Wellington

Framme i Wellington, huvudstaden här på NZ. Imorse var vi uppe vid strax efter åtta, så jag fick uppdaterat min blogg som inte ville funka för mig igårkväll. Så det blev två inlägg på en och samma dag idag! Internetade en stund, och vi fick även tillfälle att prata med far på Skype en stund.

Färjan skulle inte avgå från Picton förrän vid 13.10, och alla hostel har ju utcheckning vid 10, så vi hade ett par timmar att döda innan vi skulle infinna oss på färjeterminalen. Åkte först och handlade lite och Daniel tog sig en äcklig kaffe på ett café. Strosade sen planlöst runt i Picton utan att riktigt veta vad vi skulle hitta på. Hittade rätt till lekparken ännu en gång, där vi satt och gungade ett tag, haha. Daniel blev sen sugen på kaffe igen, så vi gick till ett nytt café där det inhandlades kaffe och glass till min bror.

Vi skulle "checka in" vid färjeterminalen en timme innan avgång, men strax efter 11 tyckte vi att vi lika gärna kunde åka dit och få det avklarat. När vi kom dit, visade vi våran biljett och då säger tanten i luckan att hon hade en notering om att dom hade hittat ett internationellt körkort på informationscentret här om dagen. Daniel hade full koll på sitt, men när jag rotar igenom min handväska upptäcker jag att jag inte hittar mitt internationella. Det är bara som en platt broschyr med ett kort på, men ändå nödvändigt tillsammans med mitt svenska körkort för att få köra bil här. Eftersom vi hade rätt mycket tid innan incheckningen stängde sa hon att vi kunde åka till informationscentret och hämta upp det där.

Så vi fräste dit, och när jag förklarade läget för den otrevliga kvinnan i kassan säger hon att dom hade lämnat det på polisstationen. Så vi åker dit, där dom säger att dom hade fått ett samtal från informationscentret att dom skulle komma och lämna in ett körkort, men att ingen hade gjort det. Dvs. måste det helt enkelt finnas kvar på informationscentret. Så vi åker dit igen, och jag får prata med samma otrevliga kvinna som insisterade på att körkortet måste finnas på polisstationen. Då kommer en annan kvinna fram och säger att dom hade lämnat det på färjeterminalen. Jag sa att vi hade åkt till incheckningen, och att där fanns inget körkort. Men hon sa att dom hade lämnat in det på terminalen, där passagerare utan fordon kliver på. Så vi åker dit och jag säger som det är att enligt informationscentret ska det finnas ett körkort där, och hon går och kollar i deras säkerhetsskåp och kommer tillbaka tomhänt. Kvinnan i kassan bredvid frågar vad som är problemet och inom loppet av 5 sekunder, drar hon fram ett kuvert med mitt körkort i.

Det jag är mest förvånad över, är HUR i helsike jag har kunnat tappa mitt körkort. Det var jag som betalade färjebiljetten när vi var på informationscentret, men jag behövde aldrig visa mitt körkort, varken mitt svenska eller internationella när vi bokade. Det måste helt enkelt ha ramlat ur när jag drog upp plånboken ur väskan. Det var en jäkla tur att det för det första hittades och inte slängdes, och för det andra att jag tappade det på ett informationscenter och inte ute i skogen eller nåt, och för det tredje att jag fick tillbaka det. Jag som aldrig har tappat något av värde i hela mitt liv (ta i trä) blev så förvånad hur jag kunde tappa bort körkortet. Som tur är var det det internationella och inte det svenska, eller mitt bankomatkort eller nånting. Ytterligare något som förvånar mig är varför dom lämnade in körkortet vid passagerarterminalen, när dom visste om att vi skulle ta bil över. Att dom inte lämnade det vid en incheckningskassa istället, så vi kunde fått det på en gång när vi skulle checka in bilen.

Hur som helst är huvudsaken att jag fick tillbaka det, och vi åkte sedan tillbaka till incheckningen. Väntade i kanske 20 minuter innan vi fick åka på färjan. Väl uppe installerade vi oss i ett par fåtöljer och käkade lite av vårt fruktfika vi hade med oss. Spenderade största delen av resan med att lyssna på musik, spela lite på Daniels PSP och försöka att inte tänka så mycket på hur mycket det gungade. För mellan nord- och sydön så finns det ju ingen landmassa förrän man kommer till Sydamerika, så haven är ju rätt vågiga där. Jag klarade mig rätt fint, även fast min bror blev ganska sjösjuk. Båda två lyckades trots allt hålla kräkan inne och vi var framme i Wellington runt 16.30.

Tog ju rätt långt tid innan vi fick komma av färjan och köra in till stan, och då vi äntligen hade hittat vårat hostel hade vi härjat runt en bra stund. Detta är också första gången jag tycker det är sjukt störigt att vi har bil, då vi måste parkera bilen i ett parkeringshus som kostar skjortan. Dom har en avgift på dagen, och en på natten, och för att det ska bli mest lönsamt för oss, så måste vi flytta ut bilen på morgonen för att sen parkera om den, och lika så på kvällen, måste vi flytta ut den och parkera om den. Annars får vi betala per timme och det kommer bli sjukligt dyrt. Så imorgon blir det upp tidigt och flytta ut bilen före klockan 08.00.

När vi hade fixat med bilen gick vi upp på rummet och vi har fått ett eget rum även fast vi bokade ett fyrabädds. Inte för att vi klagar, men hoppas bara att vi inte måste betala mycket dyrare för det här nu. Ytterligare något störigt är att vi måste checka ut imorgon, för vi måste byta rum. Och som dom flesta hostel har - ingen incheckning före klockan 14. Så vi måste checka ut vid 10, och lämna av baggaget i deras baggagerum, och checka in igen vid klockan 14. Skönt att vi inte måste släpa runt på väskorna, men det känns bara så omständigt. Inte för att det här har något att göra med vädret, som jag sa för nån dag sen, att det snart måste komma ett bakslag vädermässigt så vi inte kan göra det vi har planerat, men det har varit en allmänt jobbig dag idag. Vi blev båda lite griniga när det visade sig att vi måste betala massa pengar för parkering, att vi måste checka ut imorgon, och för min egen del att jag verkligen, verkligen måste klippa mig, vilket jag totalt har snöat in på. Gick in på en frisörsalong idag och de kukarna skulle ha över $100 för en klippning. Frågade i receptionen här på hostelet om det kanske finns något billigare, men hon sa att man får räkna med dom priserna i storstan. Kanske får ta tag i det när vi är i Taupo istället, som är vårat nästa stopp, som inte är en lika stor stad.

Gick ut en sväng på stan efter vi hade dumpat grejerna på rummet, och gick och käkade en Subwaymacka. Daniel gick sen tillbaka till hostelet och duschade och jag gick och handlade lite frukost tills imorgon. Vi har inte riktigt bestämt vad vi ska hitta på imorgon, men det reder väl sig. Har ett par alternativ.

Tyvärr var det dåligt väder (igen) när vi tog färjan över, så inga fina bilder vädermässigt idag.

Puss och kram

Min snygging till bror
 
Jag och mitt nya snask - riskakor!
 
Fint väder...
 
Hejdå, sydön!
 
Framme i Wellington
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0