Jetlaggad

Äntligen hemma i våran lägenhet igen! Trots att vi har haft det helt underbart i New York är det ändå jätteskönt att vara hemma. Checkade ut från hotellet igår, onsdag, vid 11.00 och hade tänkt att spendera dagen utomhus, men det hade regnat hela natten så det var rätt fuktigt ute. Vi har bott granne med The American Museum of Natural History så vi tänkte att nu på förmiddagen då vi ändå inte hade något speciellt för oss kunde vi ta oss en tur dit. Frågade på hotellet hur mycket museet skulle kosta, och han i receptionen sa att det var gratis men att man kunde göra en donation om man ville.

Så vi kommer dit till museet och det visar sig att det står att det kostar 16 dollar för att gå in. Det tyckte vi inte riktigt att det var värt, så vi vandrade omkring i den delen av museet som var gratis. Med andra ord, den tråkiga delen. Stannade där i ungefär en timme, innan Fredrik gick och köpte lite lunch som förtärdes på en bänk ute. Jag kände mig inte så hungrig så jag var bara sällskapsdam. Tog oss sen till hotellet och bytte om inför flygresorna, och lämnade hotellet vid 14.00.

Tog först tunnelbanan till 59th Street, där vi bytte till nästa tunnelbana som tog oss ut till JFK. Tog sedan ett Air Train därifrån till våran terminal. Var ganska på pricken en och en halv timme före utsatt flygtid, så vi checkade in våra väskor och så var det dags för mig att äta. Strosade runt lite i Duty Freen innan vi gick vidare mot gaten. Och nu var första gången jag kan förstå vad folk menar med när dom säger att personalen i den amerikanska säkerhetskontrollen kan vara jävliga. För det första kollade dom våra pass och boardingkort minst fem gånger, INNAN vi ens hade kommit till gaten. Dessutom blev alla tvingade att ta av sig skorna i säkerhetskontrollen, vilket inte framgick tydligt nog, så jag blev utskälld för att jag inte hade tagit av mig skorna, och var tvungen att gå tillbaka igen. Detta plus att vi inte hade fått några seat numbers vid check in-disken, utan det skulle vi få vid gaten. Har aldrig varit med om det, så vi var tvungen att gå fram till disken vid gaten och säga att vi ville ha seat numbers. Fick som tur var platser bredvid varandra, till skillnad från resan till USA. Så vid gaten visade vi våra boardingkort, sen längs vägen till själva flygplanet fick vi visa tre gånger, samt precis innan man klev in i planet. H-E-R-R-E-G-U-U-U-D! Men trots allt det jobbiga så fick vi platser vid nödutgången, dvs. ingen framför oss och extra mycket benutrymme. Så det var nice!

Blev en timme sena från JFK på grund av dåligt väder, men vi kom ändå i tid till Amsterdam. Trots att flighten bara varade i ca. sex timmar, och vi lämnade New York vid 18.00 kom vi fram till Amsterdam vid 07.30. Men för oss som fortfarande var inställda på New York-tid så var det ju mitt i natten när vi kom fram. Fick inte till att sova så mycket på planet, och vi piggnade båda till lite när vi väl var på plats i Amsterdam. Hade två timmars väntetid innan planet till Göteborg skulle gå, så vi köpte lite frukost (då vi båda missade frukosten på flighten mellan JFK och Amsterdam eftersom vi sov) och pillade lite med datorn. Flighten mellan Amsterdam och Götet gick på dryga en timme, så vi landade in här i Sverige runt halv tolv på torsdag förmiddag.

Resan till New York har verkligen varit helt underbar. Trots att den var lite dyrare än till exempel en charterresa så har jag inte ångrat en sekund av att vi åkte dit. Har gjort så mycket roliga saker och fått uppleva så mycket så det har varit värt varenda krona. New York är verkligen staden som aldrig sover, och det finns alltid nya saker att göra. Ska bli kul att nu i fortsättningen se filmer som utspelar sig i N.Y. för att se om man känner igen sig. Så nu är vi båda två redigt jetlaggade och trots att klockan bara är 20.30 just nu så blir det nog dags att sova väldigt snart.

Vem vet när nästa resa blir? Förhoppningsvis väldigt snart om jag får bestämma! Kul att ni har läst och kikat på bilderna även denna resa. Until then...

Fick nya schampoo och tvålar varje dag, som vi lade undan i byrån för att få mer plats i badrummet. Städerskan måste ha missat våran lilla gömma, så så här fint ställde vi upp allting innan vi checkade ut igår!

En nyfiken liten ekorre när Fredrik käkade lunch

Han fick ett par pommes frites av oss