Pacific Fair

Solen och värmen håller allt i sig här i Surfers. Både igår och idag har det varit strålande sol utan ett moln på himlen. Men oavsett hur mycket ni är avundsjuka på mig så blir det faktiskt jävligt jobbigt att vara ute i solen och sola varje dag när det är fint väder. Så igår höll jag mig inne och tog det lugnt och tittade på film. Självklart sitter det fortfarande i, hela det här med att jag-får-dåligt-samvete-när-jag-är-inne-och-det-är-soligt, men efter dryga sex månader i solen så blir det lite jobbigt att ta vara på varje soltimme. Dessutom så har man ju alltid tanken "hudcancer" i bakhuvudet... Dock ytterligare dramatik från stranden. Igår drunknade en man i 35-års åldern för han fasnade i en undervattensström. Mantrat här är "To escape a rip, swim parallel to the beach", dvs. att man inte ska simma rätt in mot stranden, utan simma längs med stranden för att simma ut ur strömmen. Antar att den drunknade mannen inte visste om det.

Hur som helst, för att jag inte skulle ligga inne och dega idag tog jag och åkte till Pacific Fair. Det är ett stort köpcentrum som ligger en bit från centrala Surfers så jag hoppade på bussen och for dit. Vi var ju där på kvällen sist vi var i Surfers, när vi gick på bio, men då var ju alla butiker stängda så vi såg ju bara själva bion. Men men, jag öste i alla fall dit och när jag kommer fram är jag som en borttappad vante och har ingen aning om vart jag ska. Jag följde i alla fall strömmen och kom fram till alla butiker som ligger som utspridda i stil med hur det är på Freeport utanför Kungsbacka, eller det där outlet stället utanför Stockholm (där jag köpte min Samsoniteväska, pappa) som jag nu inte minns vad det heter.

Alla butiker ligger alltså i som en labyrint och så finns det ett stort köpcentrum intill. Vette fan varför jag inte tog kort på hur det såg ut. Jävla dumt av mig, men det är ju lätt att vara efterklok. Med andra ord - Det finns hur mycket butiker som helt och sjukt lätt att gå vilse! Vilket jag också gjorde, haha! Nej inte riktigt vilse, men jag gick kors och tvärs mellan alla butiker och visste inte riktigt vart jag skulle eller vad jag var ute efter, haha! Jag strosade runt lite på måfå och dök in i nån butik här och nån butik där. Dock var jag faktiskt inte ute efter nåt speciellt, eller ute efter att shoppa överhuvudtaget, tro det eller ej. Jag har bestämt mig att jag ska göra mesta shoppningen på Nya Zeeland så att jag slipper släpa runt på en massa nu när jag är här, och kanske måste betala övervikt på mitt baggage när jag flyger till NZ.

Efter att ha gått omkring ett tag gick jag in på Gloria Jeans Coffees för att köpa mig en liten schmoootie. Dock hade dom några mumsiga brownies där också som jag passade på att köpa också, hihi! Så jag gick ut i skuggan och satte mig och mumsade i mig min brownie och slurpade upp min jordgubbssmoothie. Mumma! Sen öste jag runt bland alla hundra olika surfbutiker dom hade. Hemma så får man ju gå på typ Intersport eller Stadium eller nån liknande butik för att köpa surfshorts eller t-shirts eller vad det nu kan vara, och alla märken finns samlade i en butik. Här finns det en butik som heter City Beach, som har de flesta märken, men annars så har varje märke sin egen butik - Billabong, Roxy, Von Zipper, Rip Curl, Quicksilver eller vad det nu kan vara. Plus att allting är så sjukt mycket billigare än vad det är hemma. Hemma kan man ju få betala bryga 800 spänn för ett par surfshorts, medan här går det på mellan $30 och $80. Så jag gick lös inne på Billabong, hoho! Dock berättar jag inte vad jag har inhandlat eftersom det jag gick därifrån med ska bli present till en viss Fredrik, hihi!

Förutom mitt fika så var det enda jag inhandlade till mig själv ett par sandaler. Och det är det tredje paret jag köper likadana, haha! Köpte det första paret i Canberra, men dom gick sönder, så jag köpte likadana nya i Cairns, och nu har dom gått sönder, så jag köpte likadana igen, haha! Kanske lite onödigt eftersom dom har gått sönder på samma ställe varje gång, och sulan är typ 5mm tunn så det är ju riktigt dåligt kvalité på dom. Men dom är verkligen sköna, plus att det är dom jag använder hela tiden. Jag har en tendens att få skavsår mellan tårna av mina flip-floppar så då är det mycket bättre att ha sandaler. Sen har jag egentligen inga andra. Har två par gympaskor och ett par lite finare sandaler med klack, så jag kände att jag lika gärna kunde införskaffa i ett par sandaler som jag vet att jag kommer använda.

Innan jag begav mig hemåt gick jag in på bion för att kolla om det gick nån bra film som jag kanske kunde roa mig med, men jag kom dit vid 13.20, och "Avatar" hade börjat 13.15, och övriga filmer som jag skulle kunna tänkt mig att se skulle börja antingen vid 14.00 eller 15.00 så jag hoppade på bussen tillbaka till Surfers igen.

Jag vet att bilderna på mig ser lite skeva ut, med tanke på att jag är helt vit i håret på varje bild, haha! Det beror dels på att det var över två månader sen jag färgade håret, och även för att solen står så högt på himlen så allt ljus kommer uppifrån. Jag ser nästan gråhårig ut på vissa bilder, haha, men oroa er inte - det är jag verkligen inte! Tänkte att jag skulle ta en sista färgsession innan jag åker hem, då jag är tillbaka i Sydney, med risk för att min hårfärg inte finns att köpa i Nya Zeeland.

Trots att Billabonggrejer är sjukt mycket billigare här än vad det är hemma så har jag spenderat redigt med pengar idag... Fan! Haha! Men jag har kommit fram till det att vissa belopp i dollar låter mycket högre än vad det egentligen är i kronor. Typ $100 tycker jag låter sjuukt mycket, men det är ju egentligen bara lite mer än 600 kronor. Och ibland är det tvärtom. Jag betalade $4 för min lille brownie idag, och det är ju fan helt sjukt dyrt! 25 spänn för en svettig liten kaka! Om man tänker på det i kronor så låter det hemskt dyrt, medan när man ser skylten $4, så tänker man "Men det var ju inte så farligt!". Gud, jag måste åka hem snart så jag börjar tänka normalt, haha!

För att sammanfatta dagen har jag haft en väldigt trevlig dag för mig själv. Det är bara så jävla surt att jag inte kan handla allt jag vill. Det är inte det att jag inte har pengar, utan för att det inte får plats i min väska, plus att det inte får väga för mycket när jag åker hem. Vill verkligen inte stå där sista dagen på flygplatsen och betala flera tusen kronor i övervikt. Innan jag åker till Nya Zeeland ska jag försöka nosa upp en våg så att jag kan väga min väska så att den inte väger över 20 kilo, som väskan max får väga när man flyger. Det är ju så, att vissa kläder skulle jag kunna slänga bara för att jag inte använder dom här, men jag vill ju ändå ha kvar dom när jag kommer hem, och det känns så onödigt att slänga kläder som inte är trasiga och som jag vet att jag kommer använda när jag kommer hem. Så störigt att jag tog med mig så mycket "fina" kläder, så att jag inte bara tog lite halvslitna kläder som jag lätt kunde göra mig av med. Ska kolla innan jag åker härifrån Surfers om det är nånting jag kan göra mig av med, så att jag inte drar runt på massa crap i onödan.

Grattis på födelsedagen i förskott, Daniel! Kommer troligen inte ha nåt att rapportera imorgon så jag passar på att skriva grattis på 22-års dagen idag istället. Om dryga två veckor ska vi allt ösa gärnet i Queenstown, NZ. Wiho!

Lite bilder från dagen. Som sagt stör jag mig som fan på att jag inte tog nå bilder på hur det såg ut på Pacific Fair... Men men, ni får nöja er med dom jag tog i alla fall.

Det här är förresten det 100:ade inlägget jag skriver. Jag har allt varit bra på uppdateringen, tycker ni inte?

Puss på er!

Stigen på väg in till stan. Tycker det är så lustigt hur den slingrar sig mellan träden, hoho!

I väntan på bussen

Mmm... Fikapaus!

Gott med schmooootie!

Brownie

Jordgubbssmoothie

Jag är ledsen för jag är så svettig, haha!

Dagens shoppingkassar

Nya (eller inte nya direkt) sandaler
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0