Värmebölja

Hälsningar från värmen! Jag vet inte hur mycket dom rapporterar om det här hemma, men det är i alla fall värmebölja i det här landet just nu. I både Adelaide och Melbourne har det varit över +40 grader i flera dagar nu, och det är extrem fara för bränder i både staterna South Australia och Victoria. Även i Canberra har det varit +38-39 grader i ett par dagar nu. Här i Surfers är det också jävligt varmt. Dock är det väl "bara" strax över +30-strecket, men det blir rackarns jobbigt när det knappt blåser och det inte syns ett moln på himlen. Dessutom rapporterar dom väldigt mycket om hajar som har setts vid stränder runt om i landet, men hittills har det mest bara varit runt Perth, som är känt för att ha väldigt mycket vithajar. Men tydligen så hade folk blivit ombedda att ösa upp ur vattnet igår här i Surfers, då en tvåmeters tigerhaj hade setts bara ett 30-tal meter från stranden, hoho! Dåså, ytterligare en anledning att inte gå till stranden, för jag antar att ni vill ha hem mig i ett stycke, med båda armar och ben fortfarande fastsatta vid kroppen, haha!

Imorse satte jag klockan på halv 9 och gick upp och gjorde mig i ordning. Tittade lite på tv, och sen vid 9 så vandrade jag ut till närmaste telefonautomat för att slå en signal till min kära vän My! Igår var det 4 veckor sen hon åkte hem och förutom lite sporadisk kontakt på Facebook så har vi inte pratat och jag har knappt haft nån koll på vad hon har haft för sig hemma. Hon läser ju min blogg, så hon vet ju vad jag gör här men jag var ju självklart nyfiken på hur allt står till hemma. Blev redigt avundsjuk när hon sa att det var -18 grader och jättemycket snö hemma. Pratade i dryga 40 minuter och efteråt skuttade jag glatt hem igen. Var så otroligt kul att bara höra hennes röst och prata lite skit och catcha upp om saker och ting.

Kom hem och käkade frukost och slängde in en laddning med tvätt i maskinen. La mig sedan ute vid poolen och solade. Efter ett tag kom Sam för att leverera ett brev - denna gången från mor, Gunnar och Daniel. Tack för det! Och ja, Daniel kortet var jääääättesnyggt, haha! Nu har jag allt fått en liten samling med kort och brev. Första från farmor, andra från pappa och Maggan, tredje från Fredrik och så anlände det fjärde idag.

Sam stannade en stund så snackade vi lite om tjejen i mitt rum. Han frågade hur hon var och om det gick bra att ha henne i rummet. Så sa jag att hon säger ju inte så mycket men att det är väldigt irriterande när hon kommer hem mitt i natten och tänder lampan. Så såg jag hur han fick ett litet irriterat ansiktsuttryck och sa "Men säg åt henne att hon måste vara tyst och visa respekt när hon kommer hem mitt i natten när du sover!". Jo, bara det att hon knappt förstår nån engelska... Hur som helst, så sa han "Ja, hon är ju rätt så konstig faktiskt...". För tydligen hade hon sagt dagen efter hon hade flyttat in här att hon tänkte åka till Sydney för att hämta sin pojkvän som kom från Sydkorea för att hälsa på. Jovisst, det gick väl bra att hon åkte dit, så länge inte han stannade här, eftersom killar inte är "tillåtna" här i huset. Så hon far till Sydney, kommer tillbaka samma dag (jag har ingen aning om när det här var, och jag såg heller inte röken av nån pojkvän), och hennes kille skulle försöka hitta ett jobb här. Men efter ett par dagar så hade han inte hittat nåt jobb här i Surfers, utan fick ett jobb på en farm en bra bit härifrån. Och sen, bara ett par dagar senare, så hade den här tjejen i mitt rum skaffat sig en NY pojkvän här i Surfers, och det är därför jag inte har sett röken av henne på ett par dagar, plus att hon inte sov här häromnatten. Här byter vi karlar som en annan byter trosor!

Så berättade han lite andra lustiga historier om folk som har bott här. Han sa att han hade två tjejer från Schweiz som bodde här ett tag varav den ena tog med sig två män (ja, inte killar utan män) hem en kväll. Sam hörde att dom hade börjat spela musik och förde lite liv, så han gick ner från sin lägenhet på övervåningen för att se vad dom hade för sig. Så är den här tjejen i duschen medan de två männen sitter i vardagsrummet och väntar på henne, men försäkrar Sam att dom strax ska dra sig. Så efter ett tag går dom ut på stan, men kommer tillbaka vid 1 på natten och efter en stund hör Sam hur duschen går igång på nedervåningen, eftersom det är rätt lyhört här. Så han går ner för att titta vad dom har för sig, och precis när han kommer ner så kommer tjejen ut ur duschen och så går en av de två männen ut ur sovrummet och in i duschen, och efter en stund kommer även den andra mannen ut! Dvs. har den här bruden tagit med sig karlarna hem för att ha en "mysig" liten trekant. Uss!

Ytterligare en grej han berättade var att han hade haft två svenska tjejer på 19 år i ett av sina andra hus, för han har nämligen flera hus runt om i Surfers som han hyr ut. Och i det huset där svenskarna bodde fanns det ingen pool, men dom frågade ändå om dom kunde låna poolen som finns här på baksidan, och han sa att det inte var några problem. Så en dag kommer han hem och hittar en av tjejerna nuppandes i poolen med en man på dryga 40 år! Jag vet inte hur länge sedan det här var, men det var vid ett tillfälle då en av hans grannar frågade om han hade öppnat en bordell, haha! Fan så hemskt att ens grannar tror att man har öppnat ett horhus, bara för att inte vissa människor kan bete sig som folk. Visst att det är bra att man känner sig hemma här, men man måste ändå respektera människorna som bor här, och det är inget hotell och ingen nattklubb. Det var ju det jag tyckte var så skönt med att komma hit, att man kunde få lite lugn och ro om man jämför hur det är med att bo på hostel. Blir ju förvånad om hur vissa människor kan bete sig. Visst att det är bra att man känner sig hemma här, men det innebär ju inte att man kan ha trekant med främmande män och nuppa med nån random karl i poolen. Och den poolen som jag har badat i, senast idag! Uuuuuuh!

Så måste jag ju bara berätta om mitt breakdown idag. Det är väl ingen nyhet för er där hemma att jag har ganska så grov hemlängtan och att jag är redigt avundsjuk på er där hemma som har massa snö och kyla. Och idag kollade jag på nyheterna där dom lite snabbt visade vilka nyheter dom skulle prata om efter pausen. Så visade dom en bild på ett hotell som var byggt i is, men det enda dom sa var "And this is the hotel you'll go to to chill out" och dom sa inte vart det var nånstans. Men jag hade ändå mina aningar... Så efter pausen så sa dom nånting och tillslut "...and our reporter Blabla Nånting has taken a trip to Lappland". Och tro på fan att det är självaste Ishotellet i Jukkasjärvi dom rapporterar ifrån! Så var det en intervju med två män som höll på att bygga upp hotellet och jag bara hörde deras typiska svensk-engelska dialekt som man så tydligt kan urskilja. Och i princip det första som dyker upp på tv-skärmen är vyn över en frusen sjö med en snötäckt skog i bakgrunden och snön som bara glittrar i solskenet. Och då brast det för mig. Jag börjar storgrina. Jag sitter och tittar över det underbara snötäckta landskapet och slädhundarna som springer över den frusna sjön och tårarna bara forsar ner för kinderna och jag känner mig som den ensammaste människan i världen. Tankar som "Vad fan gör jag här?", "Jag vill hem!" och "Jag är så less på den här jävla värmen!" for genom huvudet. Men när repotaget var slut så tog jag mig samman och tog några djupa andetag och tänkte den ständigt återkommande tanken att jag borde inte klaga och att jag borde vara helt och hållet nöjd med att vara här i värmen och ha det skönt. Visst att det "bara" är fyra veckor sen My åkte hem, så jag har ju inte varit ensam så länge, men bara det att vara så långt hemifrån, långt ifrån människor man älskar och saknar, det tär på en! Det tär på mig! Klart som fan att det är svårt att vara själv på andra sidan jorden utan människor man tycker om.

Ni kanske bara vill ge mig en fet smäll för att jag klagar men bloggen är ju dels till för att berätta för er där hemma vad jag gör här nere, men även också för min egen skull för att jag ska få ut det jag har i skallen och kunna skriva av mig. Vill inte att det ska låta som att jag "bara" klagar och att jag bara vill åka hem, men jag har behovet att skriva av mig när jag funderar och grubblar över saker och ting. Hoppas ni inte tycker att det är jobbigt att läsa om, och jag gör det verkligen inte för att göra läsningen tråkig, utan jag gör det helt enkelt för att jag måste skriva av mig. Vissa dagar känner jag en desperat längtan efter att åka hem, medan andra dagar är jag nästan rädd för att åka hem för att jag kommer sakna det här landet så otroligt. Så bli inte förvånad om jag helt plötsligt kommer skriva att jag inte vill åka hem och att jag trivs och har det bra här, för det kommer jag säkert göra, haha! Är lite som en berg-och-dalbana då jag ena dagen känner en grej och andra dagen känner nåt annat. Kommer säkert vilja sparka mig själv i röven när jag kommer hem när jag läser det här, eftersom jag troligen då kommer ha sån längtan tillbaka hit och tänka "Det är väl inte så svårt att stå ut! Fattar du vad bra du hade det då eller?!" Men men, det är så här jag känner mig just nu i alla fall, och ni kan som sagt räkna med lite motsägande åsikter och känslor den kommande tiden.

Hur som helst, nu börjar Nya Zeeland närma sig med stormsteg! 13 dagar kvar i Surfers och sen 6 dagar i Sydney innan jag flaxar iväg!

Inga bilder idag tyvärr. Hoppas allt står bra till i kylan. Jag tänker på er!

Pusspuss!

Kommentera här!
Postat av: Gunnar

Men Fröken löken!!



Jag förstår att de blir ensamt för dig, men snart kommer ju brollan till dig, då kommer säkert hemlängtan att lägga sig lite, å sedan är de då inte så lång tid innan du får fara hem till oss i Sverige!! idag så var de bara -3 ute, konstigt med detta väder, ena dan -30 å nästa -3. Får hoppas att det håller sig tills helgen så kanske vi kan åka till Kallsedet och prova fisket, skulle vara gott med lite nyfångad Röding. Sköt om dig!.

2010-01-11 @ 09:34:09
Postat av: farmor

Någonstans iuppsala ha dom byggd ett "SNÖHUS" med två rum .Folk vallfärdade dit igår,(söndag) Så mycket roligt kan göras i vinterkylan.Vad gör man på stranden bygger man sandslott? Vad rolig att du fick se Ishotellet,blir väl ppå riktig nästa år ,och då tänker du på hur det var när du satt "där nere".Idag -18,solsken,många fåglar pvid fågelbordet och hästarna springer i pudersnön.Snartär du hemma igen med alla dina minnen på den tiden du fick vara i Australien och kanske lägtar till en ny resa dit .Till dess ha det bra Kram Farmor

2010-01-11 @ 13:38:25
Postat av: Daniel

get yoself together, nigga! inte många dagar kvar tills vi hoppar nevis 134m nu :D gick ju relativt snabbt för kortet att anlända, det trodde jag inte.

2010-01-11 @ 18:45:16
Postat av: pappa

Här är fortfarande kallt som i en frys, -18 och så har det varit sen i julas. Det tär också på folk, djur och utrustning. Det inte är så trevligt att åka skidor i den kylan eller starta bilen utan motorvärmare. Kissarna är bara ute och vänder och kattlådan används som aldrig förr. De har hittat en ny plats att "dröna" på, nämligen våra sängar! Intressant för att vi har hängt en talgboll utanför förnstret och det skulle ju kunna ramla in en munsbit....tror dom ja!!

Bara 18 dagar kvar till broder Daniel anländer. Håll ut! Vi håller tummarna (Om det nu hjälper)

Kramar pa&ma

2010-01-11 @ 20:25:31
Postat av: Hanna-Sofia

Till alla: Ja, det kommer troligen lägga sig rätt så ordentligt tills Daniel kommer ner, och det är det jag räknar ner tills nu.

Daniel: Yiiiiihaa!! Börjar redan fundera på om jag vill hoppa först eller inte, haha!

2010-01-12 @ 09:09:31
URL: http://hannasofiasresa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0