Perth

Hälsningar från Perth! Kom hit igår vid 12-tiden, även fast klockan egentligen var 13.30 för min del. Har ju ställt tillbaka klockan 1½ timme från Alice Springs-tiden nu så just nu är jag bara sju timmar fram i framtiden om man jämför med Sverigetid.

Tog en buss från flygplatsen in till stan och mötte sedan upp med Christopher. Och det var längesen jag blev så glad av att se en människa alltså. Var så otroligt skönt att äntligen träffa en polare igen så första halvtimmen gick vi bara och sa hur jävla skönt det var att se varandra igen, haha. Gick till vårat hostel där Christopher redan hade checkat in, och på grund av det fick vi tyvärr inte samma rum.

Fräschade till oss lite, gick och tog en Subba och satte oss vid en fontän i solen och käkade. Gick sedan runt lite i stan och kikade lite och gick ut en sväng till hamnen. Tog en tur till Woollies och köpte lite mat och sen tillbaka till hostelet. Gick egentligen bara runt och snackade och uppskattade varandras sällskap, hah! Men det är så obeskrivligt skönt att ha sällskap igen så ni anar inte.

Tog en dusch, lagade mat och sen satt vi där, utan att ha nån aning om vad vi skulle göra. Bestämde oss för att kolla på film i mitt rum, och när vi kom dit satt det två asiater där inne och pratade. Och tydligen hade jag fått ett Girls Only dorm, så Christopher passade på att fråga lite snällt om det var okej att han var där inne när vi kollade på film. "Eh... Tis is te gils room? I feel a bit uhn-con-for-table" Men för fan. Jaja, då kunde vi inte vara där inne för kinesjäveln kände sig obekväm. Skulle istället gå in till Christophers rum men där låg det två snubbar och sov. Jaha, då var det kört att kolla på film eftersom vi inte hade nånstans att vara. Satt istället ute i receptionen och snackade ett tag innan vi bestämde oss för att gå och lägga oss vid 21.30.

Imorse klev vi upp vid 8, men jag trodde att klockan var 9 för jag hade glömt att ställa om klockan, haha! Klev upp och käkade hostelets gratisfrukost bestående av pannkakor med lönnsirap och banan, muuuums! Frågade sedan i receptionen om det var möjligt att nån av oss kunde byta rum och nu har jag fått flytta ner till Christophers rum och bor nu tillsammans med honom och fyra andra karlar.

Öste iväg vid 10-tiden och tog bussen mot IKEA! Tog ca. 20 minuter att ta sig dit och det är helt sjukt vilken härlig känsla jag får i kroppen så fort jag kommer in på Ikea. Visst att det är kul när man är på Ikea hemma men jag har verkligen känt mig hemma när jag har varit på Ikea här. Strosade runt ett tag och tog jättemycket bilder och snackade om hur mycket vi längtar hem och hur mycket vi saknar Sverige. Inte bra, inte bra. Gick sedan till restaurangen och käkade sålklart köttbullar. Dock serverade dom det inte med potatismos som i Brisbane utan med, hör och häpna, pommes frites! Huga anamma! Frågade om man kunde få bakad potatis till istället och jajamän! Passade även på att fråga om extra lingonsylt, hoho! Mumsade i oss köttisarna och slog sedan på stort med efterrätt - Princesstårta, Daimtårta och kanelbulle. Och jag skämtar inte, utan den kanelbullen var den godaste jag nånsin har käkat.

Efter maten gick vi vidare i varuhuset och jag inhandlade bara lite batterier. Gick sedan såklart till The Swedish Foodmarket och jag köpte knäckebröd, lingonsylt, två tuber kaviar, Ahlgrens bilar och Marabouchoklad. Allt för $25. Oops! Men det är lätt värt det i alla fall! Vandrade sedan ut från Ikea och vidare mot resten av butikerna som fanns i närheten. Är typ som i Kållered eller i Boländerna, dvs. att det finns ett stort varuhus med massa andra butiker runtom. Inhandlade havregryn och mjölk på Woollies, så imorgon blir det havregrynsgröt med lingonsylt och mjölk och knäckebröd med ägg och kaviar till frukost. Mmm, wunderbar! Inhandlade också en sån extraplupp till datorn/iPoden så man kan koppla in två par hörlurar samtidigt. Så att det inte kommer några andra kinesjävlar och känner sig obekväma när man ska titta på film, utan man kan helt enkelt kolla ostört. Tog sedan bussen tillbaka och ikväll blir det väl till att inviga den nyinköpta pluppen och kolla på nån film.

Första intrycket av Perth - Det är en rätt stor stad med rätt mycket shopping, men det är ändå samma typ av butiker som det är i alla andra städer. Och det är kallt! Eller kallt och kallt, men det är typ svenskt sommarväder såsom det är typ i juni. Första känslan när jag klev av planet från Alice Springs var dock att det var jävligt skönt med lite kyla om man jämför med den 45-gradiga värmen jag hade lämnat bakom mig. Vilket även bättrar på min hemlängtan eftersom det känns lite mer som hemma nu i det här vädret. Var 20 grader igår och jag antar att det är ungefär lika varmt idag. Lite drygt bara att man inte bara kan lägga sig i en park och sola, men det är ändå skönt med lite omväxling i vädret.

Sitter nu på McDonalds som vanligt och Internetar. Bjuppar på bilder från de senaste dagarna i Perth.
Pussar!

Hej hjul i hamnen i Perth

Perth skyline

IKEA-dag!

Hej hej Ikea!

Jag vet, jag vet, man ser mina trosor, hahaha!

Lilla Hanna-Sofia reser jorden runt var det ja

En älg!

Graor!

Hej hej!

Myspys

Julpynt!

Köttisar!

Muuums med efterrätt

Kaviar, just got to love it

Aladdinaskar för $18 styck

Dagens inköp

Hay Doe? What? Haha!
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0