Hejdå, Surfers Paradise!

Sista dagen i Surfers Paradise idag. Eller ja, en halv dag kvar om man räknar med imorgon. Tar bussen till Sydney imorgon vid 15.45 och kommer fram strax efter 06.30 på måndagmorgon. När jag för fem månader sedan bokade min escape från familjen för den 23:e januari så bokade jag in mig på hostelet Kangaroo Bakpak, det hostelet jag och My bodde på mina första dagar i Sydney. Men jag blev så kär i det hostelet jag och Christopher bodde på efter vi kom till Sydney från Melbourne, det som ligger så fint ute i hamnen så jag avbokade mitt boende på Kangaroo och bokade in mig på YHA Harbour istället. Känns schysst att komma till ett hostel där jag verkligen trivs och vet vad jag har att förvänta mig. Dagen imorgon kommer gå åt till att tvätta lakan, packa ner det sista och dammsuga hela huset vilket alla måste göra innan man åker härifrån.

Idag har jag tvättat alla mina kläder och packat ner dom i resväskan, där dom inte har legat på dryga sex veckor. Nästa gång jag packar upp väskan helt och hållet är när jag är hemma på svensk mark igen, hoho! Klev upp vid 08.20 imorse och gick in till stan för att få mina ögonbryn färgade. Kom dit lite tidigt så jag gick till Woollies och handlade nagelfilar så länge. Tänk så roligt det kan vara när man hittar några som är svarta på ena sidan och rosa på andra sidan! Hah, blev riktigt nöjd med mig själv. Gick sen till frisörsalongen och fick lite färg på ögonbrynen och skuttade sedan hemåt. Upptäckte dock när jag kom hem när jag kollade lite närmre på brynen att på grund av att tjejen inte hade smetat vaselin runt om så att inte färgen ska fästa på huden, såg jag ut som en turk med supertjocka ögonbryn, haha! Dock gnuggade jag bort det mesta och noppade till dom till rätt form. Super! Gick sen ut och solade och låg ute i ett par timmar och fixade sedan mina naglar och käkade sedan min sista nudelmiddag här i huset.

Idag har jag varit här i Surfers Paradise i hela 41 dagar, och sammanlagt blir det 42 dagar med dagen imorgon. Känns helt sjukt hur fort tiden har gått här. Vet faktiskt inte hur jag har fått dagarna att gå så fort, hah. Jag har dock haft det väldigt skönt här och det har varit skönt att inte bo på hostel på ett par veckor. Trots att jag fick den hittills värsta rumskamraten på den här resan, efter tre veckor här så har det ändå varit väldigt skönt att känna sig hemmastadd.

Igår så klev jag upp vid 9-tiden och gick ut på min sista morgonpromenad här i Surfers. Kom hem och duschade och käkade frukost och kollade lite på tv. Sneglade titt som tätt ut på himlen för att se om det skulle klarna upp lite eftersom det var lite mulet, men ingen lycka där tyvärr... Så jag gick in en sväng till stan för att kolla lite i butiker och när jag kom hem var jag ca $70 fattigare, hah!

Har haft span på ett par assnygga solglasögon ett bra tag, men jag har hela tiden tänkt att jag skulle göra min sista shopping på Nya Zeeland. Men så slog det mig att just dom solglajjerna kanske inte finns på NZ, så jag inhandlade dom, hoho. Gröna med gula och vita ränder på. Ascoola! Sprang sedan fram och tillbaka mellan diverse butiker då jag var ute efter ett korallfärgat linne. Hittade ett på Supré, där jag även hittade ett par mörkgråa mjukisshorts, vilket jag också har varit på jakt efter. Ville ha ett par nya sovshorts, med tanke på att jag har haft mina mörkblåa från H&M hur länge som helst. Så jag inhandlade shortsen, medan (tur i oturen) linnet inte var så snyggt på mig som det var på galgen, så inget linne blev inhandlat.

Nåt jag också har haft span på ett tag var en asfräsig chockrosa klocka som kostade bara $10 om man köpte nånting annat i butiken (min favvisbutik Cotton On). Hittade dock inget annat fint inne där idag (kors i taket) så jag norpade åt mig ett enkelt armband för $3, bara för att få rabatten på klockan, som annars kostade $19,95. Handlade ett litet resekit på apoteket till min hemresa bestående av en minitandborste och en minitandkräm för att ta med på flyget. Sen gick jag in på Cotton on Body vilket är samma kedja som Cotton On, bara det att det endast består av underkläder. Inhandlade tre par trosor för $20 och sen unnade jag mig en mumsig jordgubbs/hallon/blåbärssmoothie från Boost. Blev dock helt sjukt mätt av min smoothie så jag faktiskt fick lite håll när jag gick hem, haha!

Hoppade sedan hemåt nöjd med alla mina inköp, även fast det som sagt blev lite pengar till slut... Men här är ytterligare en sån situation där det låter som att jag har handlat för huuur mycket som helst, när jag har handlat för lite mer än $70, men det är ju mindre än 500 spänn. Inte så farligt egentligen.

Gick sen till McDonalds som vanligt på kvällen och när jag gick hem var det en jättefin solnedgång som jag passade på att knäppa lite kort på. Är dock rätt lustigt hur snabb man måste vara för att ta kort på en solnedgång, för den ändrar sig verkligen på ett par minuter. De första bilderna tog jag ca. en kvart innan jag kom hem, och då hade solen gått ner helt och hållet. Tur i alla fall att jag fick ett par fina bilder.

Idag är det ju också meningen att jag skulle åkt ifrån familjen i Coota och gud anamma så glad jag är att jag inte stannade en minut längre än vad jag gjorde. Det enda jag kan känna att jag saknar från Coota var de dagarna jag och My träffades, och vi gick och käkade lunch eller gick och fikade eller var hemma hos mig och kollade på film eller bara hängde i baren. Dock är jag så überglad att jag verkligen åkte ifrån familjen så pass mycket tidigare som jag gjorde, för jag kan verkligen inte föreställa mig att jag fortfarande skulle varit kvar där och att idag skulle jag påbörja den långa resa som jag redan har gjort. Kan ju minst sagt säga att jag är nöjd med mitt beslut att åka därifrån tidigare.

Som sagt är det sista dagen här idag och det känns både skönt och tråkigt på samma gång. Jag älskar ju Surfers Paradise och jag hoppas verkligen att jag kommer komma tillbaka hit nån gång i mitt liv. Är så perfekt att det är både en lagom stor stad och även en turistort med strand och jättehärligt klimat. Kommer verkligen sakna det här stället ska jag säga er. Bortsett från Coota så är Surfers det stället jag har varit längst på i hela Australien. Har blivit redigt fäst vid det här stället.

Dock känns det skönt att nu åka tillbaka Sydney eftersom jag längtar som en tok tills Nya Zeeland! Känns också skönt att äntligen få återse min favoritstad i hela Australien igen. Får se till att njuta ordentligt de fem dagarna jag har i Sydney eftersom jag inte vet när jag kommer komma tillbaka dit igen. Idag är det bara en vecka kvar tills jag landar i Queenstown, och imorgon är det bara en vecka tills min käre bror kommer ner. Är hur peppad som helst på allt det vi har planerat att göra och det ska bli hur kul som helst att äntligen träffa honom med tanke på att jag inte har träffat honom på nästan 10 månader. Ska även bli superkul att få resesällskap igen så man har nån att roa sig med.

Ja nu säger jag som sagt hejdå till Surfers Paradise och hoppas som sagt att vi nån gång kommer ses igen.

Lite bilder från min sista dag här i Paradiset.

Pussar och kramar!


Min mumsiga schmootie!

Gottigott

Dagens inköp

Klocka och armband

Fräsiga glajjer!

Schysst solnedgång

Surfers Paradise

Hejdå mitt älskade Surfers!
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0