Zürich

Nu befinner vi oss i vackra, mysiga men vidrigt dyra Zürich Schewiz. Det är faktiskt ingen myt att det är fruktansvärt dyrt i den här stan. Jag tänkte mig att det skulle ligga runt samma priser som i Norge, men Norge framstår som billigt i jämförelse med priserna i den här stan. Men mer om det senare.
 
Lämnade fina Innsbruck vid 10-tiden imorse och fick återigen åka lyxtåg hela vägen. Lyxtåg är, som jag skrev här om dagen, egentligen bara liknande X2000 tåg, men det känns riktigt lyxigt för oss vi som är vana vid en mycket lägre standard. Resan tog 3,5 timme och vi åkte igenom Liechtenstein, och naiv som jag är har jag aldrig tänkt på att även Liechtenstein, tack vare sitt läge, har alplandskap. Men det är egentligen helt obegripligt varför Liechtenstein är ett eget land. Det ligger ju inklämt mellan Österrike och Schweiz, och har samma typ av landskap, men ingen dirket gräns mellan nån av grannländerna. Enda tecknet på att vi verkligen var i Liechtenstein var att vi såg skyltarna vid stationerna, och även lite flaggor här och där som visade på vilket land vi befann oss i. Även att schweiziska gränspolisen klev på och kollade passen, men bortsett från det skulle vi lika gärna ha kunnat befunnit oss i Österrike eller Schweiz hela tiden.
 
Tyvärr måste jag ju säga att alplandskapet som dominerade i Österrike tunnades ut endel ju närmre Zürich vi kom, och här ikring är landskapet relativt platt. Men på vägen hit åkte vi förbi sjön Walensee vilket var sjuuukt fint. Tog bilder som ni kan se nedan. Vi kom fram till Zürich vid tvåtiden och gick direkt för att få oss nåt i magen. Öste in på ett Burger King bara för att göra det lite lätt för oss. Tog varsitt mål och fick för detta punga upp 31 schweiziska franc, vilket motsvarar ungefär 230 svenska kronor. FÖR TVÅ SVETTIGA HAMBURGARE!!! Herregud! Är ju helt sjukt! Och själva idén med snabbmat är ju att det ska vara snabbt och billigt, men det sistnämnda stämmer ju inte in i Zürich i alla fall.
 
Efter den äckligt överdyra lunchen tog vi en spårvagn till vårt hotell som ligger ca. 20 minuters promenad från centrum. Vi bor faktiskt i en liten lägenhet, med ett stort rum innehållandes dubbelsäng, kokvrå, egen dator plus ett badrum. Jättemysigt. Är helt perfekt att ha lite privat där man kan laga mat för en gångs skull. I jämförelse med hostelpriser vill man ju bara kräkas på vad vi betalar per natt, men det var nästan omöjligt att hitta nånting centralt och bra för billigare än detta.
 
Vi lämpade av grejerna på rummet och fiffade till oss lite och öste sen ut på stan. Gick omkring i hela stan i ett par timmar, och Zürich är verkligen jättemysigt. Är jättevackert med floden Limmat som flyter genom staden, och massa gamla kyrkor och byggnader. Zürich ligger ju så fint vid Zürichsjön och det var faktiskt ett par stycken som badade och hoppade från bron när vi var där. Vandrade runt ett tag innan vi gick ut på Bahnofstrasse som är en av de dyraste gatorna i hela stan. Det är typ som 5th Avenue i New York, med massa dyrbutiker och välklädda män och kvinnor som shoppar.
 
Zürich känns också väldigt rikt, dvs. att stan känns både modern och ja, rik. Nästan i varje korsning ser man en flott sportbil, och gatorna är väldigt rena utan klotter och uteliggare. Och som sagt så är det ju löjligt dyrt överallt här. Vi var och handlade middag innan bestående av lite nudlar, tomater, frukt och lite frukost tills imorgon. Inte överdrivet mycket tänkte vi, men vi fick ändå punga upp över 250 kronor för kalaset.
 
Våra plånböcker blöder bara efter en halv dag här, men vi tar faktiskt bara vistelsen här i Zürich som en liten omväg, för redan imorgon förmiddag åker vi vidare. Vi ville åka hit för att vi har hört att Zürich ska vara jättevackert, vilket det verkligen stämmer att det är. Jag kan knappast säga att jag har fått uppleva Zürich till fullo, men jag har ändå fått mig en uppfattning: det är väldigt vackert och mysigt och jag skulle kunna åka hit igen om jag hade vunnit på lotto och känner att jag kan spendera pengar. Det är inte direkt backpackervänligt här, med tanke på priserna.
 
Och trots att vi till och med har egen dator på rummet så går det inte att ladda upp bilder på grund av att datorn har skitoperativsystemet Linux, istället för Windows, och det går inte att trycka på "ladda upp bilder" när jag är inne på blogg.se. Vad är oddsen när vi fasen har en dator på rummet, så använder dom ett operativsystem som ingen jävel har hört talas om. Idioter! Men ska försöka fixa bilder imorgon. Tjing!
 
Så här sover man på tåg
 
Liechtenstein
 
Liechtenstein
 
Walensee
 
Flottigt och vidrigt dyrt kvitto från Burger King
 
Vi fick handdukssvanar till och med
 
Nice litet rum
 
Kunsthaus
 
Jag vid Zürichsjön
 
Zürich
 
Stadshuset
 
Grossmünster Church och Münster Brücke
 
Hej Fredrik!
 
Små gator
 
Nice bil
 
På Bahnofstrasse
 
En chokladpralinbutik
 
Små gator
 
St. Peter Kirche
 
Brant
 
Zürich
 
Blue dog
 
Götte!
 
Järnvägsstationen
 
Låg en svensk restaurang inne i stationshuset
 
Hahaha!
 
Ösregn och hagel när vi väntade på spårvagnen

Kommentera här!
Postat av: farsan carlson

Schweiz var dyrt redan när mamma o je va där i början på. 80-talet. En tröst kan vara att € på 11år inte varit så billig som den e just nu. Så sikta på ett EU land som nästa resmål. Lev å må kram Pa

Svar: Ja, det blir en snabbvisit innan vi fort som fan drar härifran! Ja, jag läste det pa Aftonbladets hemsida. Far skynda oss till Eurozonen imorgon da!
Hanna-Sofia

2012-07-05 @ 20:48:41
Postat av: Mamma

Nu kom jag på att jag varit i landet, på skidsemester. Vi har det trevligt med Lina o co. Kram till er från oss :-):-):-)

Svar: Nice :) Hälsa så mycket!
Hanna-Sofia

2012-07-05 @ 22:39:42
Postat av: Daniel

Haha! Bahnofstrasse! Dær skulle jag passa in jag som ær så vælklædd nuførtiden :)Det finns førøvrigt bara ett operativsystem som duger, Mac OSX ;)

Svar: Ja det skulle du nog göra du! Hah, ja vad som helst skulle duga just nu, förutom det här jävla fitt-Linux!
Hanna-Sofia

2012-07-06 @ 08:04:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0