Wagga Wagga - Check!

Känns rätt konstigt att säga att jag aldrig har varit i Wagga när det är den närmaste storstaden härifrån Coota. Trodde inte att Wagga var så stort, men kollade på wikipedia igår och det visar sig att det är närmre 50 000 pers som bor där (!) Men nu kan jag i alla fall säga att jag har spanat in stället!

Hämtade upp My vid 09.00, åkte och tog ut pengar, tankade och fräste sedan mot Wagga Waggaaaa! Denna gången hade vi ingen vägbeskrivning från Google Maps, som vi hade när vi åkte till Canberra, utan förlitade oss helt och hållet på skyltningen. Är ca 9 mil sammanlagt så det tog en dryg timme innan vi var framme. My hade frågat ett par kollegor på hotellet om den här känguruparken och fått direktiv om vart vi skulle köra när vi kom in till stan. Kom in till stan och hittade så småningom skyltarna mot Botanic Gardens, dvs. där kängururna skulle befinna sig... Kom fram till stället i fråga, parkerade och öste fram till en skylt med en översikt över parken. Ena halvan av parken var bara blommor/växter, men på andra halvan av parken stod det "Zoo" och en liten ruta var med diverse djur. Såg till våran förtjusning att i en av rutorna stod det "Kangaroos". Weiiho!

Så klart var det dit vi styrde våra fötter först och jag blir helt till mig när jag ser ett helt gäng kängurur ligga och ta det lungt i inhägnaden. Var massor med påfåglar, ankor, gäss och andra fåglar som spatserade runt i hela parken men vi var så klart mest intresserade av de inhägnade djuren. Hittade getter, massor med kängurur, två wallabies, en emu, svarta svanar, åsnor, alpackor och hundra olika fåglar, typ undulater, kakaduor, papegojor, fasaner osv. Kort på diverse djur följer nedan. Och nu kan jag säga att jag både har klappat och matat en känguru, det ni! Vet inte riktigt hur länge vi var i parken, men vi var rätt nöjda när vi fräste därifrån. Betalade ingen entréavgift, ingen parkeringsavgift eller nånting. Gratis är gott! Men om man säger som så - Vi var rätt ensamma i våran åldersgrupp. Det var vi och alla kids, haha! Men vi hade det bra, och hur många av er därhemma kan säga att ni har klappat en känguru?!

Sedan tog vi bilen in till stan igen, då parken låg lite utanför, parkerade och öste sedan ut i värmen för att shoppa lite. Har kunnat gå i linne, uppvikta jeans och sandaler idag och det har ändå varit varmt. Så jävla sweet att det börjar bli varmt nu. Happy happy! Träffade på Lauren och Abby, som vi hade tänkt möta upp för att äta lunch med, men det visade sig att dom redan hade ätit så vi gick på olika håll. Dessutom kände inte My för att hänga med dom eftersom hon jobbar med dom i baren rätt ofta. Efter lite shopping gick vi till Subway och tog varsin macka som vi klämde i oss ute i solen. Och sen hände det. Sen hittade vi det. Cotton on Body! Den billiga butiken som vi shoppade loss i när vi var i Canberra! Och jag måste säga att jag är himla stolt över mig själv att jag inte köpte några skor där inne! Finns alla olika former, färger och stilar på skor där inne och hittade inte ett par över $40 (typ 250 kronor). Kliade i fingrarna på mig när jag gick där och kikade bland alla underbara skor. -Köp mig! Köp mig! Jag riktigt såg hur ledsna dom blev när jag lämnade butiken tomhänt. Förutom ett par solglajjer som jag investerade i för bara $12.95. Perfekt!

Spanade sedan vidare och hittade en piercingstudio där de sålde billiga navelsmycken som kostade $9.95 styck, dvs. ca 60 spänn! Med tanke på att de brukar gå på dryga 200 kronor styck hemma i Sverige var det ju rätt givet att även detta skulle inhandlas... My och jag valde ut varsin och sen påminde killen i kassan oss om att om man köper två får man den tredje på köpet (!) Så jag fick mig ytterligare en, perfekt! Inhandlade senare även en bok av Marian Keyes, då jag bara hade med mig två böcker hit till Aus. Ingen av oss var direkt på shoppinghumör idag, utan vi ville båda hem och sola, så vi tog oss en take-away milkshake på McDonald's och sen satte vi oss i den stekheta bilen och öste tillbaka mot Coota igen.

Sen hände nåt jag aldrig har varit med om förut. Precis när vi är framme i Coota och har svängt runt en kurva, står polisen mitt i vägen med blåljusen på. Jag tänkte på en gång att det måste vara en trafikolycka, eller en väg är avstäng eller nånting. Det är två bilar framför oss, och då ser vi att bilen längst fram har vevat ner rutan och en polis står med en manick framme vid föraren. -Nu får du blåsa, säger My. Blåsa? Vad? Va? Som i blåsa-för-alkohol-test? Och jag känner nervositeten bubbla upp i mig. Nej, såklart hade jag inte druckit nån alkohol, men trots allt blev jag sjukt rädd. Börjar med en gång tänka om min chokladmilkshake möjligen kan ge nåt utslag? När det då är våran tur vevar jag ner rutan och den trevliga polisen frågar först varför vi har två barnstolar i baksätet. Så förklarade jag som det var, att jag är aupair hos en familj och att det är deras bil. Då ber han om att få se körkort. Jag fipplar upp mitt svenska och rotar sedan runt efter mitt internationella körkort i rotet i min väska. Han tittar på båda och ser så nöjd och glad ut. Sedan tar han fram blåsmanicken och säger att jag ska räkna till 10. Va? Är det jag som är knäpp som inte fattar? Ska jag räkna till 10 samtidigt som jag blåser i munstycket? Men vänta, det finns inget munstycke...? Var typ bara ett hål som jag skulle säga 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 till, eftersom då blåser jag ut samtidigt som jag säger det. Sen tackade polisen för sig och önskade oss en trevlig dag. Jahopp, det var det. Inga problem. Visste ju att han inte skulle kunna haffa mig för nånting, men blev ändå redigt nervös. Måste vara en gen från min kära mor det där, haha!

Kom i alla fall tillbaka till Coota vid 15.00 och då öste vi ut på gräsmattan i bikini och solade. Så jäääkla gött det var att bara ligga och ta det lugnt i solen. Skjustade sen tillbaka My vid 17.00-tiden och tog en sväng in på Woolworths för att inhandla ingredienser till brownies. Tänkte vara lite huslig av mig och baka lite, så köpte det som behövdes, åkte tillbaka och började baka. Vet inte riktigt om man kan ersätta sirap med maple syrup, dvs. lönnsirap, men det var allt jag hittade så det fick väl duga. Smakade på dom när jag tog ut dom ur ugnen och det är ju ätbara i alla fall. Är dock bättre om jag väntar tills imorgon så de får stå till sig lite innan man käkar dom. Gjorde sedan tonfisksås med pasta och mumsade i mig.

Ikväll har jag pratat både med mamma och Fredrik i telefon och nu blir det snart till att sova lite.
Mycket bilder följer nedan, och då menar jag MYCKET bilder.
Pussar och Kramar!

Yihaa! Klassiker!

Tadaa!

Kaktus

Gejta!

Peacock

Min vän, kängurun

Tja!

Känguru

Jag matar!

Trött

Vit påfågel

Wallabies

En emu - Jag var rädd. Han såg fan inte snäll ut...

Svart svan

Undulater

My och massa åsnor

Tjena, snygging!

Fasaner

Nån pippifågel...

Alpacka - En sorts lama

Alpacka

Nämen hej!

Kakadua

Papegojor

Lunch ute i solen

Ja, det var psykiskt påfrestande att lämna butiken utan ett par skor...

The Master Driver

Finväder!
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0