Glad midsommar från Rumänien!

Vi kom fram som planerat idag med! Var ju lite hemlighetsfull igår med vart vi skulle, om nu inte tåget skulle komma fram av nån anledning, men här är vi nu - i Timisoara Rumänien. Klev som sagt upp strax efter fem imorse och vi möts av väääärldens regnoväder med åska och dunder. Fixar i ordning våra ryggsäckar och går ner i lobbyn och äter frukost och det fortsätter att spöregna som att det var en dusch som hade vridits på från himlen. När vi hade käkat klart var det bara fram med regnjackor och paraply och på med regnskyddet på ryggsäckarna och ut! Ut till uppehållsväder och inte en enda regnskvätt. Snacka om att ha flyt! Så drygt när man är blöt innan man ska sätta sig på ett tåg i sex timmar... Men torra tog vi oss med tunnelbanan till tågstationen och fick inte en enda droppe regn på oss.

Tåget rullade ut från Budapest i tid, dvs. 07.10 och den här gången behövde vi inte byta, utan det var raka vägen till Timisoara. Blev lite dramatik vid gränsen mellan Ungern och Rumänien då ett dövstumt par blev utskällda av både konduktörerna och gränspolisen. Då dom pratade (eller ja, de dövstumma paret pratade ju inte, vilket var en del av problemet) på ungerska så förstod vi inte riktigt vad problemet var, men dom var i alla fall tvungen att betala trots att dom hade biljetter. Tog rätt lång tid att ta oss över till Rumänien då vi var tvungen att visa biljetter och pass typ tre gånger innan vi rullade vidare. Som tur är hade ju vi betalat för allt, så konstapel Blå behövde inte skälla ut oss. Vi skulle vara framme i Timisoara vid 13.50, men en timme tidigare än planerat stannar tåget och alla går av. Visar sig då att vi faktiskt är en timme före i tid här, så vi har vridit fram klockan en timme. Med andra ord är klockan snart 19.30 här nu.

Tågstationen i Timisoara är rätt liten och det tog en stund att hitta nån som både var villig och som kunde tillräckligt bra engelska för att visa oss vart vi skulle köpa spårvagnsbiljetter för att ta oss till hostelet. På knackig engelska och med massa teckenspråk fick vi i alla fall tag på rätt kiosk att köpa biljetter i, och hela kalaset för två enkelbiljetter gick på 4 lei = 8 kronor.

Tog sen spårvagnen ett par hållplatser och promenerade en stund innan vi hittade hostelet. Det ser inte alls ut som ett hostel, då det ligger på typ en liten bakgata och det knappt är skyltat utanför. Detta lille plutthostel har bara tre rum - ett dubbelrum, ett rum med sex sängar och ett med åtta sängar. Vi bor i det rum med sex sängar och delar rummet med en tysk kille.

Ägaren av hostelet, Raul, är hur skön som helst. Vi behövde inte ens säga i vilket namn vi hade bokat rummet innan vi får rummet visat och får nycklar. Frågade om vi skulle betala nu eller senare och svaret var "Ni kan betala nu, eller senare, eller när ni vill". Haha, inte direkt så det funkar på Hotel Allén! Han frågar en också hela tiden om vi vill ha hjälp med nåt eller om vi vill ha nånting visat på kartan eller om han ska göra nåt för oss eller om vi vill ha nåt att äta. Han är i 25-års åldern och hur gullig som helst. Det märks verkligen att han vill att man ska trivas. Hostelet är en lägenhet som är omgjort till ett hostel, och då det inte är så många som bor här så känns det lite som hemma. Man lämnar dörren till rummet öppen när man är här, och går omkring barfota istället för som på andra hostel där man känner att man måste låsa in grejerna så fort man lämnar rummet. Dom har en mysig liten soffhörna med tv och tv-spelet Wii, så vi har det jättemysigt här.

Lämnade grejerna på rummet (efter vi hade betalat. Kändes dumt att inte göra det på en gång, trots att vi som sagt kunde göra det när vi ville) och jag tog en dusch innan vi gick ut på stan och käkade. Gick förbi en supermarket på vägen hem och vår midsommar kommer att firas med lokal öl för 4 kronor burken, Bountyglass och iste. Ingen sill och färskpera här inte! Men oss går det ingen nöd på. För vi har det gött och är i Rumänien på semester och tågluffar runt i Europa och det är inte niiiiii! Moahaha!

Imorgon ska vi kolla in Timisoara och se vad stan har att erbjuda. Har lagt upp bilderna från gårdagen då vi har tillgång till dator här på hostelet, så bläddra gärna tillbaka till gårdagens inlägg och kika på de sista bilderna från Budapest. Blev några bilder från idag också.

Glad midsommar på er!!

Trött Fredrik på tåget mellan Budapest och Timisoara

Gränspoliser!

Hej Rumänien!

Ingången till vårat plutthostel

Fredrik läser den gigantiska kartan

The streets of Timisoara

Kartläsarn!

Myshörnan

Postat av: Mamma

Du kör med dina rutiner gällande pedikyr....... Verkar det fattigt i Rumänien? Om ni jämför med de andra ställena ni varit på? Här ösregnar det. Vi har det bra ändå. Djuren myser. Eftersom det blev jordgubbar i går så har vi festat på goda ostar. Stor midsommar kram till er från oss fem:-)

Svar: Självklart gör jag det! Njae, det lilla vi har sett av landet hittills så är det typ samma som Ungern och Slovakien. Landsbyggden är rätt sliten och vi har ju inte sett så mycket av själva stan här ännu. Får återkomma om det imorgon ;)
Hanna-Sofia

2012-06-22 @ 20:45:13
Postat av: farsan carlson

Jag fick rätt när Maggan fråga vart ni va på väg. Gissar Rumänien sa jag. Här har vi rest stång på byn (1:a gången vi vart me) i strålande solsken. Sen sill, nypäror som kostade 1öre/kg på ICA. om du handla 》150:-( där kan nog inte ens rumänska priser konkurrera?) Mm, Gla. Midsommar på er. Kram pa

Svar: Så duktigt av dig då :) Haha, nej prisetna här kanske inte konkurrerar ut priset på pera men visa mig vart man kan köpa 2,5 liter öl för 10 kronor om inte i Rumänien ;)