Timisoara

En av de första grejerna Fredrik sa imorse: "Undra hur många svenskar som ligger bakis idag?". Hoppas att det inte blev för hårt för er igår på midsommarafton. Hoppas ni hade det soligt och fint och åt massa jordgubbar. Vi spenderade gårdagskvällen tillsammans med våra hostelkamrater (då hostelet som sagt bara rymmer 16 sängar så är vi inte så många som bor här). Är en salig blandning av nationaliteter, då det är vi två svenskar, en holländare, en dansk, en rumänska och en amerikan. Vi satt ute hela kvällen och drack öl och hade trevligt.

Vi sov rätt länge idag och var inte ute på stan förrän klockan 11. Då Timisoara inte är så stort så är det ingen stad man måste ha flera dagar på sig att upptäcka så vi har faktiskt sett det mesta idag. Första "stoppet" var en jättefin park som har flera hundra olika typer av rosor, och i parken är det bara rosor och inga andra blomsorter. Gick runt en stund och tog lite bilder innan vi tog oss vidare i stan.

Precis där vi hoppade av spårvagnen igår ligger en jättefin ortodox kyrka så dit gick vi efter parken. Kyrkan ligger precis vid Piata Victorei som är ett stort och fint torg med många uteserveringar. På ena sidan ligger som sagt den ortodoxa kyrkan, och på andra sidan av torget ligger Operan. Gick sen vidare en bit utanför stadskärnan där vi hade fått tips från Raul (hostelägaren) att det ligger en fin restaurang på sjätte våningen dit man kan gå och få jättefin utsikt över hela Timisoara. När vi kom dit utanför så upptäcker vi en svensk flagga precis utanför och när vi går in så ser vi på en skylt att svenska konsulatet ligger i samma byggnad. Lite roligt! Så vi åkte upp till restaurangen och tog lite att dricka och kollade utsikten innan vi tog oss vidare.

Har egentligen mest strosat runt i stan och stannade till på en marknadsplats där dom sålde frukt och grönsaker och precis som i Budapest så handlade vi lite färska hallon och smaskade på. När vi hade kollat in allting i själva stan så gick vi till utkanten av stan till Iulius Mall som är ett stort köpcentrum. På nåt sätt har vi gjort det lite till en vana att kolla in om det finns ett köpcentrum där man kan spendera eftermiddagen i en ny stad vi besöker. Men det är faktiskt rätt trevligt att göra så, trots att det kanske är lite "opersonligt" med köpcentrum. Vi käkade lite på deras foodcourt innan vi gick tillbaka till stan och till hostelet igen. Upptäckte nåt sjukt äckligt på köpcentrumet förresten - att man får röka inomhus! När folk sitter på caféer eller restauranger inne i köpcentrumet får dom alltså röka. Ni kan ju bara tänka er hur det luktar där inne. Sjukt äckligt!

Har varit på hostelet största delen av eftermiddagen och hängt med Raul. Fredrik gick och vilade en stund och då satt jag och Raul och snackade och åt en rumänsk smårätt bestående av en kräm gjord på bl. a. aubergine och vitlök som man äter på bröd. Väldigt mumsigt. Som jag sa igår så är Raul verkligen supermysig och frågar flera gånger om det är nåt vi behöver eller om han ska göra nånting för oss. Nu ikväll har vi grillat och druckit öl här på hostelet och innan Raul gick och handlade så frågade han om han skulle köpa nånting till oss eller om han skulle uträtta några andra ärenden åt oss på vägen. Har aldrig varit med om detta på något annat hostel eller hotell, att nån så innerligt vill se till att man har det bra. Han kom till mig och frågade vad jag tyckte om hostelet eftersom jag har rest så mycket och när jag sa att det här är ett av de bästa hostel jag har bott på så blev han nästan helt tårögd. Detta är det vi kommer sakna mest med Timisoara - att känna sig så hemma här och Rauls gästvänlighet.

Mamma fråga en grej igår, om Rumänien verkar fattigt. Igår hann vi ju mest se landsbyggden av Rumänien innan vi kom fram till Timisoara och det är klart att det är fattigare om man jämför med svensk landsbyggd. Själva stan Timisoara är väldigt fin med många gamla fina kyrkor och byggnader, precis som många av de städer vi hittills har sett här i Östeuropa. Egentligen känns ju alla länder här borta fattiga om man jämför med Sverige, men i jämförelse med de länder vi hittills har varit i så känns faktiskt inte Rumänien fattigare än nåt annat av länderna.

Imorgon ska vi upp okristligt tidigt då tåget avgår vid 05.40. Så det blir tidig kväll ikväll så hörs vi imorgon!

Frukost utanför hostelet

Timisoara

Marknad

Romersk katolska kupolen

Inte kul att vara elektriker i den här staden...

Fontänrondell

Klocka

Snygg bil utanfor vårt hostel

Raul och Fredrik grillar

Postat av: Mamma

När jag ser bilderna ser det verkligen inte fattigt ut. Vika rosor, där skulle man varit. Måste ha luktat gott. Bilen är en Travant säger nån som kan. En sån skulle man ha:-) Idag har vi grillat egenmarinerad fläskfile. En massa godsaker till. Sippar på lite rödvin och har väntat på dagens blogginlägg. Kram till er från oss:-)

Svar: Husen är väl lite slitna bara men annars är det jättefint :) Ja jag tänkte på dig när vi gick där i parken, att du skulle gillat det :) Där ser man! Finns rätt många gamla bilar i Rumänien alltså. Vad gott! Hälsa de andra fyra!
Hanna-Sofia

2012-06-23 @ 21:57:42
Postat av: farsan Carlson

En liknande rospark "trillade" Maggan o jag på i Danmark för några år sedan, det är väldigt mysigt att traska runt bland rosorna. Bilen är en Trabant med b inte v. Tillverkades i DDR med en kaross i plast. Väntetid för en privatperson ca 5 år till en kostnad av en årslön är iaf vad myten säger.Idag har bilarna som finns kvar nästan lite kultstatus. När Rumänien "befriades" efter president Caucescos fall var det mycket fattigt men antagligen bättre nu. Ber om ursäkt för "besserwisser" kommentarerna men vaf... Ni ser ut att trivas de e huvudsaken.
H-S you got mail.
kram pa

Svar: Haha, ja dar kan man verkligen snacka om besserwisser kommentar! Ja vi har det jattebra. Anlande till Serbien idag och det ar varmt och skont har med.Laste ditt mail, och jag har knappt kollat pa deras hemsida sen vi akte. Inte sa konstigt da att du upptackte det forst. Ska uppdatera mig lite nar vi ar hemma igen och har normalsnabbt internet!