Nya Zeeland

Då har jag äntligen satt mina fötter på Nya Zeeländsk mark! Är framme i Queenstown och jag har installerat mig på hostelet. Klev upp klockan 06.00 imorse och en timme senare tog jag tåget till flygplatsen. Lallade runt där ett tag tills mitt flyg gick vid 10. Även fast det bara var en kort flygning så hade dom skärmar i sätet framför, så jag roade mig med att kolla på filmen "Cloudy with a chance of meatballs". Ganska lustig.

Redan när vi närmade oss Nya Zeelands kust så blev jag helt mållös. Det är så sjukt vackert här så ni anar inte. Vi flög över bergskedjan Southern Alps, vars högsta punkt är Mount Cook, och det var första gången på flera flera flera månader jag äntligen fick se snö! Jag har nog aldrig suttit så klistrad vid fönstret som jag gjorde på vägen ner. Det påminner så otroligt mycket om Norge och jag måste erkänna att jag blev helt tårögd över hur vackert landskapet är. Det är fjäll och berg överallt och landskapet är verkligen som direkt taget ur Sagan om Ringen.

Var inga problem att ta sig igenom passkontrollen på flygplatsen. Letade sedan upp rätt buss så jag tog mig in till stan. Det kanske låter tjatigt, men jag satt verkligen helt mållös och tittade ut genom fönstret på bussen för det är så sjukt fint här! Är svårt att förklara, men jag tänkte hela tiden på Norge och jag började inte längta hem till Sverige utan jag började längta till Skardalen, till Trondheim, till Oppdal, till Trones. Helt obeskrivligt vackert.

Så när vi kom in till Queenstown så visar det sig att själva staden är som inklämd mellan alla berg och det är en mysig liten stad. Checkade in på mitt hostel och gick sen iväg och handlade en sväng. Och jag har förövrigt haft lite sporadisk kontakt med Johanna och Mia på Facebook eftersom dom är i NZ nu, och jag visste att dom skulle vara i Queenstown nu och bo på samma hostel som mig, men att dom skulle ha checkat ut imorse. Frågade dom i receptionen om det fanns nån Mia eller Johanna boendes här, men dom skulle ha checkat ut sa han till mig. Men så när jag kommer tillbaka från handlingen så tro fan att jag stöter på dom i trappan! Så jäkla roligt att ses igen efter dryga 2½ månad utan att vi har setts! Då visade det sig att dom hade bokat rummet i en holländsk tjejs namn, som dom reser med, och att dom har bokat en extra natt här ikväll. Så ikväll ska vi festa tillsammans innan dom reser vidare imorgonbitti. Ska bli hur kul som helst att catcha upp!

Hittade förresten Jucy Rentals kontor på flygplatsen, dvs. det bolaget jag och Daniel ska hyra bil med. Så fixade jag att dom kan möta upp oss utanför vårat hostel på fredagmorgon, istället för att vi måste ta oss ut till flygplatsen igen och åka därifrån. Visade sig också att man inte behöver vara 21 för att köra hyrbil här, utan det räcker med att man är 18, vilket innebär att jag också får köra!! Happy, happy, happy day! Nu känns det väldigt bra!

Och imorgon ska jag åka till flygplatsen och möta upp med Daniel som kommer strax innan klockan 14. Kommer vara så sjukt nervös, haha! Har ju inte sett honom på så länge. Men det kommer bli jävligt kul.Har förresten fixat till mitt Nya Zeeländska nummer nu. Visade sig att det var dryga $15 kvar på kortet så det funkade med en gång när jag testade skicka SMS till Fredrik när jag kom hit. Mitt nummer är då +6422 644 51 32 och jag betalar bara 20 cent per SMS, vilket är dryga en krona, så det är rackarns billigt! Här är förövrigt dollarn värd lite mer än 5 kronor, till skillnad från dryga 6,7 som den var i Australien. Fixade mig även ett telefonkort som jag kan ringa hem med. Enda "problemet" är bara att det går bara att ringa från hemtelefoner, dvs. att jag måste ringa från hostelets egna telefon, eftersom telefonautomaterna ute på gatan är väldigt dyra. Det finns en telefon här på hostelet som jag kanske kan ta och inviga. Kanske slår en signal till någon av er därhemma när det är morgon här och kväll hemma i Sverige. På tal om det så är jag 12 timmar framför er i tid nu, dvs. när klockan är 10 på morgonen hemma är klockan 22.00 här hos mig. Kommer kanske bli lite lättare att kunna hålla kontakt via telefon tack vare detta.

Tog mest bilder från himlen idag, men jag lovar er att ni kommer få se sjukt mycket bilder från landskapet och naturen här så det kanske ni till och med kommer bli lite trötta på, hah!

Måste bara säga att jag är så otroligt glad över att vara här. Känner mig glad i hela kroppen nu när jag äntligen har kommit fram till mitt drömland. Människorna är trevliga, landet är otroligt vackert och allting är helt och hållet super! Det är ett par grader kallare än Australien, ungefär som svensk sommar. Jag har fått en känsla av att jag kommer trivas otroligt bra i det här landet. Fick en väldigt bra första känsla måste jag säga. Jag har det BRA!

Pussar och kramar

Billabongbutik på flygplatsen i Sydney

Väntar på flyget
 
Hej Nya Zeeland, snart kommer jag!
 
Skärm i sätet - lyx!
 
Nya Zeelands kust
 
Southern Alps
 
Mer berg
 
Ännu mer berg
 
Jag är lycklig!
 
Hej Queenstown!
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0