Vilse i Sydney...

Jag hade inte tänkt skriva nån blogg idag, vilket var anledningen till varför jag skrev grattis i förskott till Maggan igår. Men eftersom jag nu hade nåt att skriva om idag får jag gratulera på födelsedagen idag också, Maggan!

Trots att dom sa att det skulle vara fyrverkerier i Darling Harbour igår så varken hörde eller såg jag nånting. Kan ju bero på att dom sa att det skulle vara klockan 19.00, då det fortfarande var ljust ute! Smartskaft... Hur som, inget dunder och brak igår tyvärr.

Även fast dagen började likadant som gårdagen, dvs. mulet och att det sen klarnade upp och blev jättefint mitt på dagen, så har det varit mulet hela dagen idag. Har dock varit rackarns varmt ute, vilket man blir lite lurad av när man tittar ut. När det är mulet hemma är det ju givet att man tar på sig en långtröja, men icke i Australien. Hade kortshorts och t-shirt på mig när jag var ute idag och jag svettades som ett as ändå, hah!

Dagens mission var att gå och handla lite frukt till lunch samt hårfärg för att ta bot på min "gråhårighet". Öste till Coles, som är närmsta mataffären från mitt hostel och inhandlade frukt men hittade inte min hårfärg. Då fick jag mig ytterligare ett mission, att hitta en butik som hade min hårfärg. Öste runt på diverse matbutiker, och hittade den till slut (på rea!) på ett apotek. Då hade jag gått en bra bit på George Street, som är en av de längsta gatorna i hela Sydney och fann att jag var framme vid Myer, ett varuhus som är som en blandning mellan NK och Åhléns. Gick runt ett tag och halvkikade på diverse grejer och tänkte att jag skulle kolla hur mycket det kostade att åka upp i Sydney Tower. Ni vet det höga tornet som är lite av en symbol för Sydney. Om ni inte minns så kan ni ju googla eller kolla tillbaka på det inlägget jag skrev när jag kom till Sydney första gången, i slutet av septeber, där jag har bilder på det. Så jag tog mig dit och kollade hur mycket det skulle kosta, och jag tänkte att det kanske skulle gå max på $20, eftersom vi hade betalat dryga $15 för att åka upp i Rialto Towers i Melbourne. Men vet ni vad dom ska ha för att åka upp i Sydney Tower?! FEMTIO jävla dollar! Över 300 spänn! Okej, det är säkert ballt att vara dryga 300 meter upp och ha en 360 graders vy över stan, men inte fasen är det värt $50. Icke! Så jag öste vidare ut på gatan och sen gick jag vilse, haha!

Gick över till David Jones, vilket precis som Myer är ett jättestort varuhus, och när jag skulle gå därifrån tänkte jag att jag kunde gena genom Myers foodcourt. På tal om det, varför har vi inte foodcourts i Sverige? Det finns nästan oundvikligen i alla varuhus här, dvs. ett helt våningsplan, eller en del av ett våningsplan bestående bara av olika matställen. Asiatiskt, McDonalds, Subway, caféer, ja, you name it. Så oftast i mitten av hela foodcourten finns sittplatser, så om man är ett gäng så kan alla gå och köpa den mat man vill ha och så sätter man sig vid de gemensamma sittplatserna. Perfekt! Istället för att "Nej, du har inte köpt McDonalds mat, därför får inte du sitta vid de här borden!" Inför foodcourts på fler ställen i Sverige! Jag vet att några enstaka ställen har det, men ha det på fler ställen tycker jag allt! Kryllar ju (troligen?) av dom i Amerikat också, och säkerligen i massa andra länder också för den delen.

Hur som helst, gick i alla fall genom foodcourten för att slippa all trafik uppe på gatan, eftersom foodcourten ligger under marken så tänkte jag att det skulle gå fortare. Visst, det gjorde det, men jag kom ju fan aldrig upp ur underjorden! Butikerna och matställena bara fortsatte och fortsatte och jag letade febrilt efter en trappa eller en hiss så jag kunde komma upp på marknivå igen! Hittade till slut en trappa och när jag kom upp gå gatan upptäckte jag att jag var långt borti fan på George Street, ca. en halvtimme från mitt hostel, hah! Så jag virrade bort mig rejält i underjorden, dock visste jag ju vart jag var när jag kom upp. Tänkte för mig själv "Jaha, Hanna-Sofia, vart har vi hamnat nu då?" Haha! Som tur är kunde jag ju lokalisera mig på en gång så jag vandrade hemåt.

När jag kom tillbaka till hostelet lånade jag "The Kite Runner" från filmrummets filmbibliotek och kollade på den samtidigt som jag mumsade i mig (nästan) all frukt jag hade köpt. Har sett filmen innan, och den är rätt bra.

Och nu har det verkligen börjat gå upp för mig - att jag snart ska åka hem. Har bara dryga två dagar kvar här i Sydney och det känns... Ja, vemodigt är väl ordet. Är svårt att förklara hur mycket jag älskar den här staden. Har nog aldrig känt mig så pass hemma i nån stad utomlands, som jag gör här. Även fast det är en grovt stor stad så har jag ändå fått mer grepp om den än vad jag fick om Cairns som är extremt mycket mindre än Sydney, och vi var ändå i Cairns i två veckor. Jag hade fortfarande knappt nån koll på vart stan var, och hur man skulle ta sig hem när vi var där, haha! Jag hoppas innerligen på att jag kommer komma tillbaka till Sydney igen, för jag är helt förälskad i stället. När jag strosade runt på gatorna idag så kände jag bara hur mycket jag kommer sakna staden. Det är ju så rackarns synd att Australien är så långt bort, så man inte bara kan sticka till Sydney över en långhelg, vilket man kan göra till vilken europeisk stad som helst. Människorna är trevliga, det är väldigt rent på gatorna, atmosfären är helt underbar och staden är väldigt vacker. Är väldigt sällan jag använder det ordet, men Sydney är verkligen en vacker stad. Som sagt så hoppas jag att det inte är sista gången jag får återse den här underbara staden!

Inga bilder idag tyvärr. Hade ändå inget spännande att ta kort på idag!

Kram och puss!

Kommentera här!
Postat av: Gunnar

Vet du Hanna-Sofia! jag tror inte att du kommer till AUS på ett bra tag!! jag fick en hint om att du kommer att bli Bondmora nere i Skene trakten med en jävla massa ösiga kossor att ta hand om :o)



Jag så dig med huckle på skallen å stövlar, ösandes runt och prata med kossorna, pussa på kalvar osv.



Eller kanske de va Orrviken?? hmm

2010-01-27 @ 14:47:57
Postat av: pappa

FYI

Hötorgshuset (där du jag och Fredrik käka en gång) och i Kista centrum finns det foodcourts. Kanske lite annorlunda utformade än i Sidney men likväl samma koncept. Daniel kanske hinner få med sig en flagga (svensk) ni kan ha i sidorutan på bilen när ni far runt på NZ?

Maggan e i Östersund och jobbar denna vecka och har ingen tillgång till dator. Jag har framfört din grattning och hon tackar.

lev å må

kram pa

2010-01-27 @ 22:31:53
Postat av: Hanna-Sofia

Gunnar: Ha ha. Ha. Kul!

Pappa: Ja fan så heter det ju! Visste att vi hade käkat där men jag minns inte vad det hette. SYYYYDNEY med YYYY pappa! Hah, ja annars får vi väl ta och göra en flagga. Det gjorde My innan hon åkte ifrån baren. Köpte lite tyg och satte upp.

2010-01-28 @ 08:10:25
URL: http://hannasofiasresa.blogg.se/
Postat av: Daniel.

Finns food-courts på vartenda köpcentrum i USA typ.

2010-01-28 @ 08:35:06
Postat av: Daniel.

Finns food-courts på vartenda köpcentrum i USA typ.

2010-01-28 @ 08:38:21
Postat av: Hanna-Sofia

Daniel: Ja, jag tänkte nästan det...

2010-01-29 @ 07:55:38
URL: http://hannasofiasresa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0