Slappedag

Sista dagen här i Budapest har knappast varit så aktiv som den var igår. Då vi nästan lyckades se alla sevärdheter i hela stan igår så har vi tagit det väldigt lugnt idag. Vi klev upp och åt frukost och var ute på stan vid 10.30. Vi började med att gå längs med hela Andrássy út, som är en jättelång shoppinggata som leder till Hösök Tere, eller Hjältarnas Torg på svenska. Längs med vägen såg vi det gigantiska Operahuset som nästan ser lite läskigt ut med sin gotiska stil. Kom i alla fall fram till Hösök Tere till slut och jäklar vilket stort och maffigt torg det är! Är verkligen hur stort som helst, och i mitten står en 40 meter hög staty av ängeln Gabriel. Vid torget ligger även Museum of Fine Arts och Palace of Arts som ramar in torget. Riktigt häftigt!
 
Vandrade sedan runt största delen av förmiddagen i parken som ligger i anslutning till torget. Där ligger även Szechenyi badet som är ett termalbad med massa olika pooler. Vi tänkte om vi skulle gå dit, men det är mest innomhuspooler med uppvärmt vatten, dvs. inte så lockande när det är över 30 grader varmt. Det skulle dock vara skönt om man skulle vara här på vintern, att ta sig ett dopp där. Får bli nästa gång!
 
Efter Hösök Tere tog vi tunnelbanan till Sankt Stefans Basilika som är en gigantisk kyrka, inte så långt ifrån vårt hostel. Strosade runt där ett tag innan vi rörde oss tillbaka mot hostelet. Och det är här vi har spenderat eftmiddagen och slappat. Mest på grund av att vi känner att vi faktiskt har hunnit med det mesta i Budapest, plus att Fredriks fötter fortfarande är rätt så ömma från gårdagen.
 
Utvärdering av Ungern nu då: Jag hade egentligen inte så många förväntningar på Ungern eller Budapest, men jag har fått många positiva överraskningar. Ungern som land är verkligen jättevackert, och jag visste inte att det fanns så många vinodlingar och andra odlingar här. För det är ju inte så vanligt att man ser på skyltarna i grönsaksdisken på Ica i Sverige att grönsakerna eller frukterna har ursprungsland Ungern. Men klimatet är ungefär samma som i södra Europa, och därför funkar det lika bra att odla här som där. På tal om klimatet så är det ju just nu fruktansvärt varmt, så det kanske är det enda man kan "klaga" på. Det är rätt jobbigt att befinna sig i en storstad som Budapest när det är närmre 40 grader varmt. Men bortsett från det så diggar vi båda ändå Ungern. Det är, precis som Polen, sjukt billigt och det är lite störigt att vi inte kan shoppa med tanke på utrymmet i ryggsäckarna. Maten är jättebillig vilket det tyvärr inte var i Slovakien.
 
Vi har haft ett par jättesköna dagar här, och det var även kul att få se lite av landsbyggden när vi var i Neszmély hos Judit. Hostelet vi har bott på här i Budapest är verkligen hur grymt som helst. Är en hostelkedja som heter Wombats, och dom har hostel både här, i Wien, Berlin och München. Vi har trivts jättebra här och det känns lite tråkigt att åka härifrån då vi båda har trivts jättebra här. Personalen är jätteschyssta, det är billigt att handla i baren, frukosten är jättebra och det är bara jätteskön stämning hela hostelet. Så om ni ska åka hit eller till någon av ovannämnda städer, bo på Wombats!
 
Imorgon är klockan satt på 05.15 då vi beger oss vidare här i Östeuropa. Vart vi ska är en hemlis, HAHAAAA!! Haha, nej då ni får allt veta så snart vi är på plats. Vill inte skriva vart det är planerat att vi ska, om vi av nån anledning inte skulle komma fram och vi måste stanna till på nåt oplanerat ställe. Så ni får hålla utkik imorgon så får vi hoppas att vi kommer fram som vi ska.
 
blogg.se-appen krånglar fortfarande och enda gången jag kan lägga in bilder är när jag har tillgång till en dator. Igårkväll satt en svensk tjej bredvid oss i myshörnan som var jätteschysst och lät mig låna hennes dator att lägga in bilderna på, men idag har jag inte haft lika tur. Lånedatorn här på hostelet har inget USB uttag så jag kan inte koppla in kameran där och göra som jag gjorde i Slovakien, dvs. skriva blogginlägget på iPaden och lägga in bilderna på lånedatorn. Så trots att jag har tagit bilder idag, så får ni vänta med dom tills imorgon, och allt funkar som det ska. Lite tråkigt, men jag tänkte att det är bättre att skriva lite och så får ni bilderna senare. Har förresten lyckats vända på bilderna från Slovakien, så bläddra tillbaka några inlägg så ser ni de snedvridna bilderna åt rätt håll.
 
Vi har det jättebra och vi har ingen hemlängtan nån utav oss. Har det bara skönt och njuter av att ha semester!
 
Puss och kram
 
Operan
 
Oktagonen som är ett "torg" med åtta kanter
 
Hösök Tere
 
Hösök Tere
 
Jag och min tvåmeters fot. Haha, kolla vad lång den är!
 
Palace of Arts
 
Stadsparken
 
Szechenyi-badet
 
Vajdahunyadslottet
 
Fredrik spatserar
 
Bro i stadsparken
 
Vajdahunyadslottet
 
Vajdahunyadslottet
 
Kyrka
 
Vajdahunyadslottet
 
Andrássy út
 
Sankt Stefans Basilika
 
Fredrik smygfotar mig när jag fixar naglarna
 
Sista middagen - Gulaschsoppa såklart!
 
5-kronors öl och kortspel i myshörnan
 
Slottet
 
Kedjebron
 
Slottet och kedjebron

Kommentera här!
Postat av: Mamma

Ja ni verkar haft det fantastiskt. Det enda som verkar jobbigt är värmen. Den har vi brottats med idag. På måndag åker vi till Resö för att hälsa på Margit och Olle. I morgon blir det sill och nyperan, gött. Kram från oss fem.

Svar: Vi har det super! Dock skönt med lite svalare väder här i Rumänien
Hanna-Sofia

2012-06-21 @ 21:09:43
Postat av: farsan carlson

Budapest. är sig likt ser jag med Hotel Geilert där jag bodde Geilert Hill o saluhallen. Såg ni inte fontänen på Margareta ön som sprutade vatten till klassisk musik? Har ni druckit Tokaier de e nationaldrycken. Har börjat min semester idag , gött. Kram pa.

Svar: Jaså, bodde du på det vräkiga hotellet? Jo vi såg fontänen men tog inge kort på den
Hanna-Sofia

2012-06-21 @ 22:41:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0