Resa till Nya Zeeland är bokad

Nu kan jag avslöja för er som inte redan vet - vart jag tar vägen när jag är färdig hos The Clarks. Flyger går från Wagga Wagga mitt på dagen den 23:e januari, då jag landar in  i Sydney för att vara där i en vecka. Anledningen till varför jag stannar där först är för att Australia Day, dvs. Australiens nationaldag, infaller den 26:e januari. Då jag troligen inte kommer göra klassikern och fira nyårsafton vid Operahuset, tänkte jag ändå hinna med festligheter i Sydney under nationaldagen. Har även bokat hostel på Kangaroo Bakpak för 178kr/natten. Helt överkomligt, hah! Sen den 30:e januari sätter jag mig på flyget från Sydney till Queenstown, Nya Zeeland. Jag som har drömt att åka till Nya Zeeland enda sen 2001 då Sagan om Ringen kom ut, och tänka sig, 9 år senare kommer jag sätta mina fötter i landet, weeeihoo! Kommer troligen och förhoppningsvis få utlopp för ytterligare några drömmar när jag väl är i äventyrsstaden Queenstown, och exakt vad det blir kan ni ju fundera på, haha! Alla bilder jag har sett från Nya Zeeland är så otroligt vackra, och jag har hört att landet ska påminna lite om Sverige, med alla berg och fjäll överallt så vi får vl se om jag känner mig som hemma när jag väl är där.

Börjar alltså mina Nya Zeeland-äventyr på Sydön, i Queenstown, och som det ser ut nu, fortsätter jag därefter även till Dunedin, Christchurch, Wellington och avslutar i Auckland på Nordön. Kommer troligen göra massa stopp däremellan också, men det är så planen ser ut nu. Från Auckland är det sedan tänkt att jag flyger tillbaka till Australien, nämligen till Melbourne i södra delen av Australien. Och från Melbourne arbetar jag mig upp längs östkusten och betar av Canberra, Sydney (kanske, igen), Newcastle, Byron Bay, Surfers Paradise, Brisbane, Fraser Island, Whitsunday Islands och slutligen Cairns där det därifrån troligen blir hemresa. Detta är de städerna/platserna jag har i åtanke just nu, och kommer säkerligen dyka upp något längs med vägen som jag vill hitta på också. Har ingen aning hur länge jag kommer stanna på varje ställe, utan kommer boka resan från Auckland till Melbourne när det väl närmar sig. Har lite andra planer också, men de smider jag vidare på så länge jag inte har bestämt nåt, hoho!

Vissa sitter säkert och garvar åt mig nu att jag är ute i så god tid och bokar, men eftersom det just är Australia Day precis när jag är i Sydney tänkte jag att det kanske blir svårare längre fram att få ett schysst hostel, om det kommer vara mycket folk som ska trängas, så jag passade på redan nu. Dessutom är det skönt att veta när jag åker härifrån, dels för min egen del, och dels för Karen och Brendan så de vet när de ska förbereda sig på att skeppa hit en ny au-pair.

Idag var som sagt Brendans lediga dag, vilket han skulle spendera på att flytta massa grejer hem till hans mor och far i Stuart Town, som ligger ca 3 timmars bilkörning härifrån. Var ju meningen att jag skulle ta hand om ungarna idag så jag klev upp 07.20 som vanligt, men helt plötsligt bestämde sig Brendan för att ta med sig Brydee och Isla till farmor så då skulle det packas väskor och matsäck och ungarna skulle snabbt få i sig frukost, klä på sig och borsta tänderna. Orden "snabbt" och "fort" har dock inte samma innebörd när man har barn, utan Karen som skulle åkt till jobbet vid 07.30 kom iväg strax innan 08.00, och vid halv 9 var Brendan och ungarna iväg. Så då stod jag där helt utan nåt att göra eller nån att ta hand om, haha! Började dock dagen med en (kanske lite för lång) dusch och sedan en stor frukost bestående bl.a. av ägg utan kaviar! Inte okej alltså.. Försökte tycka det var gott med smör och salt på, men det är fasen inte samma sak... Hmm... Hängde sedan lite tvätt och sen har jag degat med datorn i knät i princip hela dagen. Kollade "World Trace Center", käkade lunch, beställde resa och tog det allmänt chill idag. Väldigt skönt. Ungarna sover hos farmor tills imorgon, och Brendan ska visst fortsätta flyttningen av grejer imorgon också, så dom kommer tillbaka först imorgon eftermiddag så jag har ytterligare en dag ledigt! Undra vad man ska hitta på...?

Sov gott, puss!
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0