Ljubljana

Det var riktigt roligt att se EM-finalen igår, dels för att Spanien vann och dels på grund av ett stort gäng medelålders italienare som bor här på hotellet. Vi satt på uteserveringen till hotellrestaurangen och kollde, och alla italienare var jättepeppade och stod till och med upp när italienska nationalsången spelades. Dock blev dom rätt tysta efter första målet av Spanien, och var rätt tysta resten av matchen. Vi satt mitt ibland italienarna och drack öl och tjoade när Spanien gjorde mål. Mycket trevligt.
 
Idag började vi med att handla frukost på en supermarket som vi käkade på rummet. Hotellet erbjuder frukost här för €7 per person, vilket är ganska dyrt, men vi kanske eventuellt tar det imorgon innan vi åker vidare, för att för en gångs skull få i sig riktig frukost. Traskade sen ut på stan och gick längs med floden Ljubljanica som rinner genom stan, för att ta oss upp till Ljubljana Castle. Är ett slott från 1200-talet som ligger uppe på en kulle med utsikt över hela stan.
 
Det går en liten räls upp till slottet så vi tog den lilla "vagnen" upp för €2 styck. Slottet var rätt coolt med en stor borggård men det kändes lite fejk på nåt vis, då det var väldigt omgjort och anpassat för modern tid. Var insatta spotlights och lampor och räcken och handtag lite överallt så det kändes inte så autentiskt. Utsiken över Ljubljana var dock fin, men dom kunde nog ha avverkat ett par träd till, då det skymde utsikten en del. Tog ett par bilder innan vi promenerade ner från slottet.
 
När vi kom ner så var vi i den gamla delen av Ljubljana så vid Stari Torg satte vi oss på en uteservering och tog lite att dricka. Gick sedan runt i gamla stan och kikade ett tag. Det kanske är på grund av närheten till Italien, men hela gamla stan i Ljubljana känns lite som en italiensk stad, med massa små mysiga gator och hundratals uteserveringar. Det påminner också lite om Bratislava, med massa uteserveringar och kullerstensgator. Väldigt mysigt.
 
Sammanlagt har vi bara gått omkring i ett par timmar idag, för Ljubljana är verkligen inte stort. Det bor ungefär 280 000 människor här, men centrum är väldigt litet och alla kyrkor och torg ligger i princip på samma ställe. Det är en trevlig stad att strosa omkring i, men ingen som man behöver en hel vecka på sig att utforska. Vi har kommit fram till att anledningen till varför det inte är då vanligt att åka till de här länderna vi har besökt hittills är nog för att städerna är för små, och det finns inte så mycket att göra. Det är ju rätt onödigt att betala en dyr flygbiljett tur och retur till en stad som man i princip kan se och utforska på en eller två dagar. Det är nog därför storstäderna som Paris, London och Berlin är så populära, att det är mer turistanpassat och mer att göra där. Självklart kan man ju göra och se mer grejer än vad vi har gjort i städerna vi hittills har besökt, men vi känner i alla fall att vi har sett och gjort det vi vill, och skaffat oss en uppfattning om stan.
 
Och nu får jag varna för lite negativitet, för det känns som att jag måste skriva det. Jag vet att det har varit dåligt väder på många ställen i Sverige ett bra tag nu, och att många av er säkert kunde mörda för lite sol. Men trots detta måste jag ändå säga att vi är så fruktansvärt trötta på den här jävla värmen!! När det är varmt hemma så är det faktiskt möjligt att sitta i solen och att faktiskt njuta av den. Men här så är det sån fruktansvärt tryckande värme som gör att man är svettig och kletig största delen av dygnet. Och varje gång man måste stanna för att titta på kartan eller invänta grön gubbe så är det en riktigt plåga om det inte finns nån liten skugga i närheten. Det blir ju inte direkt bätte av att på våra två senaste hostel vi har varit utan aircondition. I Rijeka hade vi en ynklig liten fläkt, men här i Ljubljana har vi ingenting. Och trots att jag har bott och rest i Australien i ett halvår, så var det aldrig så här varmt. Visst att jag då successivt blev van vid värmen eftersom jag kom dit under deras vinter, men det blev ändå aldrig sån här tryckande värme. Vi prioriterade aldrig aircondition på de hostel vi bodde på i Australien till exempel. Vissa hostel hade och vissa hade det inte, men det var inget som var viktigt. Enda gången jag upplevde riktig jävla värme var dels i Darwin, men där var det mest fukten som gjorde att jag blev så svettig, och dels när jag var vid Uluru ute i öknen i 45 grader. Men inte ens då var det så jobbigt som det är nu. Både Fredrik och jag längtar efter regn och blåst och långtröjor.
 
Nu efter att ha sagt detta, och även förklarat mig, så skäll snälla inte på mig i kommentarerna för att jag klagar på värmen. Vi har det jättebra och njuter av semestern, men det är som sagt aningens för varmt. Imorgon drar vi vidare på resan. Nån (förutom mamma som redan vet) som vill gissa vart vi ska? Ett tips: skrev ju igår att vi nu lämnar Östeuropa. Nån som vågar sig på en gissning, kanske?
 
Bjuppar på asmycket bilder från gårdagskvällen och idag nedan!
 
Italienare som stod upp under nationalsången. Ser ni killen i rullstol som väldigt tydligt inte vill vara med på bild? Haha!
 
Fotboll och öl
 
Dragon Bridge
 
Dragon Bridge
 
Ljubljanica
 
Krekov torg
 
Badande liten pippi
 
Rälsen upp mot Ljubljana Castle
 
På väg upp
 
Rälsen
 
Borggården
 
Slott
 
Ljubljana Castle
 
Ljubljana
 
Tjena!
 
Ljubljana
 
Ljubljana
 
Ljubljana Castle
 
Hej Slovenien!
 
Ljubljana Castle
 
Nämen se där! Kolla klistermärkena till höger. Danmark, Sverige, Norge.
 
På väg ner från slottet
 
Skog
 
Ljubljana
 
Gamla stan
 
Stari Torg
 
Gamla stan
 
Skor
 
Bro
 
Hus
 
Ljubljanica
 
Fransiscan Church of the Annunciation
 
Triple Bridge. Ser ni slottet där uppe?
 
Coolt hus
 
McDonald's tåg

Kommentera här!
Postat av: Mamma

Måste varit skönt att bara gå nerför denna gången. Tänker på värmen. Fina vyer. Krusidullerna på huset får mig att tänka på jobbet att måla om. Coolt med klistermärkena på bilen. Vad betydde alla skorna? Värmen; ja så är det som en annan känner sig mest hela tiden.

Svar: Ja det var lite skönt att slippa svettas uppför i den värmen. Vet faktiskt inte vad skorna betydde. Huga anamma, kan bara tänka mig!
Hanna-Sofia

2012-07-02 @ 21:10:47
Postat av: farsan carlson

Graz i Österrike gissar jag. Tråkig match, Italien hade inget att göra i finalen. Vi har haft 3-4 dar med 18-23 grader och sol,Ganska skönt faktiskt, lider lite med er. Fina bilder,trodde skorna var en flock fåglar första sekunden innan jag såg. Lev å må kram pa

Svar: Rätt land, men fel stad! ;) Kolla lite senare så ska jag avslöja!
Hanna-Sofia

2012-07-03 @ 07:47:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0