Taupo och Mount Doom

Lämnade huvudstaden Wellington vid halv åtta i fredagsmorse. Var ju återigen tvungen att hämta ut bilen tidigt så vi skulle betala nattaxan i parkeringshuset istället för per timme. Men precis som i torsdags så var kassan obemannad så för två dygns parkering i Wellington betalade vi bara $12 som det kostade mellan 10 på morgonen och 18 på kvällen när vi stod i torsdags. Och vi som trodde att det skulle sluta på alldeles för mycket. Super!

Var inga problem att ta sig ut från storstan och ut på motorvägen. Stannade till och tankade och jag körde i dryga två timmar innan vi bytte. Kom fram till Taupo vid 13-tiden och hittade vårat hostel på en gång. Är ett väldigt fräscht hotel som samtidigt är väldigt mysigt. Bor i ett eget rum med eget badrum så det är perfekt. Gick sen ut en sväng på stan och gjorde som vi alltid gör när vi har kommit till ett nytt ställe - letar upp ett informationscenter för att ta lite broschyrer om den kommande utflykten dagen efter.

Vi har ju alltid vetat att vi ville åka till Mount Doom från Sagan om Ringen, eller Mount Ngauruhoe som det heter på riktigt. Hittade en broschyr om det där det stod att man kunde ta en 18 kilometer lång vandring som skulle ta 8 timmar och man var dessutom tvungen att ha rediga vandringskängor, regn- eller vindjacka och byxor och massa annan utrustning som inte vi har. Daniel frågade en otrevlig kärring i kassan på informationscentret om det fanns något annat alternativ eftersom vi egentligen bara vill se Mount Doom och inte nödvändigtvis gå en lång vandring, men enligt henne fanns det bara det alternativet.

Så vi vandrade genom stan och var lite irriterade att vi hade bokat två nätter i Taupo då Mount Doom var det enda vi ville göra här, och Taupo egentligen bara är en liten håla där det inte finns allt för mycket att göra. När vi stod och väntade på att checka in så tog jag en broschyr om att man kunde gå en tur för att se Nya Zeelands största vulkan och när vi kom tillbaka från stan började Daniel lite planlöst kolla i broschyren. Jag hade knappt tittat i den innan, men när då Daniel kollade upptäckte han att det stod att man kunde gå antingen en 30 minuters promenad eller åka upp med en lift (typ en fyrstolslift) och då få utsikt över Mount Ngauruhoe. Ringde och frågade företaget som var ansvariga för broschyren och frågade vad detta skulla kosta. Inte en spänn! 30 minutersturen är gratis och bara $23 för att åka upp i liften. Som givet! Så då var problemet löst för vad vi skulle hitta på på lördagen.

På eftermiddagen gjorde vi lite korv med mos till middag och gick sen ner en sväng till Lake Taupo. Och för första gången sen vi lämnade Queenstown var det strålande sol och jättevarmt och skönt väder trots att klockan var över 18 när vi gick ner till sjön. Även fast jag är trött på sommar och sol och kan knappt vänta tills jag kommer hem till vintern och kylan så var det väldigt skönt med lite finväder till skillnad från allt jävla regn vi har haft de senaste veckorna. Det var till och med så pass att kortshortsen åkte på och långtröjan åkte av. Jätteskönt.

När vi kom tillbaka till hostelet bokade vi även boende i Rotorua dit vi åker på söndag. Stannar i Rotorua en natt och far sen upp till Auckland på måndag, där vi på vägen stannar till i Matamata, där Hobbiton från Sagan om Ringen utspelades. Så nu har vi bokat de resterande nätterna på resan så vi vet lite mer hur vi ska planera med pengar och så. Känns bra att ha lite koll på saker och ting.

Imorse var vi uppe vid 9 för att fara iväg mot Wakapapa Village där Mount Doom ligger, som ligger ca. 10 mil från Taupo. Åkte först till Turangi som ligger 5 mil från Taupo och där var vi lite osäkra på vilken väg vi skulle ta, så Daniel gick in på ett informationscenter och frågade. När han kom ut igen och jag körde ut från parkeringen så kommer en kille med stor ryggsäck emot oss och viftar att vi ska veva ner rutan. Då visar det sig att han hade hört Daniel där inne om vart vi skulle, och han skulle ungefär hälften, så han frågade om han kunde få lift. Klart han kunde få det! Han var jättetrevlig, i 25-års åldern från Californien. Han hade liftat runt Nya Zeeland sen i november och nu skulle han till en sjö i närheten av dit vi skulle, för att fiska forell. Så vi släppte av honom längs vägen och han var så tacksam.

Vi fräste på, och man såg själva vulkanen Mount Ngauruhoe och den ser precis ut som i filmen, bortsett från att den inte spottade ur sig massa lava, haha. Körde upp till Wakapapa Village, och sen vidare ett par kilometer upp till skidområdet där vi skulle ta liften ifrån. För på vintern är området runt Mount Ngauruhoe ett jättestort skidområde. Och då kan jag säga att vi körde verkligen genom hjärtat i Mordor på väg upp mot skidområdet. Det var sten, sten och åter sten överallt och kargt vulkanlandskap. Kan förstå varför Peter Jackson valde att filma en sån otrevlig plats som Mordor där ute. När vi kom fram gick och köpte biljetter till stolsliften och jag fick låna en jacka eftersom jag inte hade så mycket kläder på mig samt att det blåser rätt mycket uppe på toppen. Åkte upp på Mount Ruapehu, som är det man åker skidor på för att ta oss upp till toppen för att få en schysst utsikt över Mount Doom.

Åkte två stolsliftar upp, och när vi kommer upp frågade vi liftgubben vart vi skulle gå. "Dit upp" säger han och pekar. Sjuuukt långt upp på berget skulle vi. Jaja, det är väl bara att börja gå då. Så vi vandrar uppåt och första biten var rätt enkel, då man klättrade upp för stora stenar. Men resten av vägen var liiite värre. Tänk er en stor sandstrand, med svart sand och grus. Så placerar ni sandstranden upp på ett brant berg, och försöker sen att gå uppåt. Man går två steg upp och ett steg ner. Man sjunker ner, man snubblar, man får sand i skorna och det är helt överjävligt att gå uppför. Visst att jag har väldigt dålig kondition också, men fasen så jobbigt det var att försöka ta sig uppåt i sanden. Men vi tog oss upp till hälften ungefär och där hade vi supernice utsikt över Mount Doom. Var lite läskigt eftersom det inte fanns några avspärrningar eller staket nånstans, och på de flesta ställena stupar berget rakt ner. Men vi satte oss på en liten bergstopp och tog lite kort och vandrade sedan ner igen. Tog oss kanske 45 minuter att gå upp men vi var nere på dryga en kvart. Tyckte det var lite onödigt att gå hela vägen upp, då vi hade väldigt bra utsikt över Mount Doom där på halva vägen. Men trots att vi bara gick hälften var vi ändå uppe på över 2000 meters höjd.

Åkte sen tillbaka mot Taupo och det tog oss nästan två timmar. För tydligen är det nån stafett mellan Turangi och Taupo idag, vilket gjorde att hastigheten var nere på 30 km/h på grund av alla löpare längs vägen. Vi var tillbaka i Taupo strax innan fyra, och solen har skinit hela dagen och det har varit varmt och skönt så vi gick ner till sjön och la oss och solade i ett par timmar. Käkade hostelets $5 chili con carne till middag och tog det bara lungt resten av kvällen.

Imorgon bär det då av till Rotorua, dit det bara är ca. 8 mil, men vi har lite planer på att stanna till på ett ställe längs vägen.

7 månader sen jag lämnade Sverige idag. Men hemresan närmar sig med stormsteg. 5 days to go!

Puss och kram på er

Lake Taupo

Daniel fotar

Hej Taupo!

Tadaaa! Mount Doom!

Berg

Är det Gollum som gömmer sig?

Wakapapa Village

Upp i liften

Åka lift

Vattenfall

Upp för berget

"Sam, I'm not gonna make it!"

Uppe!

Mount Doom

Titta där!

Nej, det är inget skämt. Jag hade så här mycket sand i skorna, haha