Sista dagen

Då var vi faktiskt framme vid sista resedagen på vår månadslånga resa. Vi bestämde faktiskt rätt hastigt imorse att vi tar tåget hela vägen här från Amsterdam hem till Göteborg imorgonbitti.

Vi hade dock tänkt att göra ytterligare ett stopp innan vi åker hem, och det var tänkt att vi skulle åka till Bryssel imorgon. Vi skulle i sånt fall stanna i Bryssel i två dagar för att sen flyga hem till Göteborg på torsdag. Vi började så smått kolla flyg redan när vi var i Belgrad, och då skulle flygbiljetterna mellan Bryssel och Göteborg gå på 800 kronor totalt för både mig och Fredrik, med Ryan Air. Men eftersom vi då inte visste vart vi ville åka eller så, så bokade vi ingenting. När vi nu förra veckan började kolla på samma flygbiljetter så var priset uppe i nästan 3000 kronor för oss tillsammans, och det då med skitbolaget Ryan Air. Sen vi kom hit till Amsterdam har vi febrilt letat runt efter flygbiljetter på nätet, och även kollat på flyg från närliggande städer. Gick till och med så långt att vi kollade flyg från London, haha.

Men trots detta har vi inte hittat några billiga, och priserna på Ryan Air biljetterrna har inte sjunkit så istället för att åka tåg tre timmar söderut till Bryssel imorgon, och sen ta tåget hem därifrån på torsdag så åker vi nu hemåt. Resan imorgon tar ändå 15 timmar, så det kändes bara onödigt att lägga på tre timmars restid för att spendera en och en halv dag i Bryssel. Vi får ta Bryssel en annan gång helt enkelt.

Men vi får ju inte glömma bort att det har varit en dag idag också! Vädret har varit bättre än vad det var igår, trots att det kom lite småskurar här och där. Vi var ute på stan vid tiotiden och började med att ta en tur till huset där Anne Frank bodde. Ni vet hon som skrev Anne Franks Dagbok. Var så länge sen jag läste den boken att jag inte minns så mycket, men ändå kul att ha sett huset där hon bodde på riktigt. Det finns ett tillhörande museum också men vi gick inte in dels för att kön var jättelång, plus att det kostade €9 att gå in vilket vi inte tyckte att det var värt.

Från huset gick vi sen till utkanten av Red Light District till en butik vid namn Condomerie, som är en butik med huuuuuur mycket kondomer som helst. Om man får vara lite pervers så var det nästan som att gå in i en godisbutik, haha! Fanns kondomer i alla möjliga färger och smaker och även handmålade kondomer och annat smått och gott. Tyvärr fick man inte ta bilder där inne, utan det fick bli lite utanför. Vi handlade lite presenter där inne och vandrade sedan vidare.

Som jag skrev igår så var vi ju på The Erotic Museum igår, men idag var vi på Sexmuseert istället. Erotikmuseet igår var väl kanske inte så jätteroligt, men Sexmuseet var betydligt bättre. Det var mycket större än det igår och det fanns mer att titta på. Det mest intressanta måste ändå ha varit de kollage av porrbilder från 1870-talet. Tänk att folk var snuskar redan då!

Efter att ha vandrat runt bland muttor, penisar och stjärtar ett tag gick vi ut och tog oss en tur på shoppinggatan Nieuwendijk där vi var igår. Idag blev det däremot mycket mer shopping än igår. Jag hittade mig fyra toppar och en jeansjacka för under 700 kronor. Thank you, rea! Ramlade sen över ett shoppingcenter där man kunde åka upp till femte våningen och ha fin utsikt över stan. Där uppe hade dom också en restaurang där vi tog lite lunch innan vi åkte ner igen. Sen kom regnet så vi gick tillbaka till hotellet och duschade och började packa inför imorgon.

Imorgon åker vi som sagt hemåt, och första tåget går klockan 07.04 här ifrån Amsterdam. De två första bytena blir i Duisburg och Hamburg i Tyskland, och det tredje bytet blir såklart i Köpenhamn innan vi kommer hem till Göteborg vid 22.17 imorgonkväll, om allt går smidigt och allt är i tid. Den ultimata avslutningen på resan hade ju såklart varit att vara i Bryssel i två dagar för att sen flyga hem, så vi slipper åka tåg så långt, men betala 1500 kronor för en flygbiljett med bajs-Ryan Air tänker jag inte göra. Vi kommer komma till Malmö vid 19-tiden, om det är nån av er som vill ringa oss. Bäst att göra det när vi har kommit in i Sverige så det inte blir så dyrt.

Känns lite jobbigt att behöva åka tåg så jävla länge imorgon bara. Dock åkte vi ju faktiskt nästan lika långt mellan Sarajevo och Rijeka. Det tog ju 14 timmar, och det gick väldigt bra. Men det känns väl bara extra jobbigt den här gången eftersom vi vet att vi ska hem och vi båda har hemlängtan. Känns skönt att vi har lite byten imorgon så man får upp och sträcka på sig, och inte bara sitter på samma jäkla tåg i 15 timmar i streck.

Nu ikväll har vi bara varit ute och ätit och sen gick vi lite spontant på bio. Vi tog en Subway till "middag" för att göra det billigt, och mitt emot låg en bio. Så vi var och såg Ice Age 4 nu ikväll, vilket var mycket trevligt. Till skillnad från Tyskland, Österrike och asmånga andra länder i Europa så dubbar inte Nederländerna sina filmer, varken på bio eller tv. Perfekt för oss. Vi gick sen och handlade tågfika tills imorgon och nu blir det sängen snart då klockan är satt på 04.50 imorgon.

Som sagt, det här är det sista inlägget från utlandet, men som vanligt lägger jag upp en sammanfattning om resan när vi är hemma igen. Vi hörs imorgon! Puss!

Skeva hus

Anne Franks hus

Mysiga gator

Kondomeriet

Snuskdockor på Sexmuseet

Fredrik kollar in porrbilderna

Marilyn Monroe

Snoppar!

Nåt att sträva efter, Fredrik?

Marilyn Monroe igen

Myskuk

Megagod lunch

Utsikt över regnigt Amsterdam

Vårat hotell. Smalt hus!

3D bio

Postat av: farsan carlson

Ni fick ju inte fota på sexmuseet? Kul att ni ändå gjorde det! Ha en trevlig resa hemåt så hoppas jag vi ses imorgon kväll om ni inte är för försenade. Kram pa.

Svar: Jo det fick vi. Det var på kondomeriet man inte fick. Ja vi hörs under dagen imorrn!
Hanna-Sofia

2012-07-09 @ 21:58:42
Postat av: Mamma

Ni verkar haft en trevlig resa. Mycket intryck som ska smälta in.
Välkomna hem. Kram från oss till er.

Svar: Läs sammanfattningen sen :)