Hemma igen

Nu är vi hemma på svensk mark igen! Trots att det var sista dagen i Budva igår, så fick vi oss lite sol och bad ändå. Lämnade vårt rum vid 10-tiden och gick ner till stranden för att sola ett par timmar. Gick sen upp och käkade lunch och inhandlade de sista presenterna. Kom tillbaka till hotellet och duschade i den lägenhet där vi hade ställt in våra väskor. Hade då ca. två timmar kvar tills våran buss skulle gå, så vi satt och spelade lite kort och läste lite innan vi blev upplockade av bussen.

Åkte mot Tivat och flygplatsen och kom fram dryga två timmar innan flyget skulle gå, vid 17.50. Satte oss på ett café och tog en macka och spelade kort innan vi gick till gaten. Tivat är en jättepluttig flygplats och det finns nästan ingenting att göra där, förutom att gå igenom den minimala taxfreen, där vi ändå inte hittade något av intresse. Vet inte riktigt vad det var som tog så jäkla långt tid, men vi bytte gate en gång och trots att planet skulle gå vid 17.50, kom vi inte iväg förrän 18.30.

Flygresan tog ungefär tre timmar och vi lämnade ett soligt och varmt Montenegro och landade i ett elvagradigt, regnigt Göteborg. Men tro't eller ej så tyckte jag att det var väldigt skönt att det var s.k "dåligt" väder. Då jag har upplevt sol och sommar i dryga sju månader i Aus och NZ, och inte hann med så mycket vinter när jag kom hem, är jag faktiskt tacksam att vädret ändrar sig lite.

Tog rekordkort tid att få våra väskor och Fredriks kompis som skulle hämta oss, var inte där ännu så vi satte oss för att vänta. Kollade då min mobil som inte har funkat i Montenegro, och då hade jag fått meddelande från Linda att hon befann sig tre mil från Götet. Så jag ringde henne och självklart fick hon komma in och hälsa på! Det var meningen att hon skulle komma idag, alltså söndag, eller till och med till veckan, men hon var snabbare än vi trodde och vi mötte upp henne på parkeringen här utanför.

Som jag nämnde tidigare så följer nu en summering av den gångna veckan. Både ni och jag vet hur mycket jag älskar att skriva sammanfattningar och summeringar och hoppas att ni gillar att läsa dom också!

Trots att det här bara har varit en resa på en vecka, har det åtminstone varit en resa! Den kanske inte har varit lika händelserik eller spännande som Aus/NZ resan, men det har ändå varit spännande och händelserikt på sitt sätt.

Många av er kanske har frågat sig varför vi valde att åka till Montenegro? Varför inte säger jag? Eftersom Fredrik börjar jobba den 28:e juni och jobbar hela sommaren så kände vi att vi ville åka någonstans, och vi har länge pratat om New York. Men dit är det lite dyrare att dels åka, men även bo och shoppa, så dit tänkte vi åka när vi känner att vi har lite mer pengar. Bortsett från New York så har jag varit väldigt sugen på Portugal, och vi började så smått kolla på resor dit med Ryan Air. Men Ryan Air (trots att de flyger från Göteborg) hade inga resor till Portugal från just Göteborg, utan då skulle flyget avgå från Nyköping. Då skulle vi vara tvungen att ta oss till Nyköping med buss eller tåg och kanske övernatta en natt där. Sen skulle vi ta oss från flygplatsen i Portugal till en liten stad en timme bort, och med allting inkluderat skulle det inte bli så billigt som vi trodde först. Trots att själva flygresorna för mig och Fredrik tur och retur bara skulle gå på ca. 2000 kronor så skulle allt ändå sluta på nästan det tredubbla, och allt skulle bli så himla mycket krångligare.

Vi började då istället kolla på sista minuten charterresor och självklart fanns ju Spanien-, Turkiet- och Greklandsresor i mängder, men vi ville utforska ett land där ingen av oss hade varit förut. Hittade då den här resan till Budva i Montenegro för dryga 2900 kr per person och det tyckte vi att det helt klart kunde vara värt.

Varken någon av oss hade väl egentligen hört så mycket om varken Montenegro eller Budva, utan det blev en vild chansning. Det var först efter lite efterforskning som vi fick reda på att Montenegro är den ena delen av det forna Jugoslavien till exempel. Så utan att egentligen ha någon som helst aning om vad det var för land vi skulle åka till, hade vi beställt resa, haha!

Om själva Budva kan jag ju säga följande: det är både en charterort för utlänningar, men även en semesterort för montenegriner från andra delar av landet. Jag kan ju säga som så att innan jag åkte hit och tänkte på Jugoslavien, tänkte jag mig förfallna hus, skitigt på gatorna och allmänt otrevligt. Men trots det så är Budva den stad i Europa som har flest miljonärer per capita. Det ni! Självklart finns det lite halvrisiga gamla ryska bilar som far runt med bråte på taket, men det kryllar även av Lexus, Porsche, Lamborghini och flådiga BMW:s och Audis här. Det är en rätt rolig kontrast till det annars så typiskt charterortiga.

Budva är en mysig liten ort som man ska åka till om man bara vill ta det lugnt i en vecka. Vi har inte testat på utelivet här, utan åkte mest hit bara för att ta det lugnt och ha det mysigt. Det finns ett par diskotek här men vi har som sagt inte testat nåt av dom.

I allmänhet är montenegrinerna dåliga på engelska och det är mycket teckenspråk som gäller, då många av dom inte ens kan siffrorna på engelska. Det är liksom "How much?" -Pekar med två fingar i luften- "Two? Two euro?" "Da", som betyder "ja" på montenegrinska. Dom är inte så villiga att prata engelska och det är inte alldeles jättelätt att göra sig förstådd alla gånger. Men jag tycker ändå sånt är lite kul, då får man sig lite av en utmaning, haha!

Sammanfattningsvis har vi haft en väldigt mysig vecka här i Montenegro, och dagstrippen till Albanien är verkligen inte att förglömma! Har haft det hur bra som helst som sagt, och nu får vi se vart jag kan tänkas flaxa iväg nästa gång!

Kramar och pussar

Sista lunchen, shopskasallad
 
Hejdå Montenegro!
 
Bye bye!
 
Budva från himlen
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0