Tillbaka i Surfers

Nu är jag på plats, för andra gången, i Surfers Paradise. Lämnade Sydney vid 18.45 igår, och på min bussbiljett stod det att jag skulle vara framme i Surfers Paradise vid 09.40, dvs. dryga 15 timmar senare. Bara det att jag är ju numera i staten Queensland istället för i New South Wales, vilket innebär att jag har ställt tillbaka klockan en timme, så resan tog ca. 16 timmar. Dock så sov jag för det mesta hela natten, även fast jag vaknade till lite då och då av att vissa delar av kroppen hade domnat av på grund av de skeva ställningar jag satt i.

Men men, kom i alla fall fram vid dryga halv tio, ringde Sam (gubben som jag hyr rummet av) så kom han efter tio minuter och hämtade mig på busstationen. Åkte till huset och jag fick en rundtur. Bor i en del av Surfers som heter Paradise Island, vilket ligger runt en vik, så man måste gå runt hela viken för att ta sig in till stan, vilket tar kanske en halvtimme. Jag bor i ett rum där det just nu är tre sängar, men jag bor själv där just nu. Har eget kylskåp och egen tv på rummet, och en garderob där jag kan hänga upp mina kläder, istället för att leva i en resväska hela tiden. Huset består av en övervåning och en nedervåning, och på övervåningen bor Sam själv. På nedervåningen finns det fyra sovrum, tvättstuga, kök, vardagsrum och två badrum. Är kanske inte i allra fräschaste slaget, men det är verkligen helt okej för sex veckor. Jag har ju bott på värre hostel om man säger så... Gick sedan upp på hans kontor där vi skrev kvitto på att jag hade betalat osv. Betalar $110 per vecka, vilket är ungefär hälften så billigt som om jag skulle bott på hostel. Sam är en kort liten man som är från Malta ursprungligen och han är varken övertrevlig eller överotrevlig. Har en känsla av att jag inte kommer se så mycket av honom, vilket känns bra, så det inte känns som att man måste säga till varje gång man går ut ur huset.

Och jag har fått en adress här också, så om ni vill skicka nånting åt mig! Skulle verkligen var jättekul om man kunde få ett vykort eller kanske ett paket med lösgodis eller nåt, hoho! Eller ett old fashioned brev... Skicka vad ni vill, och det skulle verkligen vara uppskattat. Ni adresserar det direkt till mig, utan nåt c/o eller nånting.

Hanna-Sofia Carlson
45 Sunrise Blvd
Surfers Paradise, QLD
4217 AUSTRALIA

"Blvd" står för Boulevard och QLD är alltså Queensland, staten där jag är i om ni undrar.

Efter rundturen testade vi om Internet funkade här i huset, eftersom han nyss har köpt nytt bredband. Men det är helt sjukt, bor ju ett par andra brudar i huset och det funkar helt felfritt på deras datorer, men jag får helt enkelt inte till att ansluta. Sjukt störigt. Dock får jag mig en redig promenad varje dag när jag går till McDonalds och Internetar istället!

Efter detta var jag tvungen att gå och handla, så jag öste iväg till Woollies för att handla lite käk. Innan detta inhandlade jag lite vykort, så nu är det ett par stycken av er som kan vänta er ett litet kort inom ett par dagar, hoho! Gick sedan runt på Woollies med en vagn istället för en korg som jag alltid brukar. Nu kan jag ju handla på mig lite mat eftersom jag ändå ska vara här ett tag. Vandrade tillbaka med alla mina kassar till huset och gjorde världens godaste lunch - choppade upp kiwi, banan och nektarin och blandade med grekisk yoghurt och ringlade honung uppepå, och till det en kopp grönt te med citronsmak. GÖÖÖÖÖTT! Även fast det är så varmt här så har jag verkligen saknat att dricka te, och rackarns så gott det var. Degade bara framför tv:n när jag käkade detta - vilket också var väldigt skönt, dvs. att bara sitta och slappa i en avslappnande miljö. Förutom på det fina hostelet jag och Christopher bodde på i Sydney så har det aldrig funnits nåt bra utrymme där man kan sitta och bara ta det lugnt, och det är skönt att det känns lite som hemma här. Ingenting kommer ju kunna jämföras med när jag verkligen ÄR hemma, men det är skönt att inte bo på hostel på ett tag i alla fall.

Men men, nu är jag i alla fall här fram tills den 24:e januari, och åker sedan till Sydney igen och är där de sista dagarna innan jag flyger till Nya Zeeland den 30:e. Och jag har ju som sagt ett telefonkort, där jag ringer billigt till hemtelefoner, så det är bara att säga till om ni vill att jag ska ringa någon dag. Plus att jag då har en adress, och ni får mer än gärna skicka nånting på posten till mig, hoho! Och att jag nu är 9 timmar före i tiden, istället för 10 timmar som det är i Sydney.

Laddar upp lite bilder på mitt nya crib så ni ser lite hur det ser ut.

Förresten, grattis på födelsedagen, pappa!

Pussar och kramar!

Här bor jag! Tog kortet när jag var på andra sidan viken. Är baksidan på huset som ni ser.

Mitt rum! Jag har sängen närmast bordet.

Dusch till vänster och toalett till höger

Köket

Poolen. Tvärsöver viken, typ vid palmerna, tog jag det första kortet på huset.

Vardagsrummet
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0