Auschwitz

Hälsningar från Bratislava i Slovakien! Befinner oss nu på vårat jättefina hostel mitt i Bratislava där vi nu har varit i några timmar. Blev inget bloggande igår på grund av följande: har ju inte datorn med mig, utan iPaden, och när man går in på blogg.se via iPaden så kan man inte ladda upp bilder, pga. av att Apples prylar inte är "kompatibla" med bilduppladdningsverktyget på blogg.se. Så därför använder jag mig av blogg.se appen för att ladda upp bilder. Men opraktiskt nog så har nu blogg.se valt att uppdatera hela hemsidan, men dom har inte uppdaterat appen, så det går alltså inte att logga in på den. Det står på deras hemsida att dom "beklagar" att det inte funkar, men har inte sagt när det kan tänkas vara fixat. Med tanke på att det är helg nu så vet jag inte om dom ens kommer kunna fixa detta tills nästa vecka. Jag hade hela inlägget om gårdagen förberett redan igår, men det känns inte så roligt att blogga när man inte kan ladda upp bilder. Så nu lånar jag datorn i lobbyn på hostelet, men av någon konstig anledning så kan jag inte rotera bilderna. Jag vette fan vad det är för fel, men jag tänkte att ni säkert hellre ser bilder som är lite felvridna än att inte se bilder alls. Men när appen på iPaden är fixad, är förhoppningsvis problemet löst. Ska då försöka fixa till de icke-roterade bilderna också.

Sista dagen i Krakow spenderades inte inne i stan, utan ett par timmar utanför. Var uppe vid åtta igårmorse och pallrade oss iväg till tågstationen för att ta tåget till Oswiecim, som är en by som ligger ungefär två timmar med tåg utanför Krakow. Det är nämligen i denna by som det gamla koncentrationslägret Auschwitz-Birkenau ligger, och det var där vi spenderade sista dagen i Polen.

Tågresan dit gick bra och när vi kom fram till Oswiecim letade vi rätt på hur vi skulle gå för att komma fram till Auschwitz. Innan vi kom dit trodde jag att det skulle vara jättetydligt skyltat vilken väg man skulle gå, men icke. Var tvungen att fråga ett par gånger längs vägen innan vi kom rätt.

Vi hittade till slut rätt och när vi kom fram finns där ett turistcenter där man kan köpa biljetter till guidade turer. Vi tänkte först inte göra det, men det visade sig att man kunde bara gå in utan guide först efter kl. 15.00 och vi var där klockan 12. Kostade ungefär 80 kronor per person att gå en guidad tur så vi tyckte det kändes mer värt än att sitta och vänta i tre timmar.

Fick dock vänta i ungefär en timme innan nästa guidade tur på engelska skulle börja, så under tiden åt vi lite av vår medhavda matsäck. En halvtimme innen turen skulle börja fick man se en liten film om själva koncentrationslägret, vilket visade sig vara väldigt intressant då vi fick se mycket av det som hade visats på filmen i verkligheten väl inne i lägret.

Gick sedan den guidade turen i ca. 1,5 timme och vi gick runt i hela lägret och kollade in i några av barackerna där fångarna bodde. Tänkte att jag skriver under varje bild vad det är jag har tagit kort på så ni fattar lite bättre. Den guidade turen var ändå väldigt bra, för vi fick mycket intressant information som vi inte hade kunnat få utan guide. Turen i Auschwitz  var färdig strax efter kl. 15 och då skulle vi egentligen åkt vidare till Birkenau, som är en annan del av koncentrationslägret, och vara där i ytterligare 1,5 timme. Men med tanke på att tåget tillbaka till Krakow ändå tog nästan två timmar så kände inte vi att vi ville komma tillbaka så sent så efter detta rörde vi oss tillbaka mot tågstationen. Det hade dock varit coolt att se Birkenau också med tanke på att det är 30 gånger större än Auschwitz. Men Birkenau är dock helt sönderbombat till skillnad från Auschwitz, där alla byggnader är original. Vissa deler är såklart restaurerade och anpassade för turister, men i vissa baracker, som den med källaren med de olika "straffrummen" är helt bevarade så som de var.

Innan vi åkte till Auschwitz så hade jag en föreställning om hur det skulle vara där, vilket man i och för sig alltid har innan man besöker ett nytt ställe. Trots alla fakta och siffror vi har hört om hur många som dödades osv. så trodde jag att jag verkligen inte förstod hur jäkla stort och hur många det verkligen var som dog där. Och trots att jag nu har varit där så känner jag ändå inte att jag till fullo förstår koncentrationslägrens storlek och hur de som jobbade där kunde behandla fångarna på det viset de gjorde. Det är typ som när man pratar om avståndet till solen, hur många x miljoners kilometer det är, så fattar jag ändå inte hur långt det är, för det är ju så sjuuuuukt långt. Det är typ samma här. Även fast vi var inne i en gaskammare och guiden berättade att flera tiotalstusen hade gasats ihjäl där inne så har jag ändå svårt att förstå det. Men framförallt hur soldaterna som jobbade där ens hade förmågan att utföra vissa saker som de gjorde. Vidrigt är det enda ordet jag har för att beskriva allt. Dagen hade att bjuda på många intryck och när vi kom tillbaka till Krakow stannade vi ett par timmar på köpcentret Galeria Krakowska för att äta och handla matsäck till den kommande tågresan.

För att utvärdera Polen som land, så känner jag att jag vill åka tillbaka hit, framförallt för att det är så billigt. Så åka på en weekend till Warszawa och bara shoppa loss är nåt jag verkligen skulle kunna tänka mig. Trots att vi inte hade så tur med vädret (det blev typ monsunregn efter halva turen i Auschwitz förövrigt) så har jag ändå trivts i Krakow. Det är en rätt mysig stad, men som jag sa redan första dagen, så är det en stad man kan se på bara ett par dagar.

Dagen idag började med att vi lämnade Polen och Krakow strax innan 7.00 imorse for att ta tåget till Bratislava. Första tågbytet gjorde vi i en stad vid namn Katowice, där det blev lite panikartat innan vi hittade rätt på det tåg vi skulle ta. Men vi hittade rätt och tuffade därifrån vid nio-tiden. Sen tog vi detta tåg i fyra timmar till Breclav i Tjeckien. Skulle egentligen kommit till Breclav vid 12.45 och tåget därifran skulle avgå klockan 13, men vi blev sena och kom fram vid 13.02. Som tur var så var det rätt många som skulle med det tåget så det stod och inväntade oss. Annars hade vi varit tvungen att vänta i två timmar på nästa tåg.

Kom i alla fall fram till Bratislava vid 14-tiden och vandrade sen genom stan till vårat hostel. Den här gången sover vi i ett fyrbäddsrum och hela hostelet är jättefint och fräscht. Sen vi kom hit har vi inte gjort så mycket, förutom att duscha och fräscha till oss lite. Här är vädret mycket skönare än det var i Polen - det ligger väl runt 28-29 grader och solen har skinit enda sen vi kom. Ikväll ska vi nog bara ta det lugnt och gå ut och äta och kolla på Sverige-England matchen någonstans.

Som sagt, ber om ursäkt för de sneda bilderna. Ska försöka fixa till det när jag kan. Börjar med bilderna från gårdagen, och så får ni se mer bilder (och även åsikter om Bratislava) imorgon. Har skrivit VRID på de bilder ni måste vrida huvudet åt vänster för att se bilderna åt rätt håll :)

Puss på er!

Fredrik på perrongen i Krakow, väntandes på tåget mot Auschwitz

Auschwitz

Den berömda skylten

Auschwitz

Stängsel

Barack

Barackerna där fångarna bodde

Sjuka åsikter

Bild från när fångarna anlände till Auschwitz

Där ser ni storleksskillnaden på Auschwitz till höger och Birkenau till vänster

Tomma burkar med Cyklon B som tyskarna använde för att gasa ihjäl fångarna

I en sådan "säng" kunde upp till åtta personer sova. Alltså åtta personer per "fack"

Nere i källaren där många tortyrceller finns

Detta är en såkallad ståcell. Den är nu nedriven men originalet går ända upp till taket. Det är i princip ett utrymme på 1x1 meter där fångarna fick krypa in i ett litet hål längst ner och helt enkelt stå upp. Det kunde stå upp till fyra personer samtidigt i en sån här cell. Efter att ha stått upp i 12 timmar, så togs dom ut och fick jobba i 12 timmar, och de som fortfarande levde efter arbetsdagens slut, skickades tillbaka till ståcellen.

Stängsel

Gaskammare

Gaskammaren där tyskarna hade kapacitet att gasa ihjäl 7000 personer per dygn, vilket dock ansågs vara väldigt lite, då en av gaskamrarna i Birkenau kunde gasa ihjäl upp till 20 000 personer per dygn

Hålet där de släppte ner Cyklon B-gasen

Davidsstjärna inristad på väggen inne i gaskammaren

Ugnen där man brände de ihjälgasade liken

Brännugn

Jag inne i Auschwitz

Jag framför skylten Arbeit Macht Frei - Arbete ger frihet

Läskigt ställe!

Dag två:

På stationen i Krakow, redo att ta tåget till Bratislava

På tåg nummer ett, mellan Krakow och Katowice

Tågräls

Ombord tåg nummer två mellan Katowice och Breclav. Jättesköna säten med stort benutrymme

Jag åker tåg

Tjeckisk natur

Vi hann med tåget från Breclav - tummen upp!

Slovakisk natur

Framme i Bratislava. Jag stoltserar med guideboken!

Vårat mysrum på Taurus Art Hostel i Bratislava

Kommentera här!
Postat av: Mamma

Jag tror inte man kan förstå det lidande som var i konsentrationslägren. Ruggigt.
Stor kram på er båda.

2012-06-15 @ 19:45:10
Postat av: Hanna-Sofia

Nej du, huvva! Sjukt att förstå även nu efter jag har varit där. Puss!

2012-06-15 @ 21:58:22
Postat av: Daniel

Blir lite avis. Är också sugen på att se Auschwitz!

Svar: Ja det var riktigt ballt, på nåt skruvat sätt...
Hanna-Sofia

2012-06-17 @ 22:12:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0