Adelaide

Då har vi då landat in i South Australias huvudstad - Adelaide. Klev upp klockan 6.00 igår morse, och då köket på hostelet i Perth inte öppnade förrän 8.00 så jag fick bara i mig ett äpple innan vi tog taxi till flygplatsen. Var dock tvungen att köpa lite frukost på flygplatsen så jag köpte en alldeles för dyr juice och en alldeles för dyr yoghurt med müsli och färska bär, bara för att få i mig nånting. Lämnade Perth vid 9.20, flög i dryga 2½ timme och kom fram till Adelaide vid 14.30. Hittade våra väskor och gick ut till busshållplatsen och till vår stora förtjusning, vad tornar sig inte upp precis intill flygplatsen, jo - IKEA! Jag hade hela tiden trott att Ikea bara skulle finnas i Brisbane, Perth och Sydney, men efter närmre efterforskning så visar det sig att det finns även i Adelaide och Melbourne också. Och ja, vi ska på Ikea i Melbourne till helgen, hahaha! Så nästa vecka tar vi Ikea i Sydney. Det är en riktig merit, ha varit på alla Ikea som finns i hela Australien. Det är coolt! Eller så är det väldigt o-coolt, vad tycker ni?

Men men, vi tog oss i alla fall från flygplatsen och hittade vårat hostel. Bor på YHA, som är en hostelkedja som är kända för att ha ganska så hög standard. Bor i ett rum med sex sängar, men det här skulle likagärna kunna vara ett hotell, bara det att du lagar din mat själv. Allting är jättefräscht och det ligger jättecentralt, på gatan som löper paralellt med huvudgatan.

Eftersom vi reste från Perth med JetStar, som är typ som Ryan Air, dvs. att man måste betala för maten, och betala typ $7 för en sunkig liten macka är väl inte så lockande, köpte ingen av oss nån mat på planet. Så vi var gaaaaanska så hungriga när vi kom fram till hostelet. Dumpade av grejerna på rummet och gick till Woollies och handlade. Nudlar och en fralla och lite körsbärstomater stod på min meny. Efter vi hade käkat var klockan redan 17.30, men för oss var den ju egentligen 15.00, eftersom vi nu har vridit fram klockan 2½ timme. Gick sedan till donken och Internetade och sedan tillbaka till hostelet för att kolla lite film. Vid 22.30 var filmen slut, och jag låg vaken ett tag och läste för här är enda hostelet jag har varit med om som faktiskt har sänglampor! Är jättenötigt annars när man måste ha taklampan tänd om andra vill sova.

Vaknade vid 10.30 imorse, och jag fattar inte hur vi kunde sova så länge när vi egentligen gick och la oss vid 20.00. Nåja, klev upp och käkade frukost bestående av knäckebröd med ägg och kaviar och havregrynsgröt med lingonsylt. Gudomligt gott! Pallrade oss sedan ut på stan och kollade lite i butiker. Jag som egentligen inte har råd att shoppa var bara tvungen att köpa ett linne som det bara skrek Hanna-Sofia om.

Vid 14-tiden bestämde vi oss för att åka till Ikea så vi tog bussen ut dit och var där ca 20 minuter senare. Gick runt i varuhuset lite men anledningen till varför vi åkte dit var ju för att vi ville käka. Och lustigt nog hade dom tisdagsspecial med köttisar och dricka för bara $5! Mumsade i oss detta och så blev det kanelbulle och Ballerinakex till efterrätt. Tog oss sedan ner till The Swedish Foodmarket där dom hade smakprov på lingondricka. Mumsigt! Hittade också Djungelvrål och Turkisk Peppar, vilket dom inte har haft på något annat Ikea vi har varit på. Dock var jag tvungen att hålla min budget, så jag inhandlade inget av ovannämnda. Ett tag senare tog vi bussen tillbaka in till stan igen och lämnade av våra grejer på hostelet.

Första intrycket av Adelaide som vi fick redan igår när vi kom hit var att vi rådiggar den här stan. Vi har pratat endel om det, men vi kan liksom inte sätta fingret på vad det är vi gillar så mycket. Det känns mycket bättre än Perth, av nån andedning. Som sagt så vet jag inte riktigt vad det är men vi gillar verkligen den här stan. Stan känns fräsch, inte överdrivet stor, men ändå en storstad. Det är dock jävligt mycket folk här. Känns mer befolkat än Perth, även fast Perth har 1,3 miljoner invånare och Adelaide "bara" har 1,1. Nej men det känns jäkligt kul att vara i en stad där man verkligen trivs. Vädret här är några grader varmare än svensk sommar, dvs. riktigt behagligt.

Här får ni lite bilder från igår och idag här i Adelaide.
Hoppas ni har det bra hemma, saknar er!
Puss puss ♥

Första dagen i Adelaide

Dag 2 - IKEA!

Åååh, julmys!

Järpen!

Tummen upp för köttbullar med lingonsylt

Tummen upp för kanelbulle och Ballerinakex

En shot lingondricka, tack!

SNAAAASK!
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0