Ikea-dag!

Förlåt för mitt extremt aggressiva inlägg igår, men igår var verkligen inte en bra dag. Dagen idag började väl heller inte så bra, då man vaknar av att städerskan öser in i rummet med dammsugaren, trots att vi ligger och sover. Det stod på dörren att det skulle vara städning idag och att man skulle ha plockat undan sina grejer, men inte fan att det skulle vara så tidigt på morgonen. Blev ju inte lite sur. Men men, gick i alla fall upp och käkade frukost och gick sedan ut på stan.

Hade ju som sagt Ikea på schemat idag, men vi ville äta middag där så vi väntade lite med att åka dit. Tog oss istället till Rialto Towers som är den högsta kontorsbyggnaden på södra halvklotet, med sina 253 meter och 58 våningar. Den har dessutom en av världens snabbaste hissar, där du tar dig från gatuplan, till utkiksplanet på våning 55, på 38 sekunder. Betalade det lite överdyra priset på $15.50 och tog oss upp i hissen. Och jäklar vad det sprängde i öronen! Var precis som när man lyfter med ett flygplan, att det slog lock för öronen. Kom upp på utkiksplanet och då slog det oss hur jäääkla stort Melbourne faktiskt är. Det blir som ett helt annat perspektiv när man ser allting uppifrån. Tog lite bilder och tog sedan den übersnabba hissen ner igen.

Gick sedan till Bourke Mall, som är huvudshoppinggatan här i Melbourne. Bland annat har dom Australiens största Myer-varuhus. Myer är som en blandning mellan NK och Åhléns. Vi gick in där, men ganska snabbt ut igen eftersom det var så jäkla stort så jag var lite rädd att gå vilse, haha!

Vid 14-tiden tyckte vi att det var dags att pallra oss till Ikea, så vi tog spårvagnen dit och var där kanske en kvart senare. Var dock rätt lustigt eftersom det här var det första Ikeat jag har varit på som sitter ihop med ett stort varuhus, och för att komma in på Ikea måste du gå igenom hela varuhuset. Vi gjorde en tvärtom-tur där inne, genom att börja med att äta. Jag var inte så hungrig på mat just då eftersom jag hade ätit min vanliga dunderfrukost, så jag tog mig bara en kanelbulle. Mums! Gick oss ett varv inne på Ikea och jag inhandlade en burk lingonsylt och två Daimrullar på The Swedish Food Market och gick sen ut igen i övriga varuhuset och kollade runt i diverse butiker. Handlade sedan lite snabbt på Coles, och tog spårvagnen tillbaka in till stan igen.

Hittade en väldigt lustig skylt i restaurangen på Ikea om hur man firar jul i Sverige. Tog bild på den som ni kan se nedan. Ganska lustig!

Melbourne har faktiskt vuxit lite, lite i mina ögon eftersom det faktiskt har varit väldigt fint väder idag. När vi gav oss ut på stan imorse så var det väldigt mulet, men det var ändå så pass varmt att jag hade kortshorts och linne på mig. När vi kom ner från Rialto Towers så klarnade det upp och det blev faktiskt en väldigt fin och solig dag. Ett minus med stan är dock att det är S J U K T mycket människor här! Visst att stan har 3,7 miljoner invånare men det känns som att alla är ute på stan och rör sig hela tiden. Inte för att jag är folkskygg, men det blir nästan lite jobbigt när man måste trängas ute på gatorna.

Nu på eftermiddagen käkade jag nudlar och Christopher var snäll och bjuppade mig på en öl från hostelbaren. Nudlar och öl, det ni! Här får ni en blandad kompott av bilder från Melbourne.

Pussar!

Första kvällen. Rialto Towers by night
 
Hej hej!

Rialto Towers by day

Melbourne

Melbourne, med Eureka Tower till vänster

Hjälp!
 
Rulltrappsåkarn

Ikea, igen!
 
En ÄLG!

Haha, kolla skylten!

Bulle!
 
Hej Järpen hyllan!
 
Åhhh, lingonsylt och Daimchoklad
 
Åka spårvagn!
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0