Darwin

Då har jag tagit mig oskadd fram till tropiska Darwin. Åkte från Cairns på torsdagmorgon och sa hejdå till My, Johanna och Mia. När jag satt på shuttlebussen till flygplatsen kände jag tårarna tränga fram och jag försökte svälja klumpen i halsen. Kändes inte som att det var hejdå-middag i onsdags eftersom det var nog rätt svårt för mig att inse att vi faktiskt skulle skiljas åt. Har varit inställd på att åka i nästan en vecka nu men sen då jag väl åkte så ville jag bara gråta.

Kom fram till flygplatsen vid halv 11-tiden, checkade in och strosade runt lite bland samma gamla butiker som finns på flygplatser. På grund av min sinnestämning just vid det tillfället kände jag mig så jävla sugen på att bara boka en biljett och åka hem. Flygplats för mig = Hemresa. När jag satt vid gaten fick jag dessutom ännu mer hemlängtan då jag började prata med ett norskt äldre par. Har varit så hela resan att jag börjar längta hem som fan så fort jag hör norrmän eller norrlänningar. Pratade lite med dom och dom rekommenderade Perth väldigt starkt, så det känns ju roligt att jag ska åka dit.

Själva flygningen gick bra och min hemlängtan lugnade sig lite. Vet inte riktigt vad det berodde på, men jag räknade i alla fall daganrna tills den 1 mars, då jag har räknat med att åka hem, och det var "bara" 109 dagar kvar i torsdags. Men å andra sidan har jag varit här i 116 dagar, så jag har varit här mer än hälften. Blev dock rätt försenade för det var dåligt väder när vi flög in över Darwin, så vi var tvungen att hålla oss i luften en stund extra. Landade in vid 15-tiden, och det är sjukt konstigt, för här är vi 8½ timme före Sverige. Så jag ställde tillbaka klockan en halvtimme från Cairnstiden. Har faktiskt aldrig varit med om att man bara ställer om en halvtimme. Kom till slut ner på fast mark, tog en shuttlebuss till mitt hostel som heter The Dingo Moon Lodge. Bor i ett rum med fyra sängar, även fast jag bokade ett med sex sängar, men ju färre desto bättre. Hostelet är helt okej, dock är köket lite överbelamrat av grejer och framförallt av disk då folk struntar i att diska. Men det ligger hyfsat centralt, och det tar kanske fem minuter att gå till ett stort Woollies när man ska handla.

Vaknade vid 9 imorse, klev upp, käkade frukost och pallrade mig ut för att upptäcka staden. Tog mig en promenad längs med The Esplanade, typ strandpromenaden som går längs havet, och gick genom hela Bicentennial Park. Hittade Lameroo Beach på kartan och när jag såg skylten till det tänkte jag att jag skulle spana in det. En strand - perfekt! Jomenvisst. Så mycket till strand var det inte direkt, vilket ni kan se på bilden nedan. Vandrade på genom stan och kom till slut fram till Parliament House. Tog en bild och började gå tillbaka genom stan. Letade efter butiker jag kände igen, eller några butiker överhuvudtaget men det är fan klent med det alltså. Hittade ett McDonalds = gratis Internet. Hittade ett Coles (mataffär), och lite andra små souvenirbutiker och caféer. Sen är det inte så mycket mer. Var iväg i kanske en timme så jag har ju inte varit inne i stan så mycket, men det verkar inte som att det finns så väldigt mycket att göra i den här staden. Tog mig dock inte ut till Darwin Harbour, dels för att jag inte hittade det på kartan, och dels för att när jag väl hittade det, inte orkade gå dit eftersom det är en bit att gå. Det är inte det att jag är så slapp och lat som jag inte orkar gå, utan helt enkelt för att det är för varmt. Det är verkligen som att gå omkring i en jävla ångbastu. Visst, man kan få svettpärlor i pannan när det är varmt ute, men det verkligen rinner svett i ansiktet och längs med ryggen och även på armarna! Helt sinnessjukt så varmt och fuktigt det är här. Jag tackar högre makter att jag har AC på mitt rum.

Ikväll då, fredagen den 13:e ska jag gå på bio. Vet inte om ni har hört om den, men det är en katastroffilm som heter "2012" som hade premiär förra veckan som jag ska gå på. Måste ju försöka roa mig själv så gott det går i den här stan där det knappt finns nåt att göra. Tänkte pallra mig ut till hamnen imorgon i alla fall för att se vad som erbjuds där. Ingen brådska här inte, eftersom jag ändå ska stanna tills på tisdag så har jag ju ett tag på mig att utforska stan.

Nu har jag ju fått det att låta som att jag bara kommer ligga och grina mig igenom de här 2½ veckorna jag ska resa själv, men det är bara separationsångesten som satte in när jag lämnade Cairns i torsdags. Är ju självklart roligare att resa tillsammans och klart att det känns konstigt att vara helt och hållet själv när man är så van att ha andra människor runt sig, men jag ser det som så att jag ska väl inte klaga eftersom det inte är alla som får möjligheten att ens åka iväg. Klart att jag har mer hemlängtan nu när jag är själv men det är ju inte så konstigt. Men jag kommer allt stå ut, för åka hem tänker jag verkligen inte göra. Dels för att då missar jag Nya Zeeland och att jag förlorar massa pengar på det, samt att jag sätter Daniel i en jobbig sits eftersom han redan har bokat resa till NZ. Så ni som hoppades på att jag kommer komma hem tidigare kan ju bara glömma det, haha! Nejdå, men jag kommer troligen som sagt komma hem i början på mars, eftersom Daniel flyger från NZ den 27:e februari, så lär jag nog lämna landet ungefär samtidigt.

Och nu har jag dessutom bokat resten av min resa. Åker från Perth till Adelaide den 23:e november, och stannar i Adelaide tills den 26:e. Den 26:e flyger jag sedan till Melbourne, och är där tills den 29:e. Den 29:e flygar jag iväg till Sydney och möter upp med Christopher som redan är där, och med My som kommer dit efter sin tripp på Nya Zeeland. Har även bokat hostel i alla städer förutom i Sydney och det väntar jag med tills det börjar närma sig slutet av november så att jag, Christopher och My bor på samma hostel. Så nu har ju pengarna gått åt som bara fasen men nu har jag i alla fall allt klart och bokat.

Så "schemat" för de kommande veckorna ser ut som följer:
12-17:e november - Darwin
17-19:e november - Alice Springs
19-23:e november - Perth
23-26:e november - Adelaide
26-29:e november - Melbourne
29:e november - Sydney

Tog några enstaka bilder från min vandring idag.
Pussar och kramar!

Bicentennial Park

Skogsstigen till Lameroo Beach...

Fin strand, javisst!

Parliament House
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0