Andorra

Några av er vet redan om det, och rubriken är väl i och för sig ganska avslöjande. Det är alltså i Andorra jag har spenderat dagen idag, närmre bestämt i huvudstaden Andorra la Vella. För er som inte vet så är Andorra det lilla pluttlandet som ligger precis på gränsen mellan Spanien och Frankrike. Och för att skryta lite så är Andorra det 42:a landet jag besöker i mitt liv, och nummer 22 jag besöker bara i år! (Förutom alla länder vi besökte under tågluffen i somras har jag ju även hunnit med både Island, Norge och Spanien). Känner ni nån annan som kan säga att dom har varit i 22 länder på ett år, vaaaaa? Haha!
 
Så imorse var klockan satt på 6.40, då bussen här ifrån Barca skulle avgå vid 8.15. Då jag redan i fredags hade varit och köpt bussbiljetter så skulle det inte ta upp någon tid, och smidigt som det är så ligger busstationen bara två tunnelbanehållplatser från mig. Dom hade dock bett mig vara där klockan 8.00, så jag pallrar mig iväg till tunnelbanan vid 7.40, så jag ska ha god tid på mig före klockan åtta då det tar nämligen bara fem minuter till Sants Estació där busstationen ligger. Men när jag kommer ner i tunnelbanan så ser jag inte någon tid på hur långt tid det tar innan nästa tunnelbana kommer, utan det står istället en text på skärmen. Vad för text? Jo, samma jävla text det stod förra måndagen - nämligen att det är strejk idag igen! Jag som trodde att det bara var förra måndagen det skulle strejkas i kollektivtrafiken, och inte varje måndag. Och trots att jag var ute på stan igår så såg jag inga "varningar" om att det skulle vara strejk idag.
 
Men men, klockan var ju inte så mycket ändå, så jag satte mig ändå och väntade. När klockan blev tio i åtta började jag få lite smått panik och frågade en kille som satt bredvid mig och väntade, hur länge han hade suttit där. Han hade väntat sedan 7.30, dvs., nästan 20 minuter. Förbannat! Eftersom jag var tvungen att vara där klockan åtta, och inte hade tid att vänta så öser jag upp ur tunnelbanan för att försöka rycka tag i en taxi. Men när jag kommer upp på gatan är det typ ingen trafik! Inga människor, inga taxibilar, inga bilar, ingenting! Med tanke på att det var rätt tidigt så hade ju inte stan hunnit vakna ännu, så jag börjar i smått panik springa i den riktning där Sants Estació ligger. Självklart är det alldeles för långt att gå, och jag skulle inte ens ha hunnit om jag hade sprungit i Usain Bolt-fart. Men då får jag syn på en taxi på andra sidan gatan och jag bara kastar mig ut i (den för tillfället icke-existerande) trafiken och vinkar och har mig. Han vevar ner rutan och jag gastar att han fort som bara den måste köra mig till busstationen. Jag kastar mig in i bilen och han frågar vilken tid bussen går. Jag säger 8.15, men att jag måste vara där klockan åtta. "Ojdå" säger han (då klockan nu är 7.55) och stampar på gasen.
 
Prick klockan åtta är jag på plats utanför busstationen, tack vare min snabbe taxichaufför. Väl där så var det faktiskt inte rå-panik med tanke på att bussen inte hade kommit ännu, men med tanke på att dom hade bett mig komma tidigare så visste ju inte jag om man skulle "checka in" eller hur det nu gick till. Hur som helst kom bussen i tid och vi rullade ut från Barcelona vid 8.15.
 
Resan till Andorra tog lite mindre än tre timmar, och jag hade gott om tid att titta på landskapet. Vet inte om det är nåt speciellt med norra Spanien, men det är både väldigt bergigt och mycket skog där uppe. Ju närmre Andorra vi kom blev det självklart mer berg eftersom Andorra ligger mitt i bergskedjan Pyrenéerna. Vi stannade bara till en snabbis i tullen för passkontroll och sen åkte vi bara igenom ett mindre samhälle innan vi kom fram till huvudstaden Andorra la Vella. Fick norpat åt mig en karta på busstationen och vandrade sen in mot centrum. Fann där ett informationscenter där jag fick lite tips på vad jag skulle se mina få timmar i stan. Det var rätt lustigt, för kvinnan i receptionen på informationscentret frågade mig ifrån villket land jag kom och hur länge jag stannade. Antar att dom kanske vill föra statistik på vilken del av världen besökarna till Andorra är ifrån.
 
Började med att utforska Barri Antic som är den gamla delen av Andorra la Vella. Precis som i många andra gamla stadsdelar i städer så är det små, trånga gator med gulliga små hus. I Barri Antic ligger förövrigt Casa de la Vell som är Parlamentsbyggnaden. Tycker inte den ser så mycket ut för världen när den ligger bredvid den moderna kongressbyggnaden.
 
Promenerade sen ner för Avinguda Meritxell som är en av shoppinggatorna i Andorra la Vella. Upptäckte då att nästan var tredje butik var en parfymbutik, vilket jag tyckte var lite skumt... Gick sen vidare och ramlade över den coola bron Pont Paris, innan jag fortsatte mot Caldea Spa Complex, som inte direkt ser ut som ett spa, utan mer som en futuristisk glaskyrka. Ballt!
 
Efter lite kringstrosande så hamnade jag på en ny shoppinggata där jag fyndade en skjorta och en tunnare jacka. Jag skriver fyndade med tanke på att alla priser är billigare än i Spanien, vilket också framgår på prislappen. På skjortan jag köpte stod det till exempel "18 euro - Andorra". "22.99 euro- España". Så även fast det kanske inte är jättemycket billigare, så är det ändå samma märke i samma butik, men för några euro billigare.
 
Gick sen och åt lite och efter det var det dags att röra sig mot bussen igen, som skulle avgå vid 15.15. Men innan det var jag bara tvungen att gå in i en parfymbutik för att se varför det fanns så himla många av dom. Så jag frågar en expedit hur mycket min parfym, Dolce&Gabbana Light Blue skulle kosta, och för 50 ml skulle dom ha 51 euro, och dessutom hade dom 10% på allting just idag. Så jag pröjsade alltså 46 euro (dryga 390 kronor) för min parfym. Kanske måste tillägga också, att om jag skulle köpt den typ på Åhléns hemma hade jag fått punga upp över 800 kronor. Så det var verkligen dagens klipp!
 
Kom till busstationen lite tidigt så jag satte mig och läste en stund innan vi fräste från Andorra vid 15.15. Hemresan tog även den tre timmar, men på grund av den här jävla skitstrejken fick jag vänta i nästan en kvart i tunnelbanan innan jag kunde åka mina två stationer hem.
 
Så nu är jag hemma och har packat upp mina inköp. Har haft en väldigt bra dag i Andorra och det känns kul att jag tog mig tid att göra den dagstrippen. Hade kollat på lite olika bussbolag innan jag åkte, och de flesta skulle avgå från flygplatsen här i Barcelona. Med tanke på att det inte finns nån flygplats i hela Andorra så flyger väl de boende till Barcelona och tar sen bussen hem direkt från flygplatsen. Men de bolag jag hade kollat på som avgick därifrån tog nästan 30 euro enkel resa för att åka till Andorra. Men det var Pilar som tipsade mig om det här bolaget, för hon visste att dom avgick från Sants Estació, vilket då sparade mig både tid och pengar så jag slapp åka ut till flygplatsen. Dessutom avgick dom här flera gånger om dagen, vilket de andra inte gjorde, så då hade jag varit tvungen att sova en natt i Andorra. Jag betalade 42 euro tur och retur, vilket jag tyckte var värt då jag både har fyndat shopping och fått se mycket fin natur.
 
Andorra la Vella ligger verkligen jättefint inbäddad mellan Pyrenéerna, och det är berg vart man än tittar. Själva stan är liten och mysig och jag kan tänka mig att det är ännu bättre på vintern. Andorra har rätt mycket skidåkning, och hela Andorra la Vella känns verkligen som en "vinterstad". Jag hade först tänkt att åka tillbaka vid 18.15, men valde istället att ta bussen före då jag kände att jag hann se hela stan på fyra timmar. Självklart kan man ju göra mer än vad jag gjorde, men jag tyckte det kändes nog med fyra timmar. Vädret var mycket svalare än i Barcelona, och mycket behagligare. Hade sett på yr.no att det skulle vara halvmulet och typ 17 grader hela dagen i Andorra la Vella (medan det skulle vara 27 grader i Barcelona) så jag hade långbyxor och långtröja på mig. Men tröjan åkte av och det var alldeles lagom temperatur, men soligt och fint hela dagen. Har helt enkelt haft en väldigt fin dag!
 
Självklart kommer nu massor med bilder från min dag i Andorra!
 
Tidig morgon utanför min lägenhet
 
Finbuss!
 
Fängelset Presó Model som ligger mitt i Barcelona
 
Utanför Barcelona
 
Natur
 
Natur
 
En damm (sorry för all återspegling i fönstret)
 
Hej Andorra!
 
Kyrka i Andorra la Vella
 
Hej hej!
 
Barri Antic
 
Barri Antic
 
Casa de la Vell
 
Casa de la Vell
 
Kongresshuset
 
Utsikt över stan
 
En liten vovve
 
Barri Antic
 
Hus
 
Avinguda Meritxell
 
Avinguda Meritxell. Söt tant som posar för mig till höger, haha!
 
Pont Paris
 
Andorra la Vella
 
Tja!
 
Tuff klocka
 
Rondell
 
En av många storbanker som finns i Andorra
 
Caldea Spa Complex
 
Upp på berget
 
Park
 
Vatten
 
Andorra la Vella
 
Andorra la Vella
 
Andorra la Vella
 
Gigantisk Nutella inne på en mataffär
 
Andorra la Vella
 
Rolig biltvättsskylt
 
Barcelonaspelaren Andrés Iniesta gör glassreklam, haha!
 
Hej igen, Spanien!

Kommentera här!
Postat av: Mamma

Ser vackert ut :-):-) Kul med den lilla hunden. Fina husfasader.
Det ser rent o fint ut. Är det så? Kram :-):-):-)

Svar: Ja det var verkligen fint. Ja, nu när du säger det så var det faktiskt väldigt rent och fint. Renare än i Barcelona i alla fall. Puss!
Hanna-Sofia

2012-09-24 @ 21:32:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0