Canberra - Check!

Då har man klarat av Huvudstaden idag! Hämtade upp My strax efter 08.00, åkte och tog ut pengar, tankade och sen var vi på väg! Hade fixat vägbeskrivning på Google Maps, och det var så tydligt och bra tyckte vi. Började på Gundagai Road och efter ca 13 kilometer skulle vi svänga av höger på Old Gundadai Road, men efter 13 kilometer fanns ingen skylt som sade Old Gundagai Road. Vi fortsatte ett par kilometer till och bestämmer oss sen för att vända. När vi då har vänt, och kommer från andra hållet, ser vi skylten som pekar åt höger? Eftersom vi kom från "fel" håll borde ju svängen egentligen gå åt vänster! Men men, vi svänger in på Old Gundagai Road och kör en stund. Men efter ett tag börjar det stå Cootamundra på alla skyltar, dvs. tillbaka igen! Magkänslan säger helt enkelt att det är fel väg, så vi bestämmer oss för att köra tillbaka till Coota och börja om. Svänger då av vid första bästa skylt som säger Coota, och efter ca 10 minuter börjar allting kännas väldigt välbekant.
-Men vad fan, där BOR ju jag! gapar jag efter en stund.
Haha, då hade vi kommit tillbaka till Coota på en annan väg som löper parallellt med den vi hade startat på. Jaja, det var bara att köra på igen. Denna gången sket vi i att köra på Old Gundagai Road, och vi kom fram till Coolac, där vi skulle svänga ut på motorvägen. Fattar fortfarande inte vilken väg det där jäkla Google Maps ville att vi skulle ta, men på grund av den kassa vägbeskrivningen körde vi från Coota (andra gången) vid 09.00.

Efter ett kort stopp i Murrumbateman (nej, jag kan inte uttala det heller), lite toabesök och inhandling av diverse snask, var vi on the road again. Kom fram till Canberra strax efter 11.00, hittade snabbt parkering som var gratis efter kl 12.00, happy day! Hade egentligen ingen aning om vart vi skulle gå, men det visade sig att vi hade parkerat precis vid Canberra Centre som är ett gigantiskt shoppingcenter med över 300 butiker. Ägnade oss därmed åt shopping hela förmiddagen där väldigt mycket bra och händigt inhandlades! För min del blev det ett vitt brottarlinne, en grå t-shirt med texten OMG WTF (haha!), ett par örhängen, tre par strumpor, ett par svarta sidenjympaskor med rosa rand på sidan och ett par svarta gladiatorsandaler. Hittade butiken "Cotton on Body" som hade både skor, kläder och underkläder med priser billigare än H&M så det slutade med att vi var där inne i ca 45 minuter, haha! Det var där jag handlade linnet, tröjan och sandalerna, som förövrigt kostade dryga 120 spänn. Perfekt! Var lite svårt att slita sig därifrån, då jag hade kunnat shoppa loss som en tok där inne, speciellt bland skorna som var rackarns billiga och jävligt snygga.

Efter mycket shoppande blev det dock dags för lunch. Hittade till slut lite kinamat som satt fint efter ett par timmars shopping. Sen bestämde vi oss för att röra på oss, och vi ville vara lite kulturella, så vi köpte en stadskarta och öste med bilen mot Parlamentshuset. Var jättelätt att hitta, och man kunde parkera i ett parkeringshus precis under byggnaden, så vi parkade bilen och gick sedan upp ur underjorden för att kika på det stora huset. Efter de obligatoriska turistkorten (-Ta min kamera och ta kort på mig framför Parlamentshuset nu!) rörde vi oss lite närmre för att kolla om man kunde gå in. Var inga problem, så vi gick igenom säkerhetskontrollen och tog oss en liten rundvandring i Premiärministerns hus. Var rätt stort så vi gick vilse, men vi hittade sedan hissen som tog oss upp på taket. Tog ytterligare lite bilder, och bestämde oss sen för att bege oss hemåt. Körde fel avfart när vi skulle ut ur stan (åkte mot Sydney när vi skulle ta motorvägen mot Melbourne), men vid 16.15 var vi på rätt väg och på väg hem. Tog ganska precis två timmar att ta sig hem och vi kom hem oskadda och lite fattigare. Även fast jag har köpt rätt mycket, och dessutom två par skor, har jag bara spenderat dryga 700 spänn idag. Inte illa! Fredrik, är du inte stolt över mig?!

Resumé av dagen: Har ju som sagt hört att Canberra är en jättetråkig stad och det finns ingenting att göra, men jag tycker det är en helt okej stad. Jag har ju dock inte spanat in Sydney ännu, förutom flygplatsen, och jag kommer troligen tycka Canberra är världens plutt om man jämför med Sydney, men Canberra är ändå en schysst stad. Väldigt liten dock för att vara en huvudstad. När vi stod uppe på taket på Parlamentshuset så såg man liksom staden ta slut inte alls långt bort, så nån hej-jag-är-i-en-huvudstads-känsla fick jag inte. Kommer nog aldrig bli klok på hur Canberra blev huvudstad och inte Sydney, haha! Hade i alla fall en väldigt trevlig dag idag och nu jag är jäkligt trött efter ca 5½ timmars sammanlagd körning, plus så känns det av i benen att jag har gått rätt mycket idag. Tog faktiskt en liten stretch-paus innan jag la mig i sängen nyss, haha! Är väldigt nöjd med inköpen idag, och nu kommer det maaaaaaassor med bilder för er att kika på. Känns ändå kul att ha varit i huvudstaden så man kan bocka av det på listan!

Ska ta mig en redig sovmorgon imorgon och en lång dusch imorgonbitti för att duscha av mig storstadssvetten, haha!

Kramar och Pussar!

På väg!

Kisspaus i...

Murrum.. Murrumba.. vad?

Framme i Canberra! Första anhalten - skor!

Shoppi shoppi

Kinakäk

Högg tag i en tant på gatan och frågade om hon ville ta kort - det ville hon.

I give you - House of Parliament!

Aussie flagga

Mitt emot Parlamentshuset ligger Old Parliament House

Inne i Parlamentshusets entré

Vi har kissat hos Premiärministern, hohooo!

Debattsalen

Utsikt från taket, Telstra Tower som är ett telefontorn

På taket

Jag med Canberra i bakgrunden

Mot Coota igen!

Dagens köp
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0