Franz Josef

Lämnade Christchurch och vårat mysiga hostel vid halv 10 imorse. Måste erkänna att det var lite trist att behöva åka ifrån hostelet just eftersom det var så mysigt, plus att det var gratis Internet. Visst att man blir lite bortskämd när man har tillgång till gratis Internet eftersom man då sitter inne hela tiden och kollar Facebook och mailen flera gånger per dag, hah, men det är ändå jäkligt nice till skillnad från att behöva betala mellan $4-$6 per timme för Internet som på de flesta hostel. Innan vi åkte frågade vi i alla fall tjejen i receptionen vilken väg vi skulle ta för att komma ut ur stan och ta oss mot västkusten och Franz Josef och hon ritade upp vägen på en karta.

Men tjejen i receptionen gav oss ju helt jäkla fel väg och det slutade med att vi hamnade i ett bostadsområde i motsatt riktning än vart vi skulle. Stannade en kvinna som vi frågade om vägen och hon sa att vi istället skulle följa vägen mot flygplatsen. Vi tog uppmaningen kanske lite väl ordagrant då det slutade med att vi kom ut till själva flygplatsen, hah. Men när vi var där såg vi till slut skyltarna mot West Coast och då var det bara att fräsa.

Från Christchurch till Franz Josef är det ca. 40 mil, och det tog oss ungefär 5 timmar att köra. Den vägen vi har kört idag har helt klart varit den finaste, och den har ofta slingrat sig nära bergskanten, där kurvorna är så snäva att man måste köra i dryga 30 km/h, haha! Fick väldigt fina bilder när vi for, och vi stannade på ett ställe för att ta bilder ut över en dal. Men när vi såg att en långtradare närmade sig så skulle vi skynda oss in i bilen för att inte behöva ligga och trycka bakom långtradaren så snubblar jag, smidigheten själv, och skrapar upp båda händerna, ena axeln och lyckas skrapa ett hål i mina jeans. Bra gjort, Hanna-Sofia!! Arg jag var på mig själv efteråt. Får väl trots allt vara glad att jag inte hade min nya kofta på mig, som jag hade tagit av mig i bilen.

Och trots att Daniel inte tyckte att jag skulle skriva det här, på grund av att mamma kan bli upprörd, så måste jag bara erkänna en sak - jag är en mördare. Jag har mördat en individ idag. Jag har aldrig dödat ett djur när jag har kört bil innan, förutom en fågel jag dödade när jag och Fredrik var ute och körde hemma en gång. Men idag när vi körde, ser jag en vessla springa över vägen, och så ser jag att han typ hämtar nånting och sen springer han tillbaka över vägen!! Det var ju inte jag beredd på, så jag hinner inte ens reagera och -poff!- så blev den lille vesslan mosad i två delar. Aaaaah!! "Jag körde över den! Jag körde över den!" gapar jag. Daniel griper genast tag i ratten så att inte vi också ska komma till himlen. Dock lugnade jag mig efter ett tag, men jag fick väldigt dåligt samvete efteråt... Man får väl hoppas att det gick snabbt och att den lille inte led så mycket.

Franz Josef är verkligen ett jättelitet ställe där i princip allt går ut på att vandra på glaciären, fjällvandra, ta helikopterturer över glaciären eller skydiva. Våra planer är att skydiva imorgon, då vi ringde och bokade in oss på det imorgon förmiddag. Problemet är bara att det för tillfället är lite dåligt väder här i Franz, och kommer vara så de kommande dagarna, så mannen jag pratade med sa att jag skulle ringa imorgonbitti och dubbelkolla så att det är möjligt att hoppa imorgon. Vi får hålla tummen helt enkelt.

När vi kom fram till Franz gick vi först och handlade lite käk. Blev makaroner och köttfärssås till middag. Mumma! Själva "stan" är väl egentligen inte så mycket att hänga i granen, då det i princip bara är två gator som går parallelt med varandra. På den ena är det mest hostel och på den andra finns det en mataffär, en bensinmack, lite barer och informationscenter.

Efter maten bestämde vi oss för att göra ett besök till Glacier Hot Pools, som är ett gäng pooler med supervarmt vatten som är placerade utomhus, mitt i regnskogen. Det är så konstigt, för ena stunden är landskapet här på Nya Zeeland hur torrt och ökenlikt som helst, och andra stunden är det helt plötsligt regnskog. Så vi tog oss en tur dit och det fanns tre pooler att välja bland, en med 26-gradigt vatten, en med 38 grader och en med 40. Den 26-gradiga var lite för kylig och den 40-gradiga var så varm att man svettades. Men poolen med 38 grader var helt perfekt , så vi satt där ett tag och hade det skönt mitt i regnskogen. Var väl kanske inte värt de $22,50 vi betalade för inträdet, men skönt var det allt.

Lite naturbilder från bilkörningen idag, samt ett par härifrån Franz Josef. Håll tummarna för att vi kan skydiva imorgon nu då!

Puss puss!

Hej Nya Zeeland
 
Stenar
 
Störigt med reflektionen från instrumentpanelen...
 
Vanlig vy här i NZ
 
Berg
 
Finn ett fel - Vart är Frodo och Sam?
 
Framme i Franz Josef
 
Internetbuss
 
Toppenkul att vara i Franz. Eller kanske inte... Hah!
 
Glacier Hot Pools
 
Glacier Hot Pools
 
Hej hej!
 
Hey Broder!
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0