Australia Day

Happy Australia Day på er! Eller ja, jag vet inte ens om man säger det, för hittills har jag inte hört nån säga det idag... Det är kanske bara norskarna som är ensamma med att säga "Gratulerer med dagen" på deras nationaldag. Hur som helst, även fast det här egentligen är vilken annan dag som helst för min del så har jag ändå deltagit lite i "firandet".

Gick ner till hamnen vid 11-tiden på förmiddagen och upptäckte att dom hade slagit upp jättemycket tält och spärrat av massa gator på grund av detta. Fick ett litet program och en flagga i ett informationstält och det visar sig att det ska råda en liten minifestival hela dagen i The Rocks, dvs. området där jag bor och området runt omkring Circular Quay och hamnen och Operahuset. Fan, är så svårt att förklara hur allt ser ut och vart allt ligger när ni inte har varit här! Men men, jag strosade runt bland alla människor i det fina vädret och kollade på alla som var målade med australiensiska flaggor på kinder och i pannan. De flesta hade satt på sig vilket klädesplagg som helst, bara det hade en Australien-flagga på sig. Kepsar, tröjor, linnen, förkläden, hattar, handdukar osv.

Öste lite snabbt in på en souvenirbutik för att inhandla den klassiska utomlands-presenten till min kära vän i Kristianstad, och hittade diverse lustigheter. Bland annat påstods det vara känguru- koala och emubajs i nästan alla chokladförpackningar. Bajshumor. Kuuuul! Strunt samma, jag inhandlade min present och gick sedan ut på stan igen. Lyxade till det med en glass, eftersom glass SKA man äta på nationaldagen! Eller nåt... Ehm... Hur som helst så köpte jag en strut med mangoglass och citronsorbet, och den sistnämnda var huuuur god som helst! Utforskade sedan "andra sidan" hamnen, dvs. den sidan som ligger mot Harbour Bridge, så man har utsikt rakt över till Operahuset. Har faktiskt aldrig varit där förut, och man fick himla fina vyer över Australiens (eller kanske världens) mest fotograferade objekt.

Smaskade i mig min glass och efter nån timme begav jag mig tillbaka till hostelet. Så när jag gick tillbaka visste jag inte vad jag skulle göra av den lilla flaggan jag hade fått, och tyckte att det skulle vara lite "respektlöst" att slänga den, så jag frågade en förbipasserande barnfamilj (som såg ut att vara flagglösa) om dom ville ha den, men dom sa att det var lugnt. Så i samma stund mötte jag ett asiatiskt äldre par, varav mannen frågade lite försiktigt "Can I have it?" Haha, jo men visst det kan du! Tyckte han var så gullig som frågade så snällt.

Var helt übersvettig när jag kom tillbaka, men jag satte på mig bikini och gick ut till terassen och la mig i en solstol och solade. Var jätteskönt att ligga där, för det fläktade precis lagom lite då och då. Och jag har då aldrig sett så mycket trafik i luften nån gång! Vet inte hur många helikoptrar som fräste runt och (troligen) filmade utöver hamnen. Såg tre stridsplan fräsa förbi och göra lite uppvisning, och till och med ett asstort passagerarplan kom flygandes på låg höjd. Flygplatsen ligger inte ens åt det hållet som hamnen ligger, så det flög precis över huvudet på oss på terassen och kom sen tillbaka och flög mot flygplatsen igen. Dom kanske gjorde en avstickare så att passagerarna skulle få chans att se ut över Operahuset så här på nationaldagen. En av helikoptrarna flög förresten omkring med en gigansisk australiensisk flagga och cirklade runt Operan, vilket var rätt tufft. Fick lite annorlunda bilder på Operahuset tack vare detta.

Låg uppe och solade enda fram till halv fyra och gick sen in på rummet och duschade och gick sedan och gjorde lite middag. Har sett lite affischer och uppslag om att det ska vara fyrverkerier i Darling Harbour ikväll, dvs. inte i hamnen runt Operan, så vi får se om jag kan se nå dunder och brak lite senare ikväll.

Sammanfattningsvis har det varit en väldigt bra dag (trots att jag fick lite dåligt samvete efter jag hade tryckt i mig glassen bara dryga en halvtimme efter jag hade ätit frukost, haha) och australiensarna lär vara rätt glada över att det blev så fint väder. Är ju annars som på midsommar - att det är upplagt för dåligt väder på nationaldagen. Nationaldagen är väldigt mycket mer über här än vad den är hemma tycker jag nog. När jag gick till McDonalds nyss så har det verkliga festandet börjat. Det är som en blandning mellan en festival och studenten på Österäng i östersund. Fullproppad med folk på McDonalds, vilket man kan se runt 2-3 tiden på natten en lördagkväll hemma. Folk överallt. Poliser överallt. Avspärrade gator och massa musikscener överallt. Öl överallt. Jag gillar't!

Enda gången jag har målat svenska flaggor på kinderna är under diverse fotbollsmatcher, trots att folk visst målar flaggor på kroppen den 6:e juni. Ikväll lär det väl supas skallen av sig, allt enligt tradition i Australien på nationaldagen, haha! Även fast jag inte har "firat" med allt vad det innebär så har jag haft en trevlig dag. Vet inte huuur många gånger jag har hört Men at Work med "Land Down Under" idag, haha!

Kram och puss och grattis Maggan i förskott inför den stora dagen imorgon!

Fullt med folk vid Circular Quay
 
Flagga!

Hej hej, happy Australia Day!
 
Torkat krokodilkött, någon?
 
"Kängurubajs"
 
Ännu mera bajs...
 
Gott med glass!
 
Där har vi den!
 
Bonjour!
 
Hejhej!
 
Harbour Bridge
 
Där har vi den. Igen!
 
Helikopter
 
Helikopter igen
 
Helikopter en till gång!
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0