Nuits Saint Georges

Efter fyra nätter på vingården Domaine de Gourjou var det idag dags att lämna. Vi tog det lugnt imorse och packade i sakta mak ihop oss innan vi lämnade gården vid 12. Vi sade såklart hejdå till alla Emma och Leos familjemedlemmar som också har bott på gården och brudparet själva var så nöjda med min insats som toastmadame men också jättenöjda med hela bröllopet. Och huvudsaken är såklart att de är nöjda. Även vi är supernöjda med vår vistelse, och jag måste säga att jag är väldigt nöjd och stolt över min insats i lördags.
 
Så vi sade hejdå till alla och körde vidare norrut. Stannade bara på en mataffär för att handla lite middag och frukost för de kommande dagarna. Jag tänkte först skriva "tråkigt nog är vi nu på väg hem", men jag tycker inte att det är tråkigt. Imorgon var det ju hela tre veckor sedan vi åkte hemifrån och det är ju ganska längesedan, så att nu vara på väg hem är faktiskt bara skönt.
 
Vi körde först norrut, tillbaka mot Montpellier igen, och sedan norrut, genom Lyon där vi faktiskt åkte igenom stan. Det gjorde vi även när vi skulle till Clermont l'Hérault; alltså åkte igenom Montpellier. Känns lite dumt att de stora motorvägarna faktiskt går igenom storstäderna och att man inte kan runda dem på något sätt. Så det var lite trafikstockning i Lyon, men inte mer än 20 minuter kanske.
 
Totalt tog det oss drygt sex timmar att komma fram till destinationen för dagen; den lilla orden Nuits Saint Georges som ligger i regionen Bourgogne. Som typ överallt i Frankrike så är det här ännu en vinregion så det finns en del vingårdar här omkring. Nuits Saint Georges är en liten ort med drygt 5 000 invånare och ligger 3 mil söder om Dijon. Vi håller ju som sagt på att jobba oss hemåt, så på hemvägen nu kommer vi stanna på orter dit det tar max 7 timmar att köra och som inte ligger mitt i en storstad, för att slippa krångla med parkering osv. Dessutom såg Nuits Saint Georges väldigt fint ut på bilderna.
 
Vi kom fram vid 18.30 tiden och då min bensinmackslunch fick bestå av lite nötter, chips, morötter och iste, i brist på veganska lunchalternativ, så var jag superhungrig. Så det var bra planerat av oss att ha handlat mat innan vi lämnade Clermont l'Hérault i förmiddags. Så vi gjorde lite snabb middag i vår pluttiga lägenhet innan vi tog en promenad med hundarna i byn. Och som ni ser på bilderna så är det väldigt mysigt här, med små gränder med flera uteserveringar. Alla butiker var stängda då vi gick ut vid 20-tiden, och det var lite lätt regn men väldigt mysigt ändå.
 
Så vi stannar som sagt bara här en natt och jobbar oss vidare norrut imorgon.
 
Puss och kram!
 
Strax utanför Lyon. Rätt coolt att se vägskyltar med riktning mot Paris! 
 
Lyon
 
Musée des Confluences i Lyon
 
Utsikten från lägenheten i Nuits Saint Georges
 
Mitt emot lägenheten
 
Ett litet torg
 
Små gränder
 
Tjejerna spanar in stan
 
Mamma bad om en bild på oss och hundarna. Skickade denna
 
Mysigt!
 
Murgröna över hela kyrkan
 
Fina små gränder
 
Tjejerna
 
En park

Kommentera här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0