Australiensiska påhitt

Dagen efter födelsedagspartyt. Är bakis som en... Nej då, inte alls. Sov till strax efter 9, vilket för mig är sovmorgon nu för tiden. Vaknade dock vid 6-tiden då Ella och Brydee var uppe och gapade. Ungjävlar! Låg halvt om halvt vaken från 6 till 9 då jag tillslut bestämde mig att det inte var nån mening att försöka sova.

Största delen av dagen har gått åt till att byta plats på ungarnas lekrum och sovrum. Då deras sovrum ligger längst ner i korridoren, och längst bort från Karens och Brendans sovrum, så brukar Brydee alltid gå upp om nätterna och gå in till deras sovrum. Så Karens idé var att om man byter plats på lekrummet och sovrummet så kanske hon inte kommer vara uppe lika oftare om nätterna, eftersom lekrummet ligger mittemot Karens och Brendans sovrum. Så det har alltså varit leksaker och kläder i mängder runt om i hela huset idag, eller ja... det har det väl egentligen varit hela helgen eftersom Hughie och Ella har varit här. Jag säger som så, att det är en jävla tur att jag inte är aupair i Karens systers familj, för att försöka ta hand om Hughie och Ella, och att få nån jävla diciplin på dom, är totalt omöjligt. Var rätt skönt när dom tillslut åkte hem i eftermiddags, haha!

Sen för att ni där hemma ska få er en liten uppfattning om hur livet levs här nere Down Under så har jag skrivit ihop det jag kommer på för tillfället.
Heltäckningsmattor - Såklart har alla rum (förutom köket och badrummet) heltäckningsmattor. Och för det mesta går man med ytterskorna på inne, om man inte har tofflor.
Vegemite - Är ett smörgåspålägg som är gjort helt och hållet på jäst. Ser ut typ som Nutella när man kletar på det, men det luktar jästsvamp om hela smörgåsen. Har inte smakat ännu, och har inga planer på att göra det heller.
Middag - Man kallar förresten alla måltider för "Tea", av nån anledning. Vid middagen så sätter man inte fram pannor och kastruller på bordet, utan varje tallrik förbereds på köksbänken, där alla får lika stor ranson av kött, potatismos, grönsaker osv. Det vill säga får man sin tallrik à la restaurang när man sitter vid bordet.
Cupper - Man frågar inte om nån vill ha en kopp kaffe eller te. Man frågar om nån vill ha en cupper.
Grönsaker - Allting kokas/ångkokas. Väldigt sällan vanlig sallad.
Läsk/ölburkar - Alla burkar som är 330 ml hemma, är 375 ml här. Har inte sett en enda 33 cl burk sen jag kom hit.
Mjölk/juice - Mjölk och juiceförpackningar är 3-liters plastdunkar.
Täcke - Kallas inte duvet, comforter eller cover. Utan australiensiska ordet för täcke är doona.
Singlet - Alla; gamlingar, vuxna, barn, bebisar, tjejer, killar, kvinnor, män, ALLA, har en singlet under sina kläder. Dvs ett tunnare linne så man håller sig varm nu under vintern.
Fett - Vet inte hur många gånger jag har sett texten "99% fat free!" på någon matvara. Yoghurt, torkad frukt, godis, färdigsås. Undra hur de här australienarna får i sig fett?
Fett igen - Jo, dom får i sig fett bland annat via mjölk, då den vanligtvis har en fetthalt på 9%
Skola - Skolstarten börjar i februari och är slut i december. Det vill säga samma princip som vi har med start i augusti och slut i juni, men på andra halvan av året istället. Och jo, alla har skoluniform.
Hälsning - "Hello, mate" "How are you?"  och "Godday mate" är klassiska fraser. Och när man säger "How are you?" så är det egentligen ingen som bryr sig om svaret. Är bara nåt man säger.
Sport - Egentligen de enda sporterna de rapporterar nånting om på nyheterna är cricket och football, dvs rugby. Förstår inget alls av nån av sporterna.
Serier - De serier/program vi har i Sverige som de även har här, som jag har kommit på hittills är Hell's Kitchen, CSI, Bones, Dancing with the Stars (Let's dance), Brum (den gula lilla bilen, vilket jag förövrigt trodde var svenskt, haha!), Deal or no Deal och Simpsons. Självklart finns massa andra också, men dessa är de jag har sett än så länge.
Får se om jag kommer på lite fler saker inom kort. Borde egentligen skriva ner det direkt när jag kommer på det, för nu har jag verkligen varit tvungen att pressa fram detta, haha!

Innan helgens gäster åkte idag så ville Nanna Dunkley ha en bild på alla fyra generationer, dvs hon själv, Jean, Karen och Brydee och Isla, men såklart när jag tog fram kameran så smet Ella och Hughie dit, och Karen skulle vara fotograf. Blev inte riktigt fyra generationer på min bild, men fick med alla kidsen i alla fall.

Tidig uppstigning imorgon. 07.20. Hard work, work!

Godnatt!

Ps. Haha, måste bara säga att idag innan Karen åkte till the supermarket så skrev hon en handlingslista, så  frågade hon mig om jag vill ha nåt, och jag efterfrågade fetaost. Läste sedan igenom hennes handlingslista och där stod "Fetta cheese". Fetta. Fättaaa! Haha, hohooo!


Hughie, Jean, Isla, Ella Paige, Nanna Dunky och Brydee
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0