Ciao från Italien!

Det var mulet i Grindelwald även imorse så det gjorde oss ingenting att lämna denna fina alpby. Det var bara 14 grader när vi åkte så vi var inte allt för ledsna att lämna. Det finns verkligen så mycket man kan hitta på i området i form av aktiviteter, och otaliga gondoler att åka uppför berget med. Så om man har en fet plånbok och flera dagar så kan man allt hålla sig sysselsatt i Grindelwald.

Åkte från hotellet vid 10.30-tiden och vägen vi har åkt idag har varit heeelt sjuk. Den har varit enormt slingrig och stundtals helt galet brant. Stannade ett par gånger längs vägen och tog bilder på utsikten för den har varit helt magisk, trots att det inte har varit superfint väder. Det regnade också rätt ordentligt på flera ställen längs vägen men det var ju skönt att vi satt i bilen då och inte var ute på utflykt. Lite roligt är att vi idag också åkte genom St. Gotthardtunneln som är världens näst längsta biltunnel med sina 16,9 kilometer! Det tog oss hela 15 minuter att köra igenom hela tunneln, till skillnad från de flesta andra tunnlar som man är igenom på ett par minuter. Som varmast stod det +35 grader på termometern när vi var inne i tunneln, och jag kan knappast tänka mig att det är särskilt frisk luft man andas där inne...

Strax efter tunneln tog vi ett lunchstopp på en bensinmack och helt plötsligt så står alla skyltar på italienska och all personal på macken pratade italienska och inte tyska. Insåg inte att vi nu hade kommit in i den italienska delen av Schweiz, där det officiella språket är italienska. Schweiz har ju fyra officiella språk där tyska är det största, franska och italienska är ungefär lika stora, och sedan bara några procent som pratar rätoromanska.

Och precis som när vi körde över gränsen mellan Österrike och Liechtenstein så var det på samma sätt nu när vi åkte mellan Schweiz och Italien - det är en stad som bara är delad mitt itu av en landsgräns. Staden Chiasso ligger både i Schweiz och Italien och folk vandrar över gränsen som om det vore ett och samma land. Det är precis som mellan Österrike och Liechtenstein en tull och en gränskontroll, men annars märker man ingen skillnad. Väldigt märkligt att dra en landsgräns mitt i en stad...

Vi körde inte mer än 15 minuter från landsgränsen innan vi kom fram till dagens stopp - staden Como, som ligger precis vid Comosjön. Så det är alltså i Italien vi är nu och vi är nu i land nummer sju för den här resan. Alla länder vi har varit i hittills har vi tidigare varit i tillsammans, men i Italien har vi faktiskt aldrig varit i ihop. Såklart blastade vi "Più bella cosa" med Eros Ramazzotti när vi kom in i Como, haha! Körde på smala vägar fram till vårt bed and breakfast där vi togs emot av den vänliga Federica och hennes mamma Michele. De älskar hundar och blev superglada när de fick hälsa på Ellie och Thea. Vi har ett stort rum med delat kök men där frukost ingår. Är bara två rum i det här bed and breakfastet och i det andra rummet bor en tjej som verkar vara från USA. Har bara hälsat kort på henne.

Vi packade in oss i rummet och tog sedan en sväng på stan. Klockan var nu runt 15 så vi strosade en stund och tog oss en gelato från ett ställe som hade massa veganska smaker. Mums! Promenerade sedan ner till Comosjön och den lilla båthamnen. Och det är verkligen så fint här. Så många hus som är byggda på sluttningen ner mot sjön och som säkert har en helt galet fin utsikt. Vädret här var betydligt varmare än i Grindelwald med 24 plusgrader, men ganska mycket blåst från sjön, men det var bara skönt. Det var rätt mulet när vi kom ner till sjön men det sprack upp när vi satt på en bänk och tog det lugnt en stund. Det stod på väderappen att det skulle vara typ monsunregn hela eftermiddagen och kvällen men den hade fel idag igen. Får fundera på om man ska ta och byta väderapp kanske...

Vi satt en bra stund nere vid sjön och tittade på folk och på utsikten och hundarna doppade tassarna i Comosjön. Vid 18-tiden promenerade vi tillbaka till rummet då hundarna var rätt trötta, så vi gick tillbaka och sedan gick jag ut och köpte napolitansk pizza och öl från ett ställe i närheten. Stod inte mer än 3-4 minuter och väntade på pizzorna då de gjordes i vedeldad ugn där de blir klara på bara ett par minuter. Käkade det i köket på hotellet, för att vi skulle slippa släpa ut hundarna på stan igen, då vi märkte att de gärna ville vila.

Fastän vi bara har varit här i ett par timmar så verkar Como vara en väldigt mysig stad. Trots att det bor närmre 85 000 människor här så känns inte staden superstor och stökig utan mysig med trånga små gator och gränder.

Bilder från dagen. Nattinatt!