Sydney igen

Då är man tillbaka i Sydney, efter två månader av resande. Var på pricken två månader sen som jag och My lämnade Sydney för att åka buss upp till Byron Bay. Känns rätt sjukt att tänka på hur mycket jag faktiskt har hunnit med under de två månaderna som har gått. Plus att jag dessutom har lyckats ta mig runt hela Australiens kust, och hunnit besöka alla stater i hela Australien (förutom en) - New South Wales, Queensland, Northern Territory, Western Australia, Southern Australia och Victoria. Är bara Tasmanien som jag inte har tagit, vilket är den lille ön söder om Melbourne.

Men men, nu är vi i alla fall här och det känns jättebra att vara i Sydney igen, jag som älskar den här staden så mycket. Våran sista dag i Melbourne gjorde vi inget vettigt. Gick ut på stan en sväng och kollade in köpcentrumet Melbourne Central, med sina 180 butiker. Men det var alldeles för förvirrande stort så vi var inte där så länge. Jag köpte bara lite underkläder och såg hundvalpar och kattungar på display i glasburar i en djuraffär. Lite hemskt faktiskt att se hundar och katter instängda sådär. Kattungarna var så jävla söta att jag hade sån sjuk lust att köpa en, hoho! Fick mig att sakna Muufi och Flåååzi och alla andra katze hemma! Kom tillbaka till hostelet rätt tidigt och bestämde oss för att tvätta. Degade sedan på hostelet och läste och duschade. Pallrade oss sen till McDonalds och Internetade och när vi skulle gå hem spöregnade det så sjukt att vi blev helt genomblöta.

Hade dock världens värsta natt. Delade rum med två holländska tjejer och ett franskt par. Alla ovannämnda hade varit sjukt respektlösa de tidigare nätterna, genom att tända taklampan i rummet mitt i natten och glömma att släcka när dom går ut osv. Vi gick och la oss rätt tidigt och det var världens fest i baren på första våningen. Och trots att vi bodde på femte våningen så hörde vi musiken hur tydligt som helst. Lyckas i alla fall slumra till lite men då kommer den franska tjejen in i rummet och tänder lampan. Så ber jag henne lite snällt om hon kan släcka, och det gör hon. Jag somnar, men vaknar sedan 03.15 av att de holländska tjejerna dundrar in och tänder lampan och har den tänd hur länge som helst. Då blir jag redigt förbannad och säger åt dom att dom fan i mig får visa lite respekt och släcka lampan. Nej men det tyckte inte dom var kul, så det tar typ en kvart till innan jag säger åt dom igen och dom verkligen släcker.

Min klocka ringde vid 04.30 och då var det hämnd ljuva hämnd som gällde. Vissa kanske tycker att det är lite töntigt, men om inte dom visar respet för mig så varför ska jag visa respekt för dom? Jag tände allt lampan och förde ett jävla liv så dom kunde få smaka på sin egen medicin. Lämnade sedan lampan på åt dom asen när jag lämnade rummet. Idioter alltså. Gick sedan i ösregnet till centralstationen och tog en shuttlebuss till flygplatsen. Krånglade lite när vi skulle checka in på flygplatsen eftersom dom först inte hittade Christopher i datorn. Men efter en stund fick dom till det och vi kom precis i tid till gaten. Lämnade pissregniga och kalla Melbourne strax efter 07.00, och var framme i varma, soliga Sydney vid 08.30.

Tog tåget från flygplatsen till hamnen i Sydney och vandrade sedan till vårat hostel. Är ett helt nyöppnat hostel som ligger precis vid hamnen - dvs. vid Operahuset och vid Harbour Bridge. Ute på the rooftop har man världens coolaste utsikt över hela hamnen och Operan. Tydligen har det här hostelet varit fullbokat över jul/nyår i hela nio månader! Tänk då också på att det har bara varit öppet i dryga tre veckor. Kom till hostelet vid 10-tiden, men dock fick vi inte checka in förrän kl. 14 av nån anledning. Gick ut på stan och handlade lite och gick tillbaka och lagade lite mat i köket. Slappade sen i tv-rummet och kollade lite på Love Actually. Efter ett par timmar joinade Jonathan oss, han som vi träffade i Surfers, som reste ihop med Johanna, Mia och Christopher innan. Han fick jobb i Surfers så det var därför han inte följde med resten av oss. Han hänger med oss nu i två dagar då han på tisdag drar vidare till Singapore och resten av Asien. Fick då checka in vid 14.00 och vi bor i ett rum med sex sängar, men än så länge är det bara vi tre här inne. Har eget badrum och egen dusch på rummet vilket inte direkt är så vanligt. Är egentligen som att bo på ett hotell med kök. Hur nice som helst.

Om jag nu ska betygssätta städerna jag har besökt nu då när jag har trippat hela Australien runt. Kan ju ta dom allra största.
Brisbane - Som vi var i för ca 1½ månad sen blev jag inte så imponerad av. Kändes som sagt som antingen en jobb eller pluggstad, och inte så mycket av en semesterstad. Ett sjukt stort plus var ju dock att dom hade Ikea, och det var ju nåt speciellt med det, eftersom det var det första Ikeat vi besökte i Australien.
Cairns - Tyckte det var rätt dåligt först, och att det kändes som en stor förort. Men vi var ju ändå där i två veckor och det blev riktigt mysigt tillslut. Det allra bästa var helt klart Cairns Central, dvs. det stora shoppingcentret med en stor food-court och en stor biograf. Var jättemysigt där. Synd bara att man inte kunde handla lika mycket som man hade önskat.
Darwin - Lite av en besvikelse. Trodde att stan skulle vara mycket, mycket större men tji fick jag. Var helt sjukt övermänskligt varmt, vilket var så pass att det blev riktigt jävla jobbigt att vara utomhus. Var dock bra att mitt hostel låg så nära en biograf, plus att dom hade gratis trådlöst Internet på biblioteket så man kunde sitta där och roa sig på eftermiddagarna.
Alice Springs - Var ju inte där så länge, men jag blev positivt överraskad. En rätt mysig stad som faktiskt ligger jättefint till med massa berg och öken runt omkring. Lite läskigt dock med alla aboriginer och att det var överjävligt varmt, men annars var det helt okej.
Perth - Precis som Darwin var även det lite av en besvikelse. Det var bra shopping dock, men jag trodde att själva staden skulle ligga precis vid havet. Fanns väldigt många mysiga caféer och torget precis vid två stora shoppingcenter var väldigt trevligt.
Adelaide - Helt klart bäst! Innan jag åkte dit hade jag ingen aning om alls vad man kunde göra där. Hade inte hört nånting om staden eller vad man kunde göra där. Men det är en jättemysig stad, helt lagom i storlek, perfekt shopping och härlig temperatur. Plus att dom hade Djungelvrål och kanelbullar på Ikea! Gjorde nog rätt mycket också att vi bodde på ett jättefint hostel, och att ett av caféerna på torget hade übergod vanilj-chailatte!
Melbourne - Helt klart totalt sågad! Hade höga förväntningar på Melbourne, eftersom jag har hört att det ska vara mer avslappnad stil där än i Sydney och att det helt enkelt ska vara trevligare atmosfär där. Men det var regnigt, kallt och fanns egentligen inget speciellt att göra. Visst, Rialto Towers var coolt, men det var typ det enda. Stan kändes alldeles för stor för att kunna tycka om, och jag fick egentligen ingen koll alls på stan. Är ju dock Australiens andra största stad, så det var överbefolkat med människor på gatorna och det kändes verkligen inte som att det var avslappnat - snarare tvärtom. Nej huga, jag är glad att jag inte stannade längre i Melbourne alltså. Mycket av minuspoängen kommer av att vi hade sån otur med idiotrumskompisar på hostelet, och att hostelet i sig var jävligt dåligt, men jag gillade verkligen inte staden i sig heller.
Sydney - Är ju helt klart oslagbart alltså. Jag älskar verkligen den här staden! När vi var ute och skulle handla mat tidigare idag så gick vi där jag och My hade strosat runt sist jag var här och det kändes lite som hemma. Det var så skönt att känna igen sig och känna att man verkligen trivs i en stad. Wunderbar.

Nu ska jag då vara här i Sydney i två veckor, fram tills den trettonde då My åker hem. My kommer ju tillbaka från Nya Zeeland nu på lördag och då byter jag hostel, så att hon och jag bor på samma. Ska bli jättekul att träffa henne igen nu när vi först har rest så intensivt tillsammans och så skiljdes vi bara åt.

Hoppas allt är bra med er där hemma.
Pussar och kramar!

Utsikt från taket
 
Sydney
 
Ja det är svårt att se snygg ut när man har massa sol i ansiktet, haha!
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0