Svett!

Det är helt otroligt hur nån kan överleva i den här värmen. Oavsett situation - träning, solning, vara i ett tropiskt land, så har jag aldrig varit med om att jag har svettats så här mycket i hela mitt liv. Det låter otroligt, men det är helt sant. Och att det dessutom är i stadsmiljö jag befinner mig också.

Klev upp imorse, käkade frukost och hade som mål för dagen att hitta till hamnen. Kollade in kartan, men blev lite förvirrad så jag öste in på ett informationscenter där jag till slut fick rätt på vart jag var. Kommer ut i hamnen där dom har gjort som en liten lagun där man kan bada, och området med lägenheter och kontorsbyggnader påminner rätt mycket om Västra Hamnen i Malmö. Gick mig en tur i hamnen och skulle sedan gå ut till den långa bryggan Stokes Hill Wharf. Bara det att allting ser ut att vara så kort på långt avstånd, och jag fick faktiskt gå en bit för att komma ut på den långa bryggan. Gick längs med bryggan och frågade en snäll man om han kunde ta ett Hej-jag-är-faktiskt-i-Darwin-här-är-bildbeviset-kort på mig. Gick sedan på toaletten och när jag kollade mig i spegeln efteråt ser jag att jag har svettpärlor överallt - pannan, kinderna, hakan, axlarna, armarna, skulderbladen, ryggen, benen, fötterna, precis överallt. Var tvungen att köra lite raggardusch inne på toaletten men samma sekund jag kom ut i solen igen så var svetten där igen.

Tog mig i alla fall tillbaka till stan och kollade lite närmre på den kartan jag fått på informationscentret. Där stod det "Mall" ganska nära där jag var. Hmm... Köpcentrum alltså. Går ditåt och jag var nära på att börja lipa när jag ser min favoritklädbutik Cotton On. Jag som var tvungen att slänga ett linne jag köpte därifrån när vi var i Surfers pga. av oborttagliga fläckar från all sand och smuts på Fraser Island, öste såklart in och inhandlade det igen. Nu känns det bra när jag har hittat i alla fall två butiker (Cotton On och Supré som också är en klädbutik) som har shopping som passar mig. Kikade inte runt så länge eftersom jag tänkte fördriva tiden med det på måndag eftersom dom troligen har stängt imorgon då det är söndag. Skuttade lyckligt därifrån och mot Woolies där jag inhandlade apelsin, banan, äpple, ananas och zuccini.

Har i alla fall fått till att utforska stan lite mer idag än vad jag gjorde igår, och nånting som verkligen har slagit mig är hur mycket Andra Världskriget minnes-tjofräs det är överallt. Ute i hamnen stod det på jättemånga ställen "Bla bla, till minne av dom som dog när Japan invaderade Darwin bla bla..." Och fanns också endel minnesmonument i Bicentennial Park igår när jag gick där och tittade. Lite deprimerande faktiskt.

Sitter just nu på biblioteket där det är gratis trådlöst Internet och dom dessutom har uttag så jag kan ladda datorn. Ikväll vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på. Tänkte om jag skulle gå på bio igen, men för det första vet jag inte vilken jag vill se och för det andra kostar det $16, så det är rätt dyrt. "2012" var i alla fall helt okej. Och jag min lipsill grinade ju självklart, men den var helt klart sevärd.

Nu kan ni få se lite bilder från min svettiga tur idag. Fan så mycket snack om svett det blev idag då, haha!

Hoppas allt är bra med er hemma.
Pussar och kramar!

Västra Ham... Nej, Darwin Harbour

Darwin Harbour

En nersvettad Hanna-Sofia

"Låtsas som att det är jättekul att stå här i värmen när jag egentligen bara håller på att dö. Toppenkul!"

Blomma

Hej hej Darwin
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0