Shopping & bio

Tyvärr var det inte lika fint väder idag här i Auckland som det var igår. Visserligen kom vi hit på eftermiddagen igår då det var jättefint väder, och det klarnade upp och blev fint på eftermiddagen idag också, men förmiddagen förblev molnig. Gick ut vid 10-tiden och begav oss först till Sky Tower. Vi visste att man kunde åka upp i tornet, men det kostade hela $28 och det tyckte jag var rackarns dyrt, men Daniel var sugen på att åka upp, så han for upp medan jag väntade där nere.

Vandrade sedan längs med Queen Street som är huvudshoppinggatan här, och kollade i diverse butiker. Jag trodde att Queen Street skulle vara ungefär lika lång som George Street i Sydney, eftersom jag har lite "Sydney-feeling" i den här stan men den var knappt en tiondel så lång som George Street. Fanns inte så mycket butiker som vi trodde utan det är mest matställen och banker.

Vid lunchtid gick vi till Westfield som är en stor galleria och käkade lite thai/kinamat till lunch. Strosade sen på bakgatorna av Queen Street och där blev jag ett par knallgula gympaskor rikare! Eller det är inga gympaskor, utan sånna i Vans-modell, dvs som man bara pluttar i foten i, utan snören eller kardborreband. Var dessutom 30% rea på dom så dom kostade bara lite över 150 kronor. Perfekt!

När vi kom tillbaka till hostelet var jag som sagt ett par skor rikare, och även en vit bh med avtagbara band, en hårfärg samt lite souvenirer till vissa utvalda därhemma. För Daniels del inhandlades en assnygg ljusgul t-shirt. Jag tog tag och färgade håret på en gång. Det blev bra som vanligt, men jag lyckades kleta färg i hela pannan så jag har nu mörkbruna fläckar lite här och var på huden, haha. Fixade sen lite med mina naglar och Daniel började packa väskan så smått. Käkade sen sista hostelmiddagen bestående av kyckling med indisk masalasås och ris. Imorgon hade vi tänkt lyxa till det med att gå ut och käka på restaurang, så det blev sista middagen à la hostel idag.

Gick sen ut på stan en sväng för att kolla in ett köpcentrum i närheten, men det stängde fem och vi kom dit strax efter sex. Typish. Pallrade oss tillbaka till hostelet och vid halv åtta gick vi mot bion, där vi hade förhandsbokat biljetter för att gå på "Avatar" i 3D på en IMAX biograf. Det har ju varit så mycket snack om Avatar överallt så vi tänkte att vi kunde gå och se den nu när vi är i storstan, så man kunde se den på en stor biograf. Och jääääävlar så stor den var! Jag har egentligen aldrig funderat på skillnaden mellan en "vanlig" biograf och en IMAX biograf, men skillnaden är att bioduken på en IMAX är kanske tre-fyra gånger så stor som en vanlig. Den här IMAX biografen är förövrigt den enda på hela Nya Zeeland.

Filmen höll på i dryga tre timmar och den var faktiskt jäkligt bra. Det är inte så konstigt att det är världens dyraste film, för det är sjukt mycket specialeffekter men allt känns ändå väldigt verkligt. Var mycket coolare att se den i 3D också, vilket jag aldrig har gjort innan. Hade en trevlig kväll och nu sitter jag här långt efter klockan tolv på natten och skriver det här.

Ja, det här blir troligen de sista bilderna jag kommer visa här på bloggen från resandet, då jag imorgon kommer slänga upp en bild på en karta, i samma stuk jag gjorde när jag skrev min sammanfattning om Australien. Imorgon blir det också en sammanfattning om Nya Zeeland så ni kan ju förbereda er på ett långt inlägg imorgon, haha!

Nattinatt! ♥

Sky Tower
 
The streets of Auckland...
 
Auckland
 
Sky Tower
 
Våran gata där vårat hostel ligger
 
Sky Tower
 
Sky Tower
 
Titta där!
 
Daniel
 
Snyggingar med 3D-glasögon på bion!
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0