Krakow

Idag känns det lite lättare att säga vad jag tycker om Krakow och ge mer första intryck än vad jag kunde igår eftersom vi kom fram så sent på kvällen.

Dagen började med att vi käkade frukost på hotellet (vilket ingår - nice!) innan vi vid 10-tiden gick ut på stan. Gick först en tur runt i det kvarter där vi bor, dvs. de gamla judiska kvarteren, innan vi rörde oss mot Wawel Castle som är ett slott uppe på en hög kulle, så man har fin utsikt över just den delen av stan. Slottet är rätt häftigt för det är som att det är flera olika byggnader och flera olika stilar dom bara har mosats samman till en byggnad. Tror att ni fattar vad jag menar när ni ser bilder på det.

Efter slottet gick vi in till gamla stan och kikade runt lite. Är väl som i de flesta gamla delar av en stad, att det är små kullerstensgator och små söta hus. Från gamla stan gick vi till Rynek Glowny som är det stora torget mitt i Krakow. Där står kyrkan St. Mary's Basilica, som är en 80 meter hög kyrka. När man står på torget där mitt ibland alla stora byggnader så känner man sig rätt så liten faktiskt. Vid torget fanns det också endel shopping men det känns lite onödigt att shoppa det första vi gör, och fylla ryggsäckarna i onödan. Vi ska ju som sagt vara borta ett tag.

Gick runt ett tag i området runt Rynek Glowny innan vi rörde oss mot utkanten av centrum och fick rätt på ett stort shoppingcenter vid namn Galeria Kazimierz. Som sagt så var vi inte ute efter att shoppa, utan mest bara för att kolla lite. Fredrik fick dock till att byta batteri i sin klocka, för bara 25 zloty (ungefär 50 kronor) och sen gick vi och tog en lunch bestående av ädelost- och pastasallad.

Efter shoppingcentret gick vi över floden Wisla, och till den gamla fabriken där filmen Shindler's List utspelar sig. Jag har faktiskt aldrig sett filmen, men jag har nu i efterhand sett lite bilder från den och det skulle vara kul att se den nu. Man kunde få en guidad tur inne i fabriken men det kändes rätt onödigt eftersom Fredrik är den enda av oss som har sett den.

När vi sen gick tillbaka mot hotellet så öppnade sig verkligen himlen och det börjar spöregna. Vi hade inte många 100 meter kvar men vi hann ändå bli totalt dyngsura. Vädret har varit rätt dåligt hela dagen, med mulet och små regnskurar nu och då. Det har inte heller varit överdrivet varmt, utan kanske legat runt 17-18 grader. Nu ikväll har vi bara varit ute och ätit och nu hänger vi på hotellrummet och inväntar Tyskland-Holland matchen i fotbolls EM.

Första intrycket av Polen i allmänhet är att det är så kollosalt billigt! Kanske inte Thailand-billigt, men vi åt ändå lunch idag för 80 kronor sammanlagt, och middagen igår var även den sjukt billig. Till min stora besvikelse hittade vi även en sko- och väskaffär i shoppingcentret där snittpriserna på skor låg på kanske 120 kronor. Jag skriver besvikelse eftersom jag vet om att det bara är onödigt att köpa på sig en massa så här tidigt på resan.

Att handla mat i mataffär är också väldigt billigt om man jämför med Sverige. Och det är ju totalt livsfarligt att det på Krakows alla hundratals bagerier och caféer kostar typ 8-10 kronor för ett stort bakverk. Vi har ännu inte testat någon av dessa ännu, men det blir kanske av innan lämnar landet.

Krakow är en ganska stor stad, större än vad jag trodde faktiskt. Men det är dock lite skillnad från när vi var i New York förra året, när man då kollade på kartan och tänkte att "nej men dit är det inte så långt" och att det i slutändan tog 2 timmar att promenera. Här i Krakow är det nästan "oj, är vi redan här?". Det är (enligt mig) gångavstånd till det mesta och man får se himla mycket olika områden av staden om man väljer att gå.

Staden i sig kan jag väl inte säga är så otroligt vacker som många guideböcker påstår. Det kan väl i och för sig bero på att det inte är så roligt väder just nu, men kanske 30% av byggnaderna är väldigt skitiga och förfallna. Men det är väldiga kontraster, då ett jätterisigt hus kan stå precis bredvid ett helt nybyggt. Så är det överallt, oavsett vilket kvarter man befinner sig i. Fast runt Rynek Glowny dominerar de finare och tillfixade husen. Antar att det är på grund av att det är rätt många som rör sog där varje dag och då vill man att husen ska vara lite mer fotogeniska. Något det finns gott om är stora och mäktiga byggnader och jag tänkte flera gånger under dagen att Göteborg har ju ingenting att jämföra med vissa feta, gamla byggnader som finns här.

Även fast vi bara har varit här i en dag så känns det på nåt vis som att det räcker. Vi har inget mer vi vill se och göra här, förutom att vi skulle kunna shoppa endel. Enligt mig är inte Krakow en stad man åker till en hel vecka och semestrar i, utan snarare kanske en långweekend för att shoppa. Det är inte som i New York då man knappt känner att man hinner med att göra allt på en vecka.

Imorgon kommer vi inte att vara i Krakow hela dagen, utan imorgon är faktiskt första dagen som våra InterRail-pass börjar gälla, så imorgon ska vi åka tåg en bit utanför stan. Ni får försöka hålla er tills imorgon och läsa om vart vi då har varit. Ni får hålla er tillgodo med dessa bilder från dagen så länge.

Hejhopp!

Kazimierz, området där vi bor

Cool byggnad

Gamla stan

Spårvagn

Rynek Glowny

Till dig, Daniel! Du som älskar hoppkort, haha!

Världens minsta tobaksaffär?

Fontän

Så här parkerar man i Polen

Fabriken från Shindler's List

Detta är standarden på tågräls vi har att se fram emot imorgon, hah!

Hänglås-konst på Kladka Ojca Bernatka-bron

Regn!

Fina utsikten från vårt hotellrum