Delfinskådning

Igårkväll norpade vi åt oss lite broschyrer från receptionen för att bestämma vad vi skulle ha för oss idag. Jag hade hört att man kunde åka på valskådning här,  men när vi kollade närmre så visade det sig att valskådningen är i Kaikoura, som ligger en bra bit härifrån. Här i Christchurch kunde man istället åka på delfinskådning och om man hade tur kunde man få se sälar och pingviner också. Turen som skulle ta ca. 2 timmar skulle kosta $60, dryga 300 kronor så det tyckte vi att det kunde vara värt. Så igår kväll ringde vi och bokade, och vi skulle bli upphämtade med en gratisbuss från Cathedral Square i centrala Christchurch vid 13-tiden idag.

Förmiddagen spenderade vi därför strosandes i lite butiker för att få se lite mer av stan än vad vi gjorde igår på eftermiddagen. Vi gick först och handlade lite färdkost till båten i form av frukt och sen kastade vi oss in bland alla butiker. Igår när vi kikade var vi inne på Rip Curl och jag hittade en jättefin lång naturvit kofta som jag blev helt förälskad i. Dock kostade den $120, närmre 600 kronor, vilket jag tyckte var lite dyrt, så vi gick därifrån utan att jag inhandlade något. Men jag kunde inte släppa den där koftan, så idag är vi kollade så ville jag gå tillbaka till Rip Curl och tyvärr gjorde jag misstaget att prova koftan. Den var sååååå fin! Kände ett redigt behov av att inhandla den, och jag resonerade som så att jag i princip aldrig köper dyra kläder till mig själv. Hemma handlar jag på H&M, Gina Tricot, Cubus, Lindex och alla andra billiga klädbutiker. Här har jag bara köpt en ganska dyr sak till mig själv, och det var min Roxyväska jag köpte i Surfers. Tyckte också att jag måste ju ha något långärmat när jag kommer hem så jag inte fryser ihjäl i kylan, hah. Blev väldigt, väldigt nöjd med mitt inköp trots att det var lite dyrt.

När klockan började närma sig halv ett gick vi och satte oss vid Cathedral Square och vid kvart i kom bussen som skulle ta oss till hamnen. Upptäckte då att det var bara vi och ett pensionärsgäng som skulle åka, haha! Tog ca. 20 minuter ut till hamnen och sen fräste vi iväg med våran båt. Redan efter ungefär 10 minuter så ser vi ryggfenor från världens minsta delfin, Hector's Dolphins. Finns bara ca. 7000 Hector's delfiner kvar i världen, och just utanför Christchurch lever det 1000 stycken, vilket är den tätaste gruppen av delfiner. Lärde oss att just den här typen av delfiner inte lever i flock, utan dom simmar ofta bara runt i grupper om två upp till fem stycken. Lärde oss också att dom är utrotningshotade och dom var väldigt väldigt små om man jämför med vanliga delfiner. Jag har bara sett normalstora delfiner på långt håll men man såg verkligen hur små de här var. Var jättesvårt att få bra kort på dom och tyvärr missade jag att få kort på när en av dom gjorde en sån klassiker med att simma framför båten och sen hoppa framför. Rackarns synd att jag inte fick bild på det, men ändå kul att ha sett.

Tog oss en tur runt om i hamnen där flesta av delfinerna var och sen åkte vi ut längre ut mot havet för att kolla om vi såg nåt annat spännande, vilket vi inte gjorde. Åkte sedan runt hamnen och kollade in lite sjöfåglar och vi såg en typ av fågel som är besläktad med albatrossen. Såg tyvärr inga sälar eller pingviner, utan det blev mest delfiner och endel fåglar. Det var en trevlig tur, och helt lagom då den bara var på två timmar. Men vi tyckte väl inte att det riktigt var värt de $60 vi betalade för den. Visst att det var kul att se delfiner men det hade varit kul om man hade fått se lite mer arter. Blev mest liksom åka på havet...

Åkte sen tillbaka till Christchurch och hungriga som vi var gick vi och käkade lite thaimat. Eller thaimat, jag vet inte riktigt vad det var, kinamat kanske. Lite sweet and sour pork, lemon chicken, fried rice osv. Gott var det i alla fall. Tog oss sen en tur och handlade lite frukt tills imorgon och vandrade sen tillbaka till hostelet.

Igår bokade vi hostel i Franz Josef, dit vi åker imorgon. Ska stanna där i tre nätter, men det fanns inte tre nätter på ett och samma hostel, så vi har bokat in oss på YHA mellan måndag och tisdag och på Glow Worm Hostel mellan tisdag och torsdag. Får se när vi bokar in oss på skydive och glaciärvandring, men båda två ska allt hinnas med innan vi lämnar Franz Josef är det tänkt. Efter det ska vi ta oss upp till Nelson som ligger längst uppe på sydön, men det är rackarns långt mellan Franz och Nelson, så vi kommer troligen stanna en natt längs vägen så att det inte blir sån jobbig körning.

Som sagt är det ju lite svårt att få bilder på delfinerna, utan det blir ju mest på ryggfenorna, men jag tog endel ändå. Var dock ganska så dåligt väder och kallt idag, så därför blev det inte så fina bilder vädermässigt. Hade jeans på mig för första gången på länge, och dubbla koftor och scarf till och med. Hoppas att vädret är lite bättre i Franz så vi får lite sol åtminstone.

Pussar och kramar!

Delfin!
 
En till delfin
 
Två delfiner
 
Hector 1 och Hector 2
 
Bror håller utkik

Kallt!

Rakt ut i havet hittar man så småningom Sydamerika

Delfin igen

Fågeln som var besläktad med albatrossen

Poetisk bild, haha!

Berg
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0