Tillbaka i Sydney igen!

Då är jag äntligen tillbaka i min älsklingsstad - Sydney! Tog mig ca. 13 timmar med bussen från Surfers. Gårdagen gick åt till att dammsuga huset och packa ner allt i resväskan. Vaknade dock rätt tidigt, redan vid 9, och två timmar senare hade jag både dammsugit hela huset, duschat, ätit frukost och tvättat mina lakan och bäddat rent i sängen. Eftersom min buss inte skulle gå förrän vid kvart i fyra på eftermiddagen så tänkte jag att jag lika gärna kunde gå in till stan och sitta och Interneta på McDonalds ett tag. Så strax innan 11 pallrade jag mig iväg, och jag hann gå ca. 30 meter innan en bil stannar och vevar ner rutan. Jag trodde att det var nån som skulle fråga efter vägen, vilket har hänt mig ett par gånger, men det var granntanten som frågade om jag ville ha skjuts till stan. I hennes asfeta röda Jaguar. Jo jag tackar, ja! Klart att jag ville ha lift! Jag har aldrig träffat tanten innan men hon var så trevlig så, och sa att hon ofta brukar plocka upp de som bor hos Sam eftersom hon som sagt bor granne. Hon släppte av mig vid en stor korsning som ligger ca. 5-7 minuter från gågatan, så slapp jag gå i den fruktansvärda värmen som rådde i Surfers igår.

Satt på McDonalds ett tag, kom hem och åt lunch och väntade på att klockan skulle bli 15.00, då jag hade bett Sam skjutsa mig till busstationen, vilket han sa att han skulle göra. Var ju tvungen att få tillbaka mina $130 också som jag lämnade i deposition när jag först kom till Surfers. Men när klockan blev halv tre och ingen Sam syntes till så började jag bli lite orolig att han skulle ha glömt bort det. Han är ju ändå rätt gammal gubben. Jag var uppe och knackade på tre-fyra gånger men inget svar, och när jag testade ringa så sade telefonsvaret att mobilen var avstängd. Eftersom det alltid tar längre tid att gå med massa packning så tänkte jag när klockan blev 14.45 att jag måste ju gå eftersom jag hade tänkt köpa mig en macka på Subway innan jag for. Så vid kvart i tre satte jag på mig skorna och var förbannad över att jag just skulle till att förlora $130, men precis när jag har satt på mig skorna och förberett mig på att dra så kom han in genom dörren. Perfekt! Han sa att han aldrig i hela sitt liv har glömt bort ett möte eller en tid, så det var ju bra för min del i alla fall. Han inspekterade min dammsugning, vilket fick godkänt och så fick jag tillbaka mina pengar. Så skjutsade han mig till busstationen och jag öste över gatan och köpte en rostbiffmacka på Subway och satte mig sedan och väntade på bussen.

Bussen dök upp i tid, och vi for från Surfers vid kl. 16, dvs. lite efter tidsschemat. Kändes lite vemodigt att åka ifrån Surfers som jag älskar så mycket...  Hoppas vi ses igen nån gång! Var dock rätt roligt, då vi bara hade åkt en halvtimme kanske, så säger busschauffören att "där ser ni gränsen mellan Queensland och New South Wales", så var det ett monument där dom hade dragit ett streck på marken. Så sa han "välkommen till New South Wales, och nu är klockan 17.30 istället för 16.30". Rätt kul att så fort man åkte över den gränsen som låg mitt i en liten stad på the Gold Coast så var det en timmes tidsskillnad. Lite lustigt.

Jag fick sitta själv vid mitt säte fram till Byron Bay, som ligger lite mer än en timme från Surfers, då det kom en tysk snubbe och frågade om han fick sätta sig bredvid mig. Jo visst, vad har jag för val. Efter ett tag började han prata lite och han var väl inte så farlig. Men det var ju sen när det blev sovdags som det blev nötigt. Tyskjäveln envisades med att heeeela tiden luta sig mot mig när han somnade. Jag märkte ju när han vaknade till, eftersom han ryckte till med huvudet men innan det så hade jag en halv tysk man över mig. Och han var inte tjock alls, bara det att han liksom... flöt ut över sätet. Han satt och vresade, så som de flesta män gör när dom sitter, men hans knä petade liksom in i mig hela tiden, likaså hans armbåge. Detta resulterade i att jag inte sov ett skvatt på hela natten. Jag hade iPoden i hela tiden vilket brukar hjälpa när jag har svårt att sova, men icke. Dåsade till nån gång mellan klockan 04.00 och 05.30, då jag gav upp. Då började vi närma oss Sydney och jag satt och kollade på morgontrafiken enda fram tills vi anlände till King's Cross Station strax efter 06.00. Passade på att springa in på bussbolagets kontor, där jag visste att det fanns en våg, och vägde min resväska i förebyggande syfte inför Nya Zeeland. 18,5 kilo. Yes! Ingen övervikt! Får hoppas att jag packar lika smart tills på lördag som jag gjorde nu då.

Är förresten rätt roligt när man sitter och åker bil/buss genom Australien, när man ser alla vägskyltar. Och då syftar jag inte på hastighetsbegränsningar, "Give Way"-skyltar eller varning för känguru. Utan de skyltarna dom har satt upp för att man ska tänka på att hålla farten och sätta på sig bilbälte. Detta skulle aldrig funka i Sverige, med tanke på att vissa skyltar kan verka, tja, stötande. Ett par exempel: "No belt. No brain". "Buckle up, you idiot!" "Speeding, no one thinks BIG of you" "Buckle up, #!@¤/£& idiot!!" Haha, förhoppningsvis får dom ju folk att tänka till, men de flesta skyltarna är nog liiite för aggressiva för att passa in i Sverige. Såg förresten rätt många wallabies igår också. Dom ser ut som kängurur, bara modell mindre. Såg mina första wallabies när jag och My var på zoot i Wagga. Dock var det här de första vilda jag såg. Roligt!

Framme i Sydney vandrade jag genom hela stan för att komma till mitt hostel. Det är verkligen hela stan man måste gå igenom, i alla fall hela centrala stan. Med min feta packning tog det säkert 40 minuter. Passade på att gå in på Woollies och köpa mig lite frukost. Hade först tänkt att köpa frukost på ett café, men jag kände bara att jag ville bli av med min feta väska så jag slapp bekymra mig för den. Kom fram strax efter 07.00 till YHA Harbour, och det kändes som att jag aldrig hade åkt därifrån. Kändes verkligen som att det var igår jag bodde här förra gången, även fast det var nästan två månader sen. Det som är lite korkat på det här hostelet är att man inte kan checka in före klockan 14.00, så jag styrde stegen mot baggagerummet, dumpade av mina grejer och gick till köket och gjorde mig lite frukost. Efter jag hade käkat så letade jag rätt på en av de allmänna duscharna som finns i korridorerna här, och jag lyckades välja en med badkar! Happy day, haha! Dock fanns det ingen passande propp till badkaret (även fast det låg en där), så jag duschade av mig all resesvett och lyxade till det med att sätta mig ner i badkaret och duscha sittandes. Det gillar vi, haha! Bytte kläder, sminkade mig och plattade håret och kände mig genast som en ny människa. Gick sen ner till receptionen för att sätta mig lite vid datorn, och lyxade till det med att beställa en kopp varm choklad från receptionens lilla café. Mums!

Fick även till att skriva ut alla mina flygbiljetter jag ska använda nu de kommande veckorna - Sydney-Queenstown nu på lördag, Auckland-Sydney den 25:e februari samt Sydney-Göteborg även det den 25:e. Bara en månad kvar tills jag kommer hem och förgyller era liv igen, hoho!

Är rätt dåligt väder här i Sydney idag, mulet och jäkligt men inget regn dock, men förhoppningsvis får jag se lite solsken innan jag lämnar Australien för Nya Zeeland. Idag lär jag bara ta det lugnt och sova så fort jag får tillgång till mitt rum. Måste handla lite grönsaker till mina nudlar jag ska äta till middag också. Får se när jag orkar pallra mig ner på stan. Australia Day imorgon! Dvs. Australiens nationaldag. Får se vad det kan bjuda på för festligheter.

Pusspuss!

On the road again

Tråkbuss!!

Landskap

Hej Australien!

Solnedgång utanför Byron Bay

Dusch och badkar!

Det gillar vi!

Varm choklad. Muuums!
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0