Svensk afton

Idag har jag allt fått australienarna att smaka på en hemskt fin svensk delikatess - köttbullar med gräddsås och potatismos! Har sagt det ett bra tag nu att jag ska laga svensk middag åt dom, och idag fick jag tummen ur att fixa fram recept och åka och handla. Tog bilen ner till Woolworths (vart annars?) och strosade runt med kundvagnen för mig själv. Då jag inte har varit och handlat själv tidigare tog jag tid på mig och gick verkligen igenom varenda hylla, haha! Var ju tvungen att spana in vad de har för grejer här egentligen. Var på jakt efter lite linfrö eller solrosfrö, eller nåt annat smaskens att blanda i gröten, men hittade ingenting alls. Kör på nötter och torkad frukt istället, så det får väl duga. Och i varje "gång" i affären finns det åtminstone en hylla med onyttigheter. Det är godis, vitt bröd, chips, kakor, färdigmat, chokladsås, strössel, ännu mer godis, ännu mer kakor och Low Fat, Low Fat, Low Fat överallt. Blir inte klok på det alltså. Var på jakt efter fond idag att göra min gräddsås med, men hittade bara färdigbuljong på tetrapack. Och som vanligt - 99% fat free! Står det fasen på varannan grej man köper. Köpte godis-colaflaskor för nån vecka sen - 99% fat free! Pastasås - 99% fat free! Yogurt - 99% fat free! Blir inte förvånad om det står 99% fat free på smöret nästa gång.

Nåväl, köttbullarna var väl inte så svårt att hitta ingredienser till då jag körde enkelt recept med köttfärs, ströbröd, ägg, grädde/mjölk, lök och salt och peppar. Gräddsåsen var dock lite svårare att få till, då jag nog aldrig har gjort den på riktigt, utan bara köpt ICAs pulversås, haha! Grädde, buljong, soja, salt och peppar. Tror jag över-sojade den lite så den smakade lite mycket svamp men blev helt okej. Haha, var rätt lustigt när jag stod och rullade köttbullarna (ca 50 stycken) stod Karen, Brendan och Barry, som är på besök i helgen, som helt fascinerade.
-Så rullar du dom, ja... Och sen steker du dom, eller ska du koka dom? Så blandar du grädden i färsen, jaha, ja det är säkert bra... Jaha, aha...!
Jag kan inte påminna mig själv om att jag nånsin har gjort köttbullar, förutom då jag har hjälpt mamma att rulla dom vid jul, men aldrig gjort dom från scratch själv. Måste erkänna att jag blev väldigt stolt över mig själv då bullarna blev supergoda! Såsen kanske inte blev så lyckad, men alla blev verkligen jätteimponerade. Tyckte att köttbullarna var jättemöra, och såsen var god och potatismoset var perfekt. Fick höra att jag var jätteduktig på att laga mat och att jag var världens mästerkock. Haha, tackar tackar! Har kanske inte lagat mat åt familjen för sista gången då, haha! Kidsen tyckte också det var gott, och Brydee gick runt och sa att vi skulle äta "Special Meatballs" idag, dvs. special bara för att jag hade gjort dom, hohoo!

Imorgon är jag ledig igen, då ze parents jobbar tisdag, onsdag, torsdag, lördag denna veckan. Innebär alltså ledigt måndag, fredag, söndag för min del. Är dock någonting på gång på polisstationen på lördag i Young som ungarna kan vara med på, om jag inte minns helt fel, så jag vet inte om det kanske blir nån tripp dit då. Nu ikväll har jag bara tagit det lugnt. Kollade på "Bones" ett tag, och åt min sista Gayglass. Måste inhandlas igen!

Pappa, kan jag ringa dig på helgerna, typ mellan 11.00-14.00 svensk tid? Tänkte ringa idag, men mamma ringde vid 13.00 svensk tid, så jag hann inte. Men om jag kan slå en signal nästa helg, om ni är hemma?

Saknar alla er därhemma!
Framförallt en viss Fredrik Svensson!

Puss, godnatt!

In the grocery store

På Woolworths såklart!

Köttisar!

Åh så fint!

Lite simmig sås kanske... Haha, men gott var det!
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0