Picton

Då är vi framme i Picton, som ligger längst upp på sydön. Det är bara 15 mil mellan Kaikoura och Picton så vi tog det rätt lugnt imorse och lämnade Kaikoura vid 10-tiden. Det regnade i princip hela vägen men när vi kom fram till Picton så var det rätt okej väder.

Vi hade bokat hostel på hostelworld.com, där man väljer i vilket land man vill boka och i vilken stad. Vi valde ju Nya Zeeland och Picton och det fanns tre alternativ att välja på. Det ena hostelet var för dyrt och det andra hade inga rum, så vi valde det tredje som hette YHA Anakiwa Lodge. När vi kom fram till Picton fick vi syn på YHA, som är en hostelkedja, men det hette YHA Wedgwood House dvs. inte det YHA:t vi var ute efter. Men Daniel öste in och frågade vart vårat YHA skulle kunna tänkas ligga, och då visar det sig att det ligger i Anakiwa, som ligger ca. en halvtimmes bilfärd från Picton. Så jäkla korkat att det hostelet ens ligger med under Picton när man väljer på hostelworld, och när dessutom deras postadress är Picton.

Vi tyckte inte direkt att det skulle vara värt att bo ute i skogen, där Anakiwa ligger, så vi ringde hostelet och avbokade, och även fast gubben jag fick prata med erbjöd sig att komma och hämta oss i Picton tyckte vi inte att det var värt det. Så vi gick in på YHA Wedgwood igen och frågade om dom hade rum, vilket dom hade, så vi bokade in oss här i två nätter istället. Hostelet är väldigt litet och jättemysigt och ägaren var en tandlös trevlig liten man. Sover i ett fyrbäddsrum och stannar som sagt tills på onsdag.

När vi hade installerat oss på hostelet gick vi ut en sväng och kollade in Picton. Finns egentligen inte så mycket här, utan det är rätt mycket restauranger och caféer och några enstaka klädaffärer. Hittade ett informationscenter så vi passade på att boka färjan över till Wellington på onsdag. Far över vid 13.10 och det kostade saftiga $220. Men det är bara för att vi har en bil att ta över, för jag kan knappast tänka mig att det är så pass dyrt om man inte har något fordon. Men bilen måste vi ju ha med oss, så vi hade inte direkt något val.

Gick sen och handlade lite käk och gick tillbaka till hostelet och lämnade inhandlade varor. När vi var vid informationscentret såg vi att det låg ett akvarium precis i närheten, så vi tänkte att vi skulle gå dit en sväng. Men på vägen till akvariet hittade vi istället en minigolfbana så jag tänkte såklart att jag skulle visa min käre bror vem som är bäst på minigolf. Var en rätt rolig bana, men det visade sig att jag var rätt kass, haha. Men det var dock rätt jämnt mellan oss, och Daniel vann bara med några få slag.

Efter minigolfen hittade vi en lekpark ute vid hamnen som vi roade oss med ett tag. Vad gör man inte när man är en förväxt unge? Haha! Gick sen tillbaka till hostelet och lagade lite käk. Blev kyckling och indisk tikka masalasås och ris. Supermums!

Om 10 dagar far jag hem! Hoho!

Puss och kram!

Vårat mysiga plutthostel
 
Nere i hamnen
 
Palm
 
Ja, jag har ett mongo till bror, haha!
 
Här ska vi cruisa ut med färjan på onsdag
 
Minigolf!
 
Storspelarn
 
Jag var bäst! Eller inte...
 
Hajen åt upp min boll!
 
Vi hittade en gunga
 
Jag återgick till bardomen i lekparken
 
Palmer
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0