Nelson

Framme i Nelson efter en hel dag i bilen. Vi läste på en av våra gratiskartor att det som sagt skulle vara dryga 80 mil från Franz Josef till Nelson, men det måste ha varit helt fel. Visst att det tog oss dryga 7 timmar, men det var inklusive stopp längs vägen. Vet inte riktigt hur långt det kan ha varit, men runt 50 mil kanske.

Hur som helst, så lämnade vi Franz Josef vid 06.30 imorse och åkte sedan västkusten upp till Nelson som ligger på norra delen av Sydön. Resan gick bra, och vägen var väldigt fin ute vid havet. Såg ett par varningsskyltar för pingviner, men tyvärr såg vi inga live tyvärr. Längs vägen stannade vi till i Punakaiki där de såkallade Pancake Rocks finns. Är stenformationer som ser ut som massor med pannkakor staplade ovanpå varandra. Var väl inget jättehäftigt att se direkt, men lite roligt ändå. Såg förresten delfiner simmandes precis vid stenarna, och som dom delfinexperter vi är sen i Christchurch (höhö) tyckte vi att det såg ut som de små Hectors delfiner vi såg på den turen vi tog där. Men vad vet jag, det kanske var helt fel, haha. Tog lite kort på pannkakorna och fräste sedan vidare.

Det var inte svårt att hitta till vårat hostel när vi väl kom fram till Nelson, så vi checkade in och installerade oss på rummet. Trots att vi bokade tre nätter på nätet så valde vi att avboka en natt eftersom vi kom fram så tidigt idag så vi skulle ha tid att kolla in stan idag, så vi sover bara här i två nätter. Och för min del så gör det absolut ingenting, då hostelet är rätt så skabbigt.

När vi hade dumpat av grejerna på rummet, slängde vi i en tvätt och gick sen ut för att handla. Innan vi handlade skulle vi gå en sväng på "stan" och kolla. Jag hade en känsla av att Nelson skulle vara ett jättelitet ställe, men helt plötsligt hittar vi huvudgatan med massor av butiker och min favvis Cotton On! Såg inte ens Cotton On i varken Dunedin eller Christchurch som är mycket större än Nelson. Så jag blev helt överlycklig och öste in och introducerade Daniel i världens bästa butik. Jag shoppade loss därinne, så även min bror, och vi vandrade därifrån nöjda och glada. Jag var helt överlycklig då jag hittade bland annat ett par asfräsiga knallrosa pumps för bara $15. Yes! Gick sedan för att handla lite mat och gick tillbaka till hostelet och slängde in en ny laddning med tvätt. När vi var på Woollies inhandlade vi något som vi första gången kom i kontakt med i Dunedin - Mjölk med limesmak! Helt knallgrön och den såg sjukt vidrig ut. I Dunedin fanns mjölken bara i en tvåliters förpackning, men idag hittade vi den i en 600 ml flaska, så vi var bara tvungen att testa den. Den luktade väldigt gott av lime och den smakade typ milkshake första klunken. Men det blev bara äckligare och äckligare och efter tre klunkar blev jag helt kräkig och vi hällde ut skiten, haha!

När vi var ute på stan gick vi förbi ett informationscenter för att hitta rätt bland alla broschyrer om utflykter till Abel Tasman National Park, dit vi ska åka imorgon. Vi diskuterade fram och tillbaka, då de flesta turer var rätt så dyra. Men efter en stund enades vi om att ta en halvdagstur att paddla kajak klockan 8 imorgonbitti, vilket innebär att det återigen blir en tidig morgon för oss. Abel Tasman ligger ju ungefär 7 mil härifrån, och för att ha god tid på oss är det lika bra att stiga upp i tid.

Så imorgon blir det kajakpaddling, vilket ska bli spännande, och på lördag innan vi åker vidare, tänkte vi spana in inspelningsplatsen av Vattnadal, från första Sagan om Ringen filmen, om vi nu kan hitta det, haha!

Bara två veckor kvar på andra sidan jorden nu! Om 14 dagar är jag på flygplatsen i Sydney och väntar på att få flaxa hemåt.

Lite bilder från vägen idag, samt på mina inköp, hoho!

Puss och kram!

Soluppgång
 
Punakaiki
 
Pancake Rocks
 
Swimmingpool!
 
Ser ni pannkakorna?
 
Sten
 
Göte!
 
Mera sten
 
Varning för pingviner!
 
Framme i Nelson
 
Nån tjofräs i Nelson, haha
 
Mina assnygga skor!
 
Mitt andra par assnygga skor!
 
Ny ring
 
Den silvriga påsen innehåller present till min älskade pojkvän, hoho!

Limemjölk!

Grönt gojs. Uuuh
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0