Framme i Polen

Befinner oss just nu i Krakow i Polen där det är väldigt fuktigt på grund av att det har regnat endel sen vi kom hit. Då vi kom till hotellet först vid 21-tiden så har vi inte hunnit med så mycket av stan ännu, men det blir det ändring på imorgon.

Vi blev upphämtade av min kollega Liseloth strax innan nio imorse och vi var ute på Landvetter och hade checkat in vid 9.30. Första flighten gick som sagt till Berlin, och det tog bara runt en timme. Såg på en av skärmarna på planet att det stod att det bara är dryga 60 mil mellan Göteborg och Berlin - med andra ord kortare än vad det är mellan Göteborg och Järpen. Har faktiskt aldrig tänkt på hur nära vi egentligen bor övriga Europa.

Landade i Berlin strax innan 12 och där hade vi nästan sex timmar att fördriva tiden med innan flyget mot Krakow skulle gå vid 17.30. Vi gick ut utanför terminalen och lade oss i gräset vid taxistationen och slappade lite. Låg där i ett par timmar innan vi gick in i terminalen och käkade. Efter maten gick vi ut i gräset en stund igen innan vi rörde oss mot gaten.

Resan till Krakow tog mindre än en timme, vilket var väldigt skönt eftersom vi var rätt trötta på att sitta still utan att göra nånting. När vi flög in över Polen var det första som slog mig hur jäkla grönt det är. Vi skulle fasen likagärna kunna vara på Irland, för landskapet är jättegrönt med mycket kullar och jordbrukslandskap.

Fick väskorna väldigt snabbt och letade sen rätt på rätt tåg som skulle ta oss in till Krakow. Tog kanske 20 minuter innan vi var inne i centrum. Nosade rätt på vilket håll som var rätt i förhållande till vart hotell låg och efter lite hjälp med vägbeskrivning av en taxichaufför och ca. en halvtimmes promenad i duggregnet så hittade vi rätt på vårt hotell. Bor i gamla judiska kvarteren, eller Kazimierz, som det heter på polska. Hotellet är ganska litet men än så länge rätt trivsamt.

Det enda vi egentligen gjorde på hotellet var att byta kläder för att sen hitta nånting att äta. Ligger väldigt mycket pubar och restauranger just i det här området så vi tog första bästa italienska restaurang. Middagen bestod av en pasta, en pizza och två öl och för detta betalade vi ungefär 130 kronor. Sammanlagt alltså. Ölen kostade 18 kronor styck. Värt!

Efter maten pallrade vi oss tillbaka till hotellet där vi kollade lite på tv och snart blir det sängen. Fredrik ligger redan och sussar bredvid mig, men jag tänkte bara bjuda er på lite bilder från dagen så ni vet att vi lever.

Svårt att ge er ett första intryck av Polen och Krakow - jag återkommer angående det imorgon!

Godnatt!

Backpackern är redo!

Öresundsbron och Danmark

Vindkraftverk

Hallo, Berlin!

I gräset utanför Berlins flygplats

Irla... Nej, Polen var det ju!

I väntan på tåget in till Krakow