rumsnummer. Så säger vi vilket det är varpå hon ber oss om nyckeln till rummet eftersom hon ska städa och inte har någon egen nyckel. Men va? Hur fan kan inte städerskan ha en städnyckel som funkar till rummen? Tänk om vi hade åkt iväg på nån dagstur, hade inte vi fått städning då? Ytterst märkligt.
 
Och ytterligare ett stort minus var att vi vid 10-tiden gick till receptionen för att be någon komma och kolla på varför det luktade så illa i vårt badrum. Det påminde lite om ägg/fis, vilket inte är direkt trevligt. Under natten "läckte" dessutom lukten ut i sovrummet så det luktade fis i hela vår hydda. Och neeeej, trots att vi båda har ont i magen så är det inte vi som har framkallat lukterna, haha. Så jag gick och sa till och fick meddelat att han skulle ringa managern som skulle titta på det. Passade även på att låna ett strykjärn när jag var i receptionen, och när jag gick och lämnade tillbala det en halvtimme senare frågade jag om det kommer någon och "tittar" på lukten. Ja, visst visst, fick jag veta.
 
Vi hängde vid vår pool hela förmiddagen och solade och badade och först strax innan kl 14, alltså FYRA timmar efter jag sa till, kommer managern och erbjuder oss att byta rum. Det är ett mycket konstigt arbetssätt tycker jag, för om jag jämför med hur det är på mitt jobb så går man direkt upp till det berörda rummet för att se om det finns något man kan göra för att lösa problemet, och att man sen eventuellt erbjuder att byta rum. Okej att vi mest var utomhus under de här timmarna, så vi var ju inte direkt plågade av lukten, men jag förstår ändå inte hur dom jobbar. Det kanske bara var ett rör som inte var åtskruvat och att det var därför det luktade illa, vilket då hade varit snabbt åtgärdat. Men managern gick inte ens in innanför vår inhängnad utan hon erbjöd oss som sagt att byta rum, vilket vi också gjorde. Vår nya hydda ligger tvärs emot vår gamla så det gick snabbt att packa över allting. Den är precis likadan, fast spegelvänd, och luktar väldigt mycket mindre fis än den förra.
 
Låg sen vid den nya poolen och läste en stund innan jag gick in och sov i en halvtimme, eftersom jag inte fick så mycket sömn i natt. Vid 17-tiden gjorde vi oss nyårsfina och gick ner till stranden och satte oss i en av hotellets många solsängar och drack lite drinkar. Innan vi kom hit till hotellet fick vi ett mail med en förfrågan att delta på hotellets nyårsbuffé och då ingick drinkar och annat, så vi valde att vara med på det. Så vi satt i solsängen och drinkade lite och kollade ut över solnedgången. Mycket poetiskt, hehe.

Vid 19-tiden gick vi till restaurangen och tog för oss av buffén, och det var allt möjligt, både indonesisk mat och massa grillat kött och skaldjur. När vi kände oss klara gick vi ner för att åter sätta oss i solsängen, men då började det regna så vi gick faktiskt tillbaka till rummet. Klockan var då inte mer än strax efter 20, så vi lade oss på rummet och kollade på en film tills klockan blev 23.

Passade på att spela två omgångar biljard innan vi gick ner till stranden för att kika på fyrverkerierna. Och från och med typ 23.40 så öste det verkligen fyrverkerier över hela Bali och det såg nästan ut som om det var krig på andra sidan havet, haha. Vid tolvslaget smällde även vårt hotell av ett par stycken och vips så blev det 2015! Vi stod och kikade på skådespelet ett tag och vandrade sen tillbaka till vår hydda, under skydd av paraplyet, då det tråkigt nog regnade. 

Ja, senaste gången jag var utomlands på nyårsafton var såklart när jag var i Australien för fem år sedan. Då stod jag på en strand och räknade in året som då blev 2010. Tänker inte skriva vad jag "förväntar mig" av det nya året eller nåt sånt, utan man får ta det som det kommer. Känns som vanligt alltid lika skumt att helt plötsligt skriva 2015 istället för 2014.

Ni har ju fortfarande ett par timmar kvar till det nya året, och hoppas att ni får det fint, roligt, mysigt, kul, trevligt och allt det där, vad ni än tar er för. Stooooor kram till er, så ses vi snart! ♥

 

Pannkaksfrukost
 
I vårt nya rum. Vet inte om personalen kanske ville smöra lite...
 
Nyårsfina!
 
Skål!
 
Kvällens utsikt
 
Gott nytt år från oss! ♥
 
Snygg tjej
 
Nyårsmiddag
 
Fick en nyårspresent från personalen i form av solkräm, after sun och myggmedel. Konstigt, men trevligt!
 
Gott nytt år!
 
Hej 2015!

Kommentera här!
Postat av: farsan carlson

Nytt år, nya möjligheter. Här ligger dimman tät, plusgrader, snön smälter och vintern håller på att "försvinna". På backen är det en glashal yta överallt, trist. Hade dock en trevlig nyårsftonskväll med några vänner. Kulturskilladerna gör väl att ert rumsdebackel hanteras på ett annat sätt än det svenska sättet. Schysst att ni fick byta rum iaf och slapp fislukten. Verkar dock knepigt med nyckeln o städrutinen?? Hoppas hotelrutinen inte överskuggar er trivsel. Lev o må/Ppa

Svar: Ja det där med rumsnyckeln första dagen var ju helt knäppt bara. För de två senaste dagarna har folk gått in och ut med sina egna nycklar så vi fattar ingenting. Åh jag som vill ha snö när je kom heim! Ma krekes nästa år! ;)
Hanna-Sofia

2015-01-01 @ 11:57:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0