Dunedin & Christchurch

Framme i Christchurch efter många timmar i bilen! Hann även med ett dygn i Dunedin innan vi kom hit. Solen skiner och det är rackarns varmt här i Ch.Ch. som man förkortar Christchurch.

Det var ju meningen att vi skulle lämna Queenstown vid 10 på fredagmorgon och vi var allt redo vid utsatt tid. Dock blev klockan över 10 och vi bestämde oss för att ringa till Jucy och kolla vart dom var någonstans. När jag först kom till Queenstown så råkade ju jag på Jucys kontor som på ett bananskal och det var dom som föreslog att dom kunde hämta upp oss direkt från hostelet istället för att vi skulle vara tvungna att åka ut till flygplatsen där deras kontor ligger. Men så när jag ringde på fredagmorgon så fanns det ingen notering om att vi skulle bli upphämtade utanför vårat hostel, men dom sa att dom kunde komma inom en kvart. Det gick ca. en kvart, då helt plötsligt dom från receptionen frågar "Finns det nån Daniel här?" och Daniel hade precis gått på toaletten så jag säger ju ja, och då har Jucy ringt till vårt hostel och sökt Daniel för att höra om det går bra att en taxi kom och hämtade upp oss och skjutsade oss ut till flygplatsen till deras kontor, och så betalade Jucy när vi kom fram. Jovisst, det gick väl bra, så då ringde hostelet en taxi och efter en liten stund blir vi upphämtade.

Var inga problem när vi väl kom ut till flygplatsen, och Jucy tog hand om betalningen. Angående hyrbilen var jag dock lite nervös då jag kom på att jag bara hade ansökt om internationellt körkort till Australien och inte till Nya Zeeland, så jag visste inte om jag skulle få köra. Men de internationella körkorten gäller inte i något speciellt land, så det var inga problem för mig. Daniel har ju aldrig kört på vänster sida av vägen så vi bestämde att jag skulle börja köra.

Vi hade diskuterat fram och tillbaka om bilarna skulle vara automatväxlade eller inte, och tro på fasen att dom är det! Jag som skulle börja köra som aldrig har kört en automat! Jag var inte orolig att det skulle vara svårt eller så, men bara lite ovant för att jag aldrig har gjort det. Men jag satte mig i alla fall bakom ratten och det var inga problem att köra, bara det att jag verkligen måste anstränga mig att inte röra vänsterfoten. Den gör ju ingen nytta över huvud taget, hah! Plus att det är ju sååååå tråkigt att inte växla. Bara gasa och bromsa. Astråkigt! Vi kör i alla fall en vit Toyota Corolla som kanske inte är i bästa slaget, men det duger den tiden vi ska ha den.

Fräste som sagt då iväg mot Glenorchy, där skogen Lothlórien från Sagan om Ringen skulle ligga. Tog oss kanske 45 minuter och när vi kommer dit öser vi in på ett informationscenter och frågar vart vi ska ta vägen. Då visar det sig att inspelningsplatsen låg i byn Paradise, ca. 20 kilometer från Glenorchy. Så vi far dit och efter ett tag börjar en jättelång grusväg som slingrar sig igenom en skog. Vi hade egentligen ingen aning om vart själva inspelningsplatsen skulle kunna tänkas vara, men skogen såg likadan ut överallt, så vi stannade vid en liten sjö, öste in i skogen och tog lite kort och åkte sedan därifrån, hah. Det är ju lite svårt att känna igen sig i en skog, det lilla man har sett av skogen i filmen, och vi vet ju som sagt inte ens om vi var i rätt skog, men vi kan säga det i alla fall, haha!

Efter turen till Lothlórien, åkte vi tillbaka till Queenstown igen eftersom Dunedin låg åt andra hållet än vad Glenorchy gjorde. Det var premiärturen för Daniel bakom ratten på höger sida av bilen och det var allt lite ovant för honom, men det var inga problem och vi kom tillbaka till Queenstown utan några incidenter. Då hade klockan hunnit bli 14 så vi tog en Subway till lunch och sen var jag chaufför på väg mot Dunedin.

Vi lämnade Queenstown vid 14.20 och vi var framme i Dunedin vid 18-tiden. Det är rätt lustigt för landskapet ändrar sig så otroligt mycket när man kör igenom landet. Ena stunden är det jättemycket berg och snötäckta fjälltoppar och spegelblanka sjöar. Andra stunden är det grått och torrt ökenlandskap, och helt plötsligt kan det vara gröna lummiga fält fullt med får och kor. Är väääääldigt varierat landskap och man blir häpen när man märker att det inte ser ut som det gjorde för fem minuter sedan.

Hade inga problem att hitta vårat hostel när vi kom fram till Dunedin. Är ett jättejättejättemysigt litet hostel och vi har till och med ett eget rum, istället för att bo i en sovsal som vi alltid gör. Det bor endel äldre människor här så det känns skönt att det inte är så mycket festa-tills-du-dör-mentalitet som det är på många hostel jag har bott på i Australien. När vi hade packat upp så smått gick vi ut en sväng på stan för att handla lite middag. Passade på att gå förbi The Octagon, som är en liten park och en kyrka mitt i Dunedin, som har formen som en oktagon, dvs. en cirkel med åtta kanter. Var väl egentligen inget speciellt att se men vi tog lite kort och letade oss sedan till mataffären. Kom tillbaka och gjorde lite middag och kollade sedan på slutet på första Sagan om Ringen filmen. Måste ju passa på att hålla oss uppdaterade när vi väl är här, hah!

På lördagmorgon klev vi upp tidigt för att fara vidare till Christchurch. Enda anledningen till varför vi åkte till Dunedin var för att vi ville se världens brantaste backe, Baldwin Street. Så vi for från vårat hostel vid 9 på morgonen och åkte sen till området där Baldwin Street låg. Och jääääälvar så brant den är!! Vet inte hur många graders lutning det är på den, men den är sjukt brant! Parkerade bilen nedanför backen och gick hela vägen upp. Mina vader var helt skakiga när vi kom upp, hah. Är svårt att ta kort på exakt hur brant den är, men det var otroligt jobbigt att gå upp för den. Tog sedan bilen och fräste upp för den och det var ganska så läbbigt att köra upp ska jag säga er, haha.

Själva Dunedin som stad kändes väldigt tråkig när vi väl kom dit. Inte så mycket butiker eller någon speciell huvudgata så det är lite svårt att få känslan av vart själva centrum är. Vi var ju bara där i ett dygn så det är väl egentligen inte rättvist att säga att vi har sett staden, men det känns ändå bra att vi inte stannade så länge eftersom den verkade vara rätt tråkig.

Tankade sedan bilen innan vi for mot Christchurch. Åkte strax innan 10 och var framme vid dryga 14.30, så 4½ timme tog det ungefär. Var inga problem att hitta vårat hostel och det här är lika som det i Dunedin, litet och jättemysigt. Både i Dunedin och här så är det jättemycket återvinning och det sitter lappar överallt att man ska spara på vattnet och släcka lyset när man lämnar rummet osv. Det gillar vi! Plus att på båda ställena har det funnits allting i köket, bestick, kastruller och allt man behöver. Man blir ju uppmuntrad att hålla det snyggt när det är snyggt från början. Blir så glad när hostelen man bor på är rena och fräscha. Gratis internet har vi här också på hostelet. Perfektus!

Kom i alla fall fram till vårt myshostel i Chrischurch och gick sen in till stan för att handla lite mat. Vi bor lite utanför stan så vi gick ett par gator och sen tog vi en gratisbuss in till centrum. Perfekt! Gick och handlade lite käk och kollade sen i lite butiker på vägen tillbaka till hostelet.

Christchurch känns som en mycket mysigare stad än Dunedin. Kan ju kanske bero på att den är större och det är lite mer liv och rörelse här än vad det var i Dunedin, där vi tyckte att det var rätt så dött och vi fick som sagt inte grepp om vart centrum var någonstans.

Själva körningen mellan Queenstown och Dunedin var lite roligare än sträckan mellan Dunedin och Christchurch. Dock fick vi se havet när vi körde idag vid kusten, men för det mesta var det platt landskap och egentligen inget speciellt att se.

Vi stannar här i Christchurch i två nätter och imorgon har vi inte riktigt bestämt vad vi ska göra. Vi har några alternativ som vi måste överväga. Nästa stopp på resan blir i alla fall Franz Josef som ligger på västkusten, och det blir troligen den längsta körningen vi kommer göra. I Franz Josef ska vi hoppa fallskärm och vandra på en glaciär om allt går som planerat. Vi har ju som sagt bokat in oss här i Christchurch tills på måndag, så troligen blir det att vi fräser mot Franz Josef då.

Förresten så måste jag ju kanske säga det att igår fick jag och Fredrik äntligen klartecken på en lägenhet i Göteborg. Wiiiho! Är en trea på 72 kvm som ligger på Hisingen. Vi flyttar in i slutet av mars, vilket känns hur bra som helst. Så nu vet ni vart jag kommer bo efter jag har kommit hem, hoho!

Här får ni lite pics från de senaste dagarna.