Jag tar mig an Australien...

Ja nu är det då lite ändrade planer för min del. Eller ändrade och ändrade... Från och med Cairns har ingen av oss egentligen haft en plan, men jag, Mia och Johanna har hela tiden haft planer på att stanna tills mars. My åker hem den 13 december, och Christopher ska åka hem i januari. Vi har alla blivit lite besvikna på Cairns eftersom det inte finns allt för mycket att göra här, och hela stan känns som en stor förort. Det är mycket skitigare än vad det är i Sydney och det är väldigt svårt att liksom hitta vart centrum är.

Hur som helst så från och med nu så kommer det bli så att jag och mina kära vänner som varit min familj i 1½ månad kommer att åka åt olika håll. Johanna och Mia stanar kvar i Cairns för att söka jobb, antingen här eller i närheten av Cairns. Christopher åker till Nya Zeeland på torsdag den 5e och My åker även hon till Nya Zeeland, men en vecka senare, den 12e november. Så då var det ju lilla Hanna-Sofia kvar. Där stod jag utan den blekaste jäkla aning om vad jag ska hitta på. Det jag visste var i alla fall att jag inte ville jobba, eftersom anledningen till varför Mia och Johanna vill jobba är att dom är lite rastlösa och lite trött på att inte ha nåt att göra om dagarna. Medan jag å andra sidan är helt och hållet nöjd med att bara ta det lugnt och ha semester i flera månader. Dessutom ska ju jag til Nya Zeeland i januari, och även fast My och Christopher har föreslagit att jag ska åka till NZ nu jag också, så känns det sjukt onödigt att åka dit nu och sen en gång till i januari.

Så nu sitter säkert ni där hemma som på nålar och undrar vad jag ska hitta på. Det tänker jag inte säga...! Nej då, jag ska allt avslöja vad jag ska hitta på. Kan ju bara motivera varför jag har valt att göra som jag har gjort. Jag har haft så fruktansvärt kul de här senaste månaderna och jag har mått så otroligt bra när vi har rest här längs östkusten. MEN, det känns som att det är nånting som typ alla gör. Dvs. alla som åker till Australien börjar i Sydney och åker upp till Cairns. Kanske sticka över till NZ och sen åka hem. Därför skulle det vara lite roligt att göra nåt annorlunda. Visserligen är det nog inte sista gången jag åker till Australien, så egentligen skulle jag väl kunna spara den här del av resan till en annan gång, men när det ändå är dryga 2½ månad tills jag ska till Sydney och vidare till NZ så har jag ju ändå lite tid att "döda" om man nu kan uttrycka sig så.

Vart ska jag då ta vägen? Jo, den 12e november tar jag och flyger helt solo till Darwin som ligger längst uppe i Australien. Där har jag bokat in mig på ett hostel i fem nätter, dvs. fram till den 17e. Har inte bokat nånting efter detta, utan tänkte ta det när jag väl är i Darwin, men från Darwin flyger jag sedan till Alice Springs, för att sedan åka de 47 milen till Uluru, där Ayers Rock ligger. Ni som inte vet vad Ayers Rock är, kan ju googla och när ni ser bilder på det kommer det bli ett "Aha, just det!". Från Alice Springs flyger jag sedan till Perth på västkusten. Från Perth blir det vidare till Adelaide och från Adelaide till Melbourne. Från Melbourne är det sedan väldigt öppet. Funderar på om jag ska ta färjan över till Tasmanien (den lilla ön söder om Australien) och kolla läget där.

Har räknat på att det här kommer ta ca. kanske en månad eller lite till, beroende på hur länge jag stannar på varje ställe och hur bra jag trivs. Jul och nyår smider vi fortfarande planer på, men det kommer förhoppningsvis bli så att jag, Johanna och Mia möts upp och firar dessa högtider tillsammans. My har ju åkt hem då och Christopher ska fira jul och nyår i Melbourne tillsammans med sin tjej som kommer ner och hälsar på.

Känns verkligen jättetråkigt att vi alla nu ska skiljas åt och det kommer kännas jättekonstigt att inte ha några reskamrater längre. Vi kommer ju alla träffa nya människor på vägen, men det kommer ju ändå inte vara på samma vis. Men så fort alla är hemma i Sverige igen så blir det reunion så det står härliga till! Är kanske lite svårt för er därhemma att förstå, men man umgås så intensivt och är med varandra 24 timmar om dygnet så man är så van vid varandras närvaro, och det kommer nog bli askonstigt att inte ha det så längre.

Men men, ingen mening att deppa ihop nu. Man får se det som så att det är inte alla som får chansen att ens åka iväg på en sån här resa. Jag hade möjligheten att åka iväg, och det är ett av det bästa besluten jag har tagit. Bortsett då från att åka till familjen I Coota, men det visste jag ju inte i förväg. Visserligen har jag lärt mig massor av det också, och jag vet vad jag ska tänka på tills nästa gång om jag nu skulle åka som au-pair igen, men att ta beslutet att lämna Coota tillsammans med My var helt klart ett av de smartare dragen i mitt liv.

Nej usch, nu ska vi inte prata om tiden i Coota för det vill jag bara lägga bakom mig, utan nu är det 1½ vecka till i Cairns och sen sätter jag mig på ett flygplan mot Darwin. Känns både spännande och läskigt på samma gång att jag ska ta mig an det här gigantiska landet på egen hand, men det som inte tar död på en blir man bara starkare av, right?

Idag har vi gjort samma grej vi har gjort alla andra dagar här i Cairns - Ingenting. Haha! Gick ut en sväng på stan för att hitta en second hand bookstore som vi var inne i häromdagen. Då hittade jag en svensk guidebok över Australien som någon hade lämnat in, som bara kostade $18. Fråga mig inte varför jag inte köpte den när vi var där häromdagen, men jag, My och Christopher gick i alla fall dit idag så jag fick inhandlat den så jag inte kommer gå vilse i Darwin, haha! Johanna och Mia har varit ute hela dagen och sökt jobb, medan resten av oss i princip bara har gått omkring på gatorna i Cairns utan att ha nånting speciellt för oss. Gick tillslut till ett jättestort shoppingcenter där jag inhandlade mina asballa glajjer som är bild på nedan. Hittade världens bästa surfbutik med huuuur mycket coola glajjer som helst för bara $20. Skulle egentligen kunnat gå därifrån med tre par som jag blev väldigt kär i, men det slutade bara med ett par. Innan jag lämnar Cairns kommer det troligen bli så att jag inhandlar minst ett par till därifrån, hah! Ingen mening att köpa massa skor här som tar stor plats i väskan, utan för tillfället har jag bytt min skofetish mot solglasögonsfetish. Billigt och bra! Eller i alla fall lite billigare än skor...

Ikväll blir det bio. Ska gå och se Michael Jacksons dokumentärfilm, vilket ska bli väldigt trevligt. Kanske blir det en och annan bit snask också. Vem vet... Hoho!

Puss puss och kram!

Balla glajjer!
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0