Slovenien

Sista stoppet i det vi kallar Östeuropa - LjubljanaSlovenien är där vi nu befinner oss. Men det är absolut inte sista stoppet på resan, nej då, men sista stoppet i östra delen av Europa, och de forna Jugoslavienländerna.
 
Som jag skrev igår valde vi ju att lämna Kroatien en dag tidigare än planerat, med tanke på både brist på stränder och jobbigt hostel. Tåget gick från Rijeka prick 12 idag så strax innan 11 gick vi för att lämna in nyckeln för att hinna med att handla lite matsäck innan. Så jag går till receptionen och ska lämna in nyckeln och ser att det är samma man som sitter där som hade vägrat låta mig använda en dator. Gubbfan! Så jag ger honom nyckeln, säger snabbt att vi checkar ut idag istället för imorgon och ska sen vända på klacken för att gå. Men då ber han mig att vänta och plockar sen fram 315 kuna (typ 370 kronor) och säger att vi självklart ska ha pengarna tillbaka för den natten vi inte stannade. Då utcheckningstiden var klockan 10 och vi som sagt checkade ut strax innan 11, plus att vi inte hade sagt nånting om det till personalen så trodde jag aldrig att vi skulle få några pengar tillbaka. Så tack vare detta steg hostelet något i mina ögon.
 
Gick som sagt och handlade lite innan tåget gick, och ungefär tre timmar efter avgångstid från Rijeka var vi framme i Ljubljana. Hostelet ligger väldigt nära tågstationen så det tog kanske bara 10 minuter att promenera. Hostelet ligger i samma byggnad som ett hotell, så receptionen känns jättelyxig i jämförelse med de pluttiga hostel vi har bott på. Rummet är väl kanske inte så mycket att hurra för; är ett fyrbäddsrum utan aircondition på tolfte våningen. Rätt schysst utsikt över stan dock.
 
Nästan direkt när vi kom fram gick vi för att tvätta och nu jäklar känns det av att vi är i euro-land när en ynka maskin tvätt kostade €6! Så våra vita och ljusa kläder får allt hålla tills vi kommer hem, då vi kände att det inte riktigt var värt att betala €6 till för att tvätta ytterligare en maskin. Pallrade oss sen ut på stan för att käka, och det blev slovensk mat bestående av grillat fläsk med bacon och ajvar relish och matvete och korv. Göttigt.
 
Ikväll ska vi kolla på EM-finalen i fotboll och dricka lite öl och imorgon blir det till att kolla in Ljubljana. Har tillgång till dator på det här hostelet så nu har jag lagt upp bilderna från Kroatien också. Så scrolla bara ner ett par inlägg så ser ni bilderna till de föredetta bildlösa inläggen. Tjohej!
 
Hejdå Kroatien!
 
Tåg-åkarn!
 
Slovenien
 
Utsikt över Ljubljana från hostelrummet
 
Smågator i Ljubljana
 
Slovensk mat

Kommentera här!
Postat av: Mamma

Jättekul med bilder igen. Lika vackra som alla de andra.
Det verkar som ni äter gott vilket inte man kan se spår av på en av bilderna.
Kram från oss till er:-)

Svar: Men herreguuud, jag står ju helt skevt och typ böjer ryggen. Det är inte så "illa" som det ser ut
Hanna-Sofia

2012-07-01 @ 19:37:51
Postat av: farsan carlson

Det såg vackert ut Kroatien iaf. Snygg bikini du tjackat. Snart fussball spännande. Lev å må kram pa.

Svar: Ja Kroatien är verkligen jättevackert. Tackar tackar för bikinin!
Hanna-Sofia

2012-07-01 @ 20:36:34
Postat av: Daniel

Du får passa skall'n när du sticker ut huvudet genom tågfönstret sådär! :)

Svar: Jag vet! Det är skitläskigt att göra så! :)
Hanna-Sofia

2012-07-02 @ 08:33:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0