Franz Josef Glacier

Idag har vi allt fått redigt med motion ska jag säga er. Skulle ju som sagt iväg och vandra på Franz Josef Glacier och idag har vi lärt oss ett och annat om glaciärer. Steg upp i tid så vi infann oss på arrangörernas kontor vid 10.30. Där fick vi låna överdragsbyxor, vindjacka, kängor och isbroddar inför promenaden på isen. Vi var i en grupp med 26 personer och när alla var klara tog vi en buss ut till själva glaciären. Blev lite oroliga imorse när vi vaknade av att det regnade som bara den. Hoppades innerligt på att vi skulle kunna få gå glaciärpromenad trots att det regnade, och det var inga problem att göra det inte.

Kom dit 10 minuter senare och vandrade sedan genom en dal som är omringad av regnskog. Stannade till på lite olika ställen och fick information om omgivningen av våran skogsmulle till guide. Och om ni tycker att det är lite konstigt hur en fet glaciär kan existera mitt i regnskogen så kan jag numera berätta det för er. Det finns tre glaciärer i världen som ligger runtom en regnskog - Franz Josef Glacier, Fox Glacier (den vi såg från luften igår) och en glaciär i Argentina som jag inte minns namnet på. Anledningen till varför det är fysiskt möjligt för en glaciär och en regnskog att finnas på samma plats är följande: Mellan södra spetsen på Sydamerika och Nya Zeeland finns det ingen landmassa, vilket gör att det är fritt fram för vinden att samla på sig massa fart och massa fukt från havet. När luften når Australien så värms den upp, eftersom Australien är en mycket varmare kontinent än vad Nya Zeeland är. När luften då åker från Australien mot Nya Zeeland så stöter den på bergskedjan Southern Alps som går längs med hela Sydön. Då trycks luften uppåt på grund av att bergskedjan är ivägen, och kyls då av ju längre upp den kommer. Och vad händer då? Jo, det regnar. Och det regnar tillräckligt mycket för att regnskog ska kunna växa men det regnar också så pass mycket på hög höjd att regnet blir till snö. Därav snöar det ordentligt mycket för att det ska packas på en massa massa snö och voilà! Vi har en glaciär. En glaciär är alltså massor med packad snö och anledningen till varför det ser ut som en stor flod som bara har frusit är för att den "bakre" snön trycker snön framför sig som en plogbil och därför ser en glaciär ut som den gör. Så nu har ni fått er lite info om hur en glaciär kommer till, och hur det är möjligt att en glaciär och regnskog kan existera precis bredvid varandra!

Vi gick i alla fall genom dalen som är täckt med massa stenar och kom sen fram till själva glaciären. Den första delen av glaciären är täckt med jättemycket sten och grus, och det är eftersom när glaciären växer, dvs. när den bakre snön "plogar" fram den främre snön, så karvar den av delar från berget och drar med sig den. Och tro det eller ej, så är inte glaciären skitig på grund av den globala uppvärmningen, utan det är helt enkelt på grund av att den drar med sig så mycket grus i takt med att glaciären drar sig nedåt mot dalen. Den globala uppvärmingen är faktiskt något som gynnar glaciärer, eftersom då luften blir varmare så regnar det mer, och det kan därför snöa ännu mer vid toppen av glaciären så att dom kan växa sig större. Självklart är det lite trist att de flesta glaciärer är bruna och "skitiga" men det är helt naturligt att de ser ut så. De är ju mycket vitare ju längre upp man kommer, eftersom där har inte snön och isen hunnit blivit påverkade av berget.

Så vi tog på oss våra isbroddar och började vandra upp för "grusberget". Det var den brantaste biten vi skulle gå, och det var redigt brant på sina ställen. Efter kanske en kvart kommer vi upp på själva isen och vi börjar vandra uppåt. Himla häftigt att gå mitt i en glaciärspricka, med stora isväggar stickandes upp på varsinn sida. Vet inte riktigt hur långt tid det kan ha tagit för oss att komma upp, men vi hade ju bara tagit en halvdagstur, så vi gick inte ens upp på hälften av glaciären. När vi kom upp, käkade vi lite och gick sedan nedåt igen.

Vi hade delat upp våran grupp på 26 i två delar och vi var i grupp 1, så vi var den första gruppen som gick ner. När vi kom ner tog vi av oss våra broddar, och då fick våran guide ett meddelande på komradion att det var något som hade gått sönder där den andra gruppen var, så att dom skulle komma lite efter. Det finns rep uppsatta på de brantaste delarna så man kan hålla i sig, så det var väl kanske något liknande som hade gått sönder. Så istället för att bara stå och vänta på den andra gruppen gick vi med våran guide en tur i regnskogen. Det var inte direkt lika varmt som det var när vi var i Thailand, men vi hade lite fel kläder på oss för regnskogsvandring om man säger så, då det blev ganska så svettigt. Kom tillbaka till bussen vid dryga halv tre och for sen tillbaka in till Franz Josef igen.

Även fast det har varit rätt dåligt väder nu när vi har varit här så har vi ändå haft jävligt tur. Vi fick skydiva igår även fast det var jättemolnigt, och trots att det har spöregnat i princip hela dagen idag, så kunde vi ändå gå på glaciären. Som jag trodde, så regnade det inte när vi väl var uppe på glaciären, men så fort vi kom ner i dalen igen så regnade det. Var ju en jäkla tur att vi bokade in skydive igår istället för idag, eftersom idag hade vi troligen inte kunnat hoppa på grund av regnet.

Hade i alla fall en trevlig och intressant dag och det var alldeles lagom med en halvdagstur, även fast de flesta säger att det är värt att betala det där extra för en heldagstur. Men för oss var det helt lagom och vi var allt nöjda när vi kom tillbaka till hostelet.

Imorgon då fräser vi astidigt med bilen upp till Nelson. Det  är saftiga 78 mil upp dit härifrån Franz Josef, men det finns ingenting vi vill se eller göra på vägen som är värt att stanna en natt för, så vi tar hela streckan i ett. Kommer troligen vara redigt trötta när vi kommer fram, men det här är troligen och förhoppningsvis den längsta sträckan vi kommer köra, i alla fall här på Sydön. Har bokat in tre nätter i Nelson där vi hade tänkt hinna med lite inspelningsplats från Sagan om Ringen, samt Abel Tasman National Park, som ligger ett par mil från Nelson.

Mycket vita bilder idag, vilket jag är glad för, jag som inte har fått se snö eller is på flera månader, haha!