GOD JUL!

GOD JUUUUUUL!!!! Eller är det ens jul? Hah! Som jag trodde så har dagen känts precis som vilken annan dag som helst. Vaknade dock väldigt tidigt, vilket jag alltid gör på julafton, närmare bestämt strax innan 8. Låg och drog mig ett tag, och jag pallrade mig upp vid 9-tiden och gjorde frukost. Som efterrätt till frukosten unnade jag mig en liten kopp glögg (som jag inhandlade på Ikea i Sydney), och då jäävlar kan man snacka om att jag fick julstämning! Guuuuud så gott det var!

Vid 11-tiden tog jag mitt pick och pack och gick till stranden. Hade allt med mig min nyinköpta tomteluva och bad ett par tjejer att ta ett snyggt julkort på mig, hah! Låg sedan i skuggan och läste och hade det skönt. Varje gång jag tittade på klockan på mobilen så var jag tvungen att titta en extra gång för att se att det verkligen stod 24-dec-2009. Kändes så himla konstigt att ligga på stranden i bikini när det faktiskt är julafton!

Låg på stranden tills strax efter två, då jag gick hem och hoppade i poolen. Det var ingen hemma som kunde ta kort på mig i poolen så jag anordnade en liten photoshoot, genom att ställa upp min kamera balanserandes på ett gäng med böcker, uppe på ett tvättställ, och ta kort på mig med självutlösare. Man är väl fyndig! Lika så när jag gick in i köket och skulle göra mat hade jag heller ingen som kunde fota mig, så jag satte kameran på självutlösare och placerade den på ett galler i ugnen, haha! Kom inte och säg att jag inte är påhittig!

Middagen då skulle såklart bestå av köttbullar. När vi var på Ikea i Sydney så inhandlade jag en påse med gräddsås, så jag försökte mig inte på att göra egen sås. Köttisarna gjorde jag av köttfärs, ägg, salt, peppar och egengjort ströbröd. Såg ett Jamie Oliver-program i förra veckan där han krossade vanliga kex och använde som ströbröd. Eftersom jag redan hade inhandlat kex för att äta med min brieost så la jag ett gäng kex i en kökshandduk och gick lös med en stor slev och misshandlade kexen till smulor, moahaha! Bullarna blev dock lite kletiga för jag tror att jag hade ett ägg för mycket, men dom gick allt att steka. Så middagen bestod av köttbullar, potatis, gräddsås och lingonsylt, och två knäckebröd vid sidan av. Svenskare kan det väl inte bli på andra sidan jorden!

Till efterrätt blev det brieost och kex med paprika och lite nektarin. Åt även upp min "pepparkaka" ihop med ytterligare en kopp glögg. Som jag trodde så var det inte en pepparkaka, utan det var som en mjuk kaka som smakade... ja, jag vet inte vad... kaka, antar jag. Smakade helt okej ändå.

Ja, det har ju helt klart varit en väldigt annorlunda julafton. Har fått ihop en lista på grejer jag aldrig har gjort på julafton innan:

1. Varit på andra sidan jorden
2. Varit helt och hållet själv, utan vänner eller familj
3. Gått i kortshorts och linne hela dagen
4. Legat på stranden
5. Badat i pool
6. Varit utan julskinka
7. Gått omkring i tomteluva största delen av dagen
8. Varit på McDonalds (dock utan att äta nånting. Nej faktiskt INTE, Daniel!)

Många av er tänker säkert att jag har missat att skriva att jag också blir utan Kalle Anka, men det var faktiskt förra året som var första året jag var utan Kalle Anka, på grund av pappas brist på tv-kanaler. Dock visste jag inte förra året att jag skulle vara utan Kalle två år i rad, men egentligen så gör det mig ingenting. Jag har ändå inte nån julstämning här, så det skulle bara vara helt fel om nån skulle sätta på Kalle Anka och säga att det var julafton, haha!

Jag har hela tiden sagt till mig själv att jag kommer klara mig, och att det är ingen fara att vara själv på julafton, och helt ärligt så gör det mig inget. För det känns faktiskt så otroligt att det faktiskt är julafton, trots allt julpynt på gatorna, och att min mobil faktiskt bekräftar det på datumet, haha! Det har bara känts som vilken annan dag som helst. Tro inte nu att jag är bitter eller liknande på att jag inte får ta del av alla juligheter hemma, verkligen inte, bara det att det verkligen inte känns som att det är jul.

Jag hoppas verkligen att alla ni därhemma har en underbart mysig jul och att alla får åtminstone EN present. Ni kan ju tänka på mig när ni äter er julskinka och era köttbullar och dricker eran julmust och mumsar i er ris à la Malta. Jag är väldigt avundsjuk på er ska ni veta, att ni har varandra och all mumsig julmat och alla andra svenska traditioner. Men jag resonerar som så att ett år, av alla mina år, för mig själv, utomlands, och utan alla traditioner, gör mig inte så mycket. Jag kommer troligen fira jul hemma i Sverige alla år framöver, så ett år utan är inte hela världen.

Så idag har jag proppat i mig massor med glögg och ätit god mat, och imorgon när alla andra här i Aus ska fira jul så bojkottar jag det och äter rester av köttfärssås och spagetti, haha!

Hoppas nu att snön håller i sig för er och att ni har det bra! Jag har det bra, på mitt eget lilla vis, svettandes i min tomteluva och mina solglasögon!

God Jul på er allihopa!
Stor julpuss från mig!

Snygg jultomte på stranden!

Ho! Ho! Ho!

Tomte i poolen!

Toppenkul att bada i pool på julafton!

Köttisar!

Master-tomte-chef!

Julmat à la 2009

Mumma!

Efterrätten

Haha, världens fulaste "pepparkaka"

Jag och styggkakan
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0