Montenegro

Hej hej Montenegro och Budva! Då var vi framme i värmen här vid Adriatiska havet. Vi lämnade ett soligt och minst lika varmt Göteborg mitt på dagen och flaxade sen iväg mot Montenegro. Flygresan tog lite mindre än tre timmar och vi landade in på Tivats flygplats, som ligger ca. en halvtimme utanför Budva.

Var inga problem i passkontrollen eller att hitta väskorna, utan allt gick väldigt smidigt. Gick sen för att leta rätt på rätt buss och sen var vi på  väg. Det som slog mig väldigt snabbt var hur jäkla bergigt det är här! I skrivande stund har jag ingen aning om vad bergskedjan heter som går runt här i området, men landskapet här är verkligen jättefint.

Kom fram till vårat lägenhetshotell efter ungefär en halvtimme och installerade oss på rummet. Rummet är helt okej och vi har en liten kokvrå och toalett inne på rummet. Låter kanske lite konstigt att jag ser toalett som nånting anmärkningsvärt att ha inne på rummet, haha! Men det är det faktiskt, eftersom jag är van att bo på hostel där det bara är ett rum fullt med massa sängar och man måste gå ut i korridoren för att gå på toaletten.

Kom fram till hotellet runt 18-tiden och med tanke på att vi inte hade käkat nånting på planet så var vi rätt så hungriga. Vi öste ut på stan och letade rätt på strandpromenaden för att se om det fanns nåt ställe att käka på. Som på i princip alla restauranger på charterorter så är ju maten likadan överallt - Kött med pommes frites, kyckling med pommes frites, spagetti bolognese osv. Vi brydde oss egentligen inte så mycket om vart eller vad vi käkade, utan ville bara ha det överstökat, haha.

Tog oss sen en tur till en stor mataffär och inhandlade lite frukost. Det är faktiskt första gången som jag bor i lägenhet när jag är på charter, och det är ju faktiskt ganska bekvämt att laga frukost själv, istället för att kliva upp tidigt för att hinna med hotellfrukost. Vilket allt som oftast består av sunkiga ägg, vattenmelon, baguetter och smaklös juice.

Första intrycket av och Budva är att det är väldigt mysigt och känns på nåt vis både som en typisk charterort men även en mysig liten stad. Redan efter en dag kan vi konstatera att det är kryllar av ryssar här och att det är mycket lokalbefolkning ute på gatorna, vilket jag kan tycka är ovanligt på charterorter annars. Trots att Apollo har flugit hit sedan 2004 är det ändå inte så turistifierat som andra charterorter jag har varit på. Det kan ju i och för sig bero på att vi är här ganska tidigt på själva sommarsäsongen, så om ett par veckor kommer det troligen braka lös och strömma in turister, men jag tycker ändå att det är skönt att det inte känns så överturistigt.

Lite allmän info om Montenegro då för er som inte riktigt vet: Montenegro är ena halvan av det forna Serbien-Montenegro som innan det var Jugoslavien. Jugoslavien gick till Serbien-Montenegro år 2002, och fyra år senare splittrades länderna och blev separat Serbien och Montenegro. Huvudstaden i Montenegro heter Podgorica [Podgoritza] och i hela landet bor det ca. 680 000 människor. Montenegro gränsar till Kroatien och Bosnien-Hercegovina i nordväst, till Serbien öst, och till Albanien i söder. Havet man badar i heter Adriatiska havet, och om man känner för att simma ett 20-tal mil över till nästa land, hamnar man så småningom i Italien. Budva, där vi bor, ligger ungefär i mitten av kusten och har 12 000 invånare.

Det var dagens första intryck av mitt 25:e land som jag nu har satt fötterna i, och vi får se om dom består när veckan är slut! Imorgon blir det troligen en tur till stranden så man får bättra på brännan litegrann, hoho!

Puss och kram på er!
 
En sista fika innan planet
 
Min snygga man
 
Framme!
 
Montenegro
 
Montenegro
 
Montenegro
 
Första middagen
 
Jag bloggar
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0