Frihetsgudinnan & Times Square

Guuuuud så mycket intryck den här dagen har haft att bjuda på! Vet knappt vart jag ska börja, haha! Igårkväll bestämde vi i alla fall att vi idag skulle åka på en båttur runt Manhattan för att få se bl.a. Frihetsgudinnan. Gick in på nätet och såg att båtturen avgick klockan 11.30 samt 15.30. Vi bestämde oss för att ta turen som gick på förmiddagen, och klev därför upp imorse vid 08.30. Ingen av oss var sjukt nog jetlaggade igår, och vad som var ännu konstigare var att jag vaknade strax innan 06.00 och helt plötsligt var jättepigg och kunde verkligen inte somna om. Det slutade med att jag låg och läste i ca. 45 minuter innan jag somnade och sov i typ en timme innan vi klev upp. Skumt!

Efter vi hade käkat frukost på rummet, tog vi oss ut på stan ut mot hamnen. Piren där båtturen skulle avgå ligger dryga 35 gator från vårat hotell så vi ville vara i god tid. Det tog oss ungefär en timme att gå dit, där vi köpte biljetter och inväntade att klockan skulle bli 11.30. Båten tuffade sen iväg enligt schemat och man hade en jättefin vy dels över Manhattan och även New Jersey som ligger på andra sidan av Hudson River. Det blev världens kaos när vi närmade oss Frihetsgudinnan då alla öste till den sidan av båten som var närmast statyn för att ta bilder. Frihetsgudinnan är tydligen världens största staty, om jag förstod det hela rätt. Ballt att ha sett den!

Åkte sen vidare upp mot Eastern Manhattan och stadsdelen Brooklyn, som ligger på andra sidan floden. Fick se både Brooklyn Bridge, Manhattan Bridge, United Nations Headquarters och även Empire State Building och Chrysler Building på långt håll. Fick även se platsen där World Trade Center en gång stod, där dom nu håller på att konstruera två nya tvillingtorn, som kommer att kallas Freedom Towers. Tornen kommer att vara färdiga 2013 och kommer då vara 541 meter höga och blir då USA:s högsta byggnader. Så det kanske blir en resa tillbaka om två år för att se hur dom ser ut!

Efter båtturen så vandrade vi ner längs 42nd Street mot Times Square. Det är rätt lustigt, för alla neonskyltar dyker upp som från ingenstans när man närmar sig Times Square. Det är nåt helt sjukt! Det är skyltar och bilar och folk och försäljare överallt och man blir nästan helt förvirrad för det är så stort och så... så... så jävla mycket på nåt vis. Tog lite bilder innan vi smet in på Sbarro, en italiensk snabbmatskedja, och tog lite käk. Efter maten gick vi in i en klädbutik vid namn Forever 21 och det måste vara den största jäkla klädaffären jag har varit inne i i hela mitt liv. Fyra våningar stor, med gigantiska våningsplan. Jag visste inte ens vart jag skulle börja, så vi var faktiskt inte inne så jättelänge. Även det blev lite mycket, haha. Gick sedan ifrån Times Square och rörde oss mot Fifth Avenue, där massa fancy butiker ligger. Ingenting i våran prisklass direkt, så vi bara strosade upp mot Central Park.

La oss i Central Park och vilade våra trötta små fötter i nån timme innan vi gick till Shake Shack, som är en hamburgerbar, med myyyycket högre standard än t.ex. McDonald's. Jäkligt goda hamburgare hade dom också! Käkade dessa på en bänk innan vi gick tillbaka till hotellet och duschade av oss dagens svett. Har varit ungefär 25 plusgrader idag, men inte strålande sol hela tiden. Varmt och skönt med andra ord. Och nu vet jag att framförallt pappa kommer påpeka att vi dels har ätit jordnötssmör samt italiensk snabbmat och hamburgare idag, men är man i USA så är man! Man må ju testa allt medan man är här, haha!

Bjuder på massor av bilder från dagen nedan. Enjoy!

Broadway, som ligger två gator från vårat hotell

Skolbuss

New Jersey

Hej Frihetsgudinnan!

Jag åker båt. Brooklyn i bakgrunden till höger

Färjan som går till Staten Island

Happy couple

New York Times huvudkontor

Fifth Avenue

Trump Tower - Affärsmannen Donald Trumps egna torn. Jag vill också ha ett eget torn!

Manhattan Skyline

Snygge!

En liten ekorre besökte oss i Central Park

Klassiska brandtrappor på husen, och klassiska taxibilar