Devin Castle

Rackaaaaarns vad varm det har varit här i Bratislava idag. Jag som brände mina axlar igår var faktiskt tvungen att köpa en t-shirt för att skydda mig från solen lite idag. Trots att det var ett smart drag så har solen ändå varit jäkligt stark idag. Temperaturen har säkert legat rumt 34 grader, och nästan helt vindstilla. Från och med nu blir det nog till att smörja in hela kroppen med solkräm innan vi går utomhus.

Hur som helst, som jag sa igår så har vi idag varit på en liten båttur till Devin Castle som ligger ungefär 8 kilometer utanför Bratislava, precis på gränsen mellan Slovakien och Österrike. Det är ett gammalt slott som byggdes på 800-talet och ligger väldigt fint precis vid Donau. Det tog oss ungefär 1,5 timme med båten att åka till Devin, och när vi kom fram hade vi två timmar att spendera vid slottet. Det enda som egentligen var riktigt jobbigt med dagen var som sagt att det var så fruktansvärt varmt. Vid ingången till slottet är en stor äng, dvs. ingen skugga eller något som svalkar. Vandrade runt ett tag inne i slottet och satte oss sen ner och fikade medhavd matsäck. Åkte sen tillbaka till Bratislava, vilket tog bara en halvtimme, till skillnad från tre gånger så lång tid när vi åkte dit. Antar att det beror på att vattnet i Donau är sjukt strömt, och det därför tar mycket längre tid att åka uppströms, vilket vi gjorde på ditresan.

När vi kom tillbaka till Bratislava gick vi till Eurovea, det stora shoppingcentret vi var på igår. Vi ville mest ha skydd från solen så vi strosade omkring där ett tag, och jag hittade en bikini som jag inhandlade. Gick sen ut och satte oss på en av uteserveringarna vid strandpromenaden och tog lite att dricka. Lade oss sen i gräset ett tag, innan vi gick tillbaka till hostelet och duschade och fiffade till oss.

Jag har ju egentligen sagt rätt mycket om vad jag tycker om Bratislava, men det tåls att upprepas. Trots att det som sagt är lite dyrt med tanke på euron så är Bratislava verkligen en underbar stad. Om nån av er funderar på att ta en weekend nånstans men inte vill åka till typ London eller Berlin, så åk hit till Bratislava! Staden är jättemysig, vädret är skönt och den inhemska ölen är billig. Stör mig faktiskt lite på att jag och Fredrik inte har kommit på att åka hit tidigare, haha! Vi hade faktiskt inga förväntningar alls på stan innan vi kom hit, men vi älskar verkligen den här staden. Så åk hit!

Imorgon lämnar vi Bratislava och Slovakien för att ta oss söderut till Ungern. Får se om det blir nån uppdatering imorgon, annars får ni kika på tisdag. Återigen är bilderna vridna, men håll ut! I will fix!

Bilder på Bratislava Hrad från våran kvällspromenad igår

Bratislava Hrad

Jag spatserar

Bratislava Hrad tagen från båtturen idag

Fredrik åker båt

Byggnader vid Donau

Devin Castle

Devin Castle

Poser!

Maiden Tower

Fredrik i Devin Castle

Slovakien till vänster och Österrike till höger

Devin Castle

På uteserveringen vid Eurovea

Kommentera här!
Postat av: Mamma

Vilka otroligt fina bilder. Byggnader och omgivningen. Vackert. I kväll har hundarna lekt med en Jack Russel. De griskutade på en fotbollsplan. Oj vad vi skrattade.
Stor kram på er:-)

Svar: Ja det är riktigt fint. Kolla inlägget från idag från Ungern så ska du se på fina omgivningar! Hehe så roligt. Knäppa djur! Puss
Hanna-Sofia

2012-06-17 @ 22:29:59
Postat av: Jesper, The Biveros Effect

Vi bodde i Bratislava i ett och ett halft år och det är riktigt trevligt att se att andra också har tagit sig dit och tyckt om staden. :)

2016-03-07 @ 20:32:10
URL: http://blogg.biveros.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0