Barri Gòtic och shopping

Igår var en sån dag då jag uträttade lite praktiska ärenden, till skillnad från idag då jag endast har ägnat mig åt nöjen. Hur som helst så var jag på Resa Housings kontor igår och fixade med uppsägningskontraktet av lägenheten. Eftersom det är Pilars pappa som står på lägenheten så behövde inte Pilar vara med, utan uppsägningskontraktet med min underskrift kommer istället skickas hem till Pilars pappa så att han kan skriva på det, och sen är allt klart. Men det är ingenting jag behöver oroa mig för, utan jag har nu gjort min del i det hela.
 
Jag behöver dessutom inte betala nånting extra vilket känns väldigt skönt. Enligt avtalet så ska man egentligen meddela uthyraren senast 30 dagar innan planerad avresa, om man väljer att bryta kontraktet tidigare. Och så måste man dessutom betala motsvarande en månadshyra för dessa 30 dagar, plus en månadshyra extra som straff. Då månadshyran ska betalas in den 1:a varje månad så kunde det ha blivit en dyr historia. T.ex. om jag betalar hyran 1 oktober och sen väljer att säga upp lägenheten den 10 oktober, så kommer jag då ha betalat hyran dels för oktober, sen månadsavgiften för 30 dagar plus en straffhyra. I mitt fall skulle då det kalaset sluta på 960 euro. Men då jag tydligen redan har betalat en månadshyra för mycket (betalade två månadshyror som säkerhet innan jag kom hit, men jag hade egentligen bara behövt betala en), så går det på ett ut med straffavgiften. Och med tanke på att jag säger upp kontraktet så pass snabbt efter ankomst, och att jag bara stannar i september, och inte in i oktober, så behöver jag heller inte betala för de 30 dagarna. Så visst att hela lägenhetshistorien har kostat lite pengar i långa loppet, men det känns i alla fall skönt att slippa betala nåt extra.
 
Idag började jag dagen med att åka till Plaça de Catalunya för att kolla in läget i Barri Gòtic som är Gamla Stan här i Barcelona. Började dock med att åka längst upp till nionde våningen i shoppingcentret El Corte Inglés där man skulle ha en fin vy ut över Plaça de Catalunya. El Corte Inglés är som en blandning mellan NK och Åhléns förövrigt. Kom längst upp, och utsikten var allt inte så dum där längst uppifrån. Tog ett par kort och åkte sen ner igen.
 
Hittade sen shoppingcentret El Triangle där jag visste att sminkbutiken Sephora ligger (ett märke vi förövrigt inte har hemma). El Triangle i sig var inte så stort, men jag hittade rätt på Sephora och blev jättebesviken. Flashig, fin butik men med bara parfymer, och inget smink eller kroppsprodukter. Tråkigt tänkte jag, och fick syn på en rulltrappa där jag tänkte att jag kunde åka ner för att sen gå ut igen. Men istället för att komma ut på gatan så kom jag ner till den verkliga Sephorabutiken, och guuuud så stor den är. Jag har varit på Sephora förut, bland annat i Paris och i Krakow men jag har aldrig i mitt liv sett en sån här stor butik. Så jag roade mig ett bra tag där inne och gick därifrån med bl.a en rouge, en kajalpennvässare och lite duschcremer.
 
Fortsatte den ut till La Rambla, men vek sen av på en sidogata för att ta mig in lite mer på smågatorna i Barri Gòtic. Hela centrala Barcelona, med Plaça de Catalunya, La Rambla och shoppingställena ligger förövrigt i Barri Gòtic, men om man bara promenerar längs med La Rambla så får man ingen känsla av något gammalt, utan mer bara turistigt. Inne i Barri Gòtic hittade jag en Body Shop butik och jag pep bara in för att se hur stor prisskillnaden var mot hemma. Och bra för mig (men dåligt för eventuell övervikt på mitt baggage när jag flyger hem) så var det mycket, mycket billigare än hemma. Så även där inhandlade jag diverse produkter.
 
Gick vidare i Barri Gòtic tills jag kom fram till ett stort torg där Catedral de Barcelona ligger, som (namnet kanske antyder) är en stor katedral. Men så typiskt att jag valde att gå dit idag, för nu mellan 21-24 september så pågår en festival här i Barcelona som heter La Mercè (som firar ett kvinnligt skyddshelgon) och mitt framför katedralen stod nu en stor scen där det var musik och dans. Visst, kul med en festival, men torget utanför katedralen är verkligen jättestort, så det hade ju varit lite smidigare om dom bara kunde ha satt scenen lite mer till höger om katedralen istället för mitt framför. Därav anledningen till varför bilderna på katedralen ser lite sneda ut.
 
Jag är glad att jag gjorde avstickaren till den "verkliga" delen av Gamla Stan eftersom det är jättemysigt där. Gatorna är små och smala och det finns massa småbutiker och caféer i vart och varannat hörn. Dock har jag hört att man ska passa sig från området på natten då det tydligen ska vara "farligt" att vistas där då det är mörkt. Det ska tydligen vara mycket tjuvar och skummisar just i Barri Gòtic och intilliggande området El Raval. Dock hade det varit skönt att bo där eftersom gatorna är så smala och husen står så tätt att det blockerar mycket av trafikljudet som annars är konstant här där jag bor. Det är nästan så man undrar om det har hänt något om det för en gångs skull skulle bli tyst utanför fönstret här, haha. På det viset ska det bli så fruktansvärt skönt att komma hem, så man slipper den här förbaskade trafiken och allt oljud.
 
Med tanke på att husen i Barri Gòtic är så höga och det var så himla soligt idag, så ser vissa av bilderna jag har tagit på fasaderna lite konstiga ut. Beror väl på att min kamera inte direkt är den bästa på just sådana bilder, plus att som sagt det är svårt att få det att se bra ut när husen är så höga i kombination med väldigt stark sol.
 
Hej hej!
 
Utsikt över Plaça de Catalunya från El Corte Inglés
 
Plaça de Catalunya
 
Plaça de Catalunya
 
I taket i rulltrappan inne i El Corte Inglés
 
Fontän vid Plaça de Catalunya
 
La Mercè-scen på Plaça de Catalunya. Man ser lite utav det på de första bilderna jag tog uppifrån El Corte Inglés
 
Sephorabutiken. Große-anamma!
 
Barri Gòtic
 
Hus
 
Catedral de Barcelona
 
Barri Gòtic
 
Barri Gòtic
 
Hus
 
Barri Gòtic
 
Fin fasad
 
Skåneflagga på en balkong vid La Rambla
 
Dagens inköp!

Kommentera här!
Postat av: Mamma

En hel del växtlighet på balkongerna. Fint :-)
Är nu hemma efter helgen. Ver ute o fiskade. Tappade tre. Alla tre hundarna var med.
Vi hörs i kväll. Kram :-)

Svar: Ja när det inte finns växtlighet i stan får man väl sätta det på sin balkong istället :) Jo jag såg det på bilderna. Hörs sen! Puss
Hanna-Sofia

2012-09-23 @ 11:26:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0